A nevelés az élet szolgálata – I. kötet – Az érzelmi intelligencia

Uzsalyné Pécsi Rita az ország több pontján tart rendszeresen előadásokat. Jelenleg online formában érhetőek el ezek. A nevelés az élet szolgálata előadássorozatából készült hét könyvvel kezdtünk el foglalkozni. Most az első kötetnél tartunk, ami az alapokról szól. Legutóbb megismerkedtünk a Joseph Kentenich nevéhez fűződő pedagógiai rendszerrel. Most az érzelmi intelligenciával kapcsolatos gondolatokat szeretném bemutatni Nektek!

Az érzelmi intelligencia fejlesztése

 

IQ és EQ

A nevelés az élet szolgálata című könyvsorozat I. kötetében arról olvashatunk, hogy a jelenlegi iskolai rendszer elsősorban az IQ-t értékeli és fejleszti. Pedig az életben való beváláshoz kevés köze van az iskolai érdemjegyeknek.

„A beszűkült funkciójú iskola legfeljebb egy következő iskolafokozatra, de nem a morális és felnőtt életre való felkészítés színhelyévé vált.” /Goleman 1997/

kép: Pixabay

 

Az érzelmi háló

A kutatások azt bizonyítják, hogy ahhoz, hogy az egész embert nevelni tudjuk szükség van arra, hogy ne csak az egyes részeit képezzük. Az elmélet szerint a kulcs „az alkotórészek közti kapcsolat” /Uzsalyné Pécsi Rita/ dinamikájának megértése.

Mi lehet ez az összekötő kapocs? Az elmélet szerint az érzelmi háló.

„A nevelőnek az érzelmi hálóhoz kell eljutni, ha hosszú távon akarja az egész személyiséget formálni.” /Uszalyné Pécsi Rita/

A nevelés az élet szolgálata I. kötetből megtudhatjuk, hogy az érzelmek sajátos, összetett adottság- és készségegyüttesét EQ-nak, vagyis érzelmi intelligenciának nevezzük. Ebből az következik, hogy a EQ-nak egyes részei velünk születnek, bizonyos területei pedig fejleszthetőek.

Erről a témáról bővebben a könyv Első részében olvashattok. Azt gondolom, hogy fontos, hogy megértsük ezt a rendszert, hiszen így válhatunk eredményes nevelővé.

Az érzelmi intelligencia fejlesztése

„Kulcsfontosságú felfedezés, hogy az értelmi intelligencia készségeit másképpen kell fejleszteni, mint az érzelmi intelligencia készségeit.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

Sajnos nincs kidolgozott nevelési rendszerünk az oktatásban az érzelmi intelligencia fejlesztésére, ezért szülőként ránk hárul ez a feladat. Uzsalyné Pécsi Rita könyvében ehhez szeretne segítséget nyújtani és bemutatni számunkra azokat a területeket és módszereket, amikre érdemes odafigyelni.

Az érzelmi intelligencia legfőbb készségcsoportjai

A szerző könyvében felsorolja nekünk azokat a készségterületeket, amik sikeresen fejleszthetők:

        • Azonosulás, empátia, együttérzés
        • Moralitás
        • Motiválhatóság
        • Játék, humor
        • Nyitottság
        • Kapcsolatteremtés
        • Indulatkezelés
        • Stress- és konfliktuskezelés
        • Kritika kezelése
        • Vágyteljesítés késleltetése
        • Egymásra figyelés
        • Együttműködés
        • Nonverbális közlések
        • Fantázia, kreativitás

Mindegyik pontról részletesebben olvashattok Az nevelés az élet szolgálata című könyv I. kötetében.

Miután megismerkedtünk ezekkel a készségterületekkel, Uzsalyné Pécsi Rita a jobb és bal agyféltek közötti különbséget mutatja be számunkra. Illetve a jobb agyféltek EQ-val való kapcsolatát ismerhetjük meg. Nagyon érdekes olvasmány, főleg, ha még nem hallottunk erről a témáról.

„Az EQ készségeinek legfőbb aktiválója és ezáltal fejlesztője a jobb agyfélteke, ezért a nevelésben és az oktatásban a jelenleginél sokkal nagyobb figyelmet kellene szentelnünk ezekre a tevékenységekre, hogy arányos legyen a személyiség fejlődése.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

A következő részben a felnőttkor lélekmozgásairól írok majd Neked! Tarts velem, hogy bemutassam Uzsalyné Pécsi Rita gondolatait a felnőttkor stációiról!

Ha van kedved, írd meg hozzászólásban, hogy mit gondolsz a fenti gondolatokról!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – I. kötet Első részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?