Haladunk tovább Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol? című könyvével. Legutóbb már belekezdtünk az okoseszközök negatív hatásainak bemutatásába, most további következményekről és káros hatásokról lesz szó, amikről ez a könyv szól.
A képernyő és az internet hatásai – II. rész
Figyelemzavar
Pécsi Rita arra hívja fel a figyelmünket, hogy bármennyire hangzatos és divatos ma multitasking elismerése és dicsérete, valójában „multitaskingra képes emberi agy nincs”.
A könyvben arról olvashatunk, hogy sok esetben valójában ez halmozott médiafogyasztást jelent, ami igazából nem is hatékony és nem is alkalmazkodik az emberi agyhoz, inkább a nagyvállalatok céljait erősíti meg, hiszen annál több kütyüt tudnak eladni.
Az agyunk számára rendkívül fárasztó egyszerre négy-öt dologra is figyelni, sőt komoly hatékonyságvesztéssel is jár, emeli ki a szerző. A fejlettlen idegrendszerrel rendelkező gyermekek számára pedig figyelemzavart okozhat a túlingerelt idegrendszer. Az ADHD-s gyerekek számának a növekedése is valójában ide vezethető vissza.
„A képernyőhasználat, az internet tehát egyértelműen befolyásolja az idegrendszer fejlődését, azaz megváltoztatja az agyunkat.” /Catherine Price Digitális detox című könyv szerzője/
Kapcsolatok a képernyőn
Valószínűleg senkinek sem bemutatni azt, hogy milyen hiányosságai vannak az interneten fenntartott kapcsolatoknak. Két ilyen covidos év után azt gondolom, hogy ezek mindannyiunk számára világosok.
Pécsi Rita könyvében összeszedte nekünk ezeket a jellemzőket és mindegyikről részletesen ír könyvében:
- hiányzik az érintés
- hiányzik a valódi szemkontaktus
- csak a kapcsolat illúziójáról van szó
- hiányzik a teljes érzékszervi arzenál
- nem termelődik oxitocin, kötődéshormon
Azt gondolom, hogy mindenki számára világos, hogy virtuális kapcsolatok nem helyettesíthetik az élő kapcsolatokat. A lájkok, az Facebook ismerősök és a követők nem igazi kapcsolatok, legalább is ilyen formában nem lehet kapcsolatokat építeni.
Az igazi barátságokra és kapcsolatokra időt, energiát kell szánni és ezek életben tartási valódi munka. Abban benne van minden olyan plusz, amit az internet nem tud adni, amit általa nem lehet érzékelni, megtanulni és fejleszteni.
„A közösségi médiának nem helyettesítenie, hanem tükröznie kellene a valós kapcsolatrendszerünket.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
További hatások
A nevelési az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol? című könyvének további hatásokat ismerhetünk meg. A szerzőnő kifejti véleményét és megosztja velünk a kutatások eredményeit a következő témákban:
- megkésett kognitív fejlődés
- Minecraft
- mielinizáció – agysejtek tartós összekapcsolódása
- az iskolai képernyőhasználat
- Hogyan válik valaki függővé?
- Miért nem válik mindenki függővé?
- FOMO-érzés
- túl korai felnőttes stressz
- online gátlásvesztés
- internetes zaklatás
„Az agyadat programozod, akár hiszed, akár nem, akár tudod, akár nem, akár elismered, akár nem… Ha megengeded, napi több órán át ilyen módon programozzák át az elmédet és a testedet.” /C. Palikapitiya volt Facebook-fejlesztő programozó mérnök/
A fejlődő agy hatékony támaszai
Pécsi Rita nem győzi hangsúlyozni a könyvében, hogy a gyermekeink idegrendszerének megfelelő fejlődéséhez alkotásra, játékra és a természetre van szüksége.
Kellenek a valós élmények. A homokozás, a sarazás, a csillagvizsgálás, a szaladgálás, a festés, az gyurmázás, a biciklizés stb.
Sajnos a kutatások már arról is szólnak, hogy kezd kialakulni úgy nevezett természethiány zavar, vagyis olyan tudás és készséges elsajátításának hiánya, amik csak a természetben és a szabad játék közben alakulnak ki.
„Vajon hol szerezhetnék meg ezt a tapasztalatot a gyerekek, ha nem a természetben, a nem ember által létrehozott környezetben? Ahol nem gombnyomásra csiripelnek a madarak és brekegnek a békák. Ahol felmészhatnak olyan fákra, amelyekben nincsenek ergonomikusan kialakított fogantyúk és biztonsági korlátok. … Itt jöhetnek rá arra, hogy a világot fel lehet ugyan fedezni, de megcsinálni nem.” /H. Renz-Polstre – G. Hüther: Vissza a gyökerekhez/
Az útmutató a megoldások felé című záró bejegyzés következik legközelebb. Tarts velem!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi véleményed és a tapasztalatod a multitasking-ról!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol? című könyv Első részében olvasható.