A nevelés az élet szolgálata – I. kötet – A csecsemő- és a kisgyermekkor

Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – I. kötet végére értünk. Ebben a könyvben megismerkedhetünk Joseph Kentenich-féle pedagógiai rendszer alapjaival. Kezdve az érzelmi intelligencia fontosságával, illetve a nevelt nevelő fogalmával. Az utolsó rész a csecsemő- és a kisgyermekkor életfeladatairól négy egységre lebontva. A könyvről szóló korábbi írásaimat itt olvashatjátok.

A csecsemő- és a kisgyermekkor életfeladatai

 

A növekedés törvényei

„Nem arról van szó, hogy létezik egy elméleti rendszer, amit minden életkorra lebontva megfogalmazunk, és megpróbáljuk a gyermekre alkalmazni. … Nem! „A nevelés az élet szolgálata.” (J.K.) tehát megfigyeljük, megismerjük gyermekünk életének sajátos növekedési törvényeit, hogy azután azt szolgálhassuk.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

A nevelés az élet szolgálata – I. kötetben ötféle törvényről olvashatunk:

        • Csíratörvény
        • Az egész-ségtörvény
        • A ritmustörvény
        • A nem egyenlő mértékű egyidejűség
        • Ciklustörvény

Mindegyik törvénynél igazán bölcs gondolatokat kaphatunk a szerzőtől. Szerintem érdemes elolvasni és elgondolkodni rajtuk.

„A nevelésben ez azt jelenti, hogy a kisgyerek is teljes ember, csak kicsi, és más törvényszerűségek formálják, mint a felnőtteket. Nem olyan, mint egy gép, aminek egyenként készülnek az alkatrészei és azután illesztjük össze, hanem inkább a fa növekedéséhez hasonlítható. Amikor a csemete, akkor is él minden része, a gyökér, a levelek, az ágak stb., legfeljebb másféle törődést igényel, mint egy terebélyes felnőtt fa.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

Életfeladatok

„Az egész emberi élet legintenzívebb, leggyorsabb, legtöbb minőségi átalakulást hozó szakasza az első három év!” /Uzsalyné Pécsi Rita/

A nevelés élet szolgálata – I. kötetben négy egységre bontva ismerhetjük meg a csecsemő- és kisgyermekkor életfeladatait:

1.egység: születés előtti és közvetlen a születést követő időszak

2.egység: 1 éves kortól a felállásig

3.egység: 3 és fél éves korig

4.egység: 3 és fél éves kortól a 6. születésnapig

Mindegyik egység úgy néz ki, hogy a szerző bemutatja nekünk az adott korra jellemző tennivalókat és életfeladatokat. Ha pedig van olyan téma, amit bővebben ki kell fejteni, akkor arról külön kiemelve olvashatunk.

Kigyűjtöttem Nektek néhány idézetet ebből a részből:

„Egész életére és természetfölötti életére is hatással van az ebben a korban kialakuló ősbizalom.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

„Nem kellenek tehát új kínálatok. Helyettük olyan nyugodt állandó környezetre van szükség, ahol kifejlődhetnek a megbízható szokások, és az őt körülvevő néhány emberrel a személyes kötődés is megteremthető.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

„Ha szülei ott vannak körülötte és kapcsolatban vannak vele, akkor ezek a legmeghatározóbb élmények hozzájuk fognak kötődni, és a dolgok, a tárgyak csak másodlagosak lesznek.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

„A szülővel való dacolás amint már említettük, most központi kérdés, erről szól az élet! Ne legyünk tehát ezért indulatokat, az ellenszegülés nem a személyiségünknek szól, ne sértődjünk meg! Következetesen, és amennyire lehet, higgadtan álljunk elébe.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

„Vele törődő, jelenlévő szülőkre van szüksége, arra, hogy mindenkit ismerjen, aki körülötte él, hogy sokat bátorítsák, egyértelmű szabályokra számíthasson, legyen „embere”, akivel a kialakuló énjét ütköztesse.” / Uzsalyné Pécsi Rita/

„Nem elég már reakcióval nevelni, sok ösztönzés, kihívás kell.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

Gyermeki és gyermeteg magatartások

A nevelés élet szolgálata – I. kötet legvégén összeveti a szerző a gyermeki és gyermeteg magatartásokat. Az elmélet szerint vannak olyan magatartások, amiket érdemes megőriznünk és átvinnünk a felnőttkorra. Viszont vannak olyan vonások, amiket jobb, ha nem viszünk magunkkal.

Pár példa:

Gyermeki vonások:

      • Bizalom
      • Megelégedettség

Gyerekes, gyermeteg, infantilis vonások:

      • Önzés
      • Féltékenység
      • Dacos, durcás magatartás

Azt gondolom, hogy ezek a gondolatok méltó zárásai ennek a könyvnek. Érdemes rajtuk elgondolkodni és tudatosítani.

 

Ezzel befejeztük Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – I. kötetet, amely az érzelmi intelligencia fejlesztéséről szól. A következőkben A nevelés az élet szolgálata – II. kötettel fogunk foglalkozni, ami kisiskoláskort mutatja be. Tarts velem továbbra is!

A hozzászólásokban szívesen fogadom a véleményedet, hogy a gyermeki és a gyermeteg magatartásokról!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – I. kötet Harmadik részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?