Haladunk tovább Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötettel. Legutóbb a kamaszokra jellemző életfeladatokról volt szó. A most következő fejezetekben a motiváció témakörét járja körbe a szerző.
A motiváció
A motiváció
„A motiváltsághoz egy nagyon mély húzóinger kell, amire rá tud kapcsolódni a cselekvés. A nehézségünk is éppen ebben rejlik általában.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A nevelés az élet szolgálata című sorozat Harmadik részében arról olvashatunk, hogy anyaként és apaként törekednünk kell arra, hogy megtaláljuk azt a motívumot, ami beindítja gyermekünkben a cselekvésre való hajlandóságot.
Szülőként sokszor azt gondoljuk, hogy gyermekünknek egy feladatot el kell végezni és kész. Ilyenkor nem vesszük figyelembe azt a tény, hogy egy kamaszt leckeírásra és/vagy házi munkára motiválni lehetetlen küldetés, ha nem sikerült őt kellően motiválni erre. De hogyan motiváljuk? Pécsi Rita könyvében erre a kérdésre szeretne választ adni nekünk.
Külső és belső motiváció
Talán nem újdonság számunkra, hogy a motivációnak két fajtája van: külső és belső motiváció.
Külső motiváció
A külső motiváció kívülről jövő ösztönzés, amihez kellemes vagy kellemetlen inger kapcsolódik:
- büntetéstől való félelem
- jutalom elérésének vágya
Pécsi Rita könyvében négy tipikus veszélyről ír nekünk, amennyiben a külső motivációra fektetjük a hangsúlyt gyermekünk ösztönzésekor. Természetesen ennek a típusnak is meg van a helye az életben, de csak bizonyos feladatok elvégzésénél alkalmazható. Erről olvashatunk a Harmadik kötetben.
Belső motiváció
„A [belső] motivációval mindenkor az a célunk, hogy az, az irányító személytől, a várható jutalomtól vagy büntetéstől függetlenül ösztönözzön.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A nevelés az élet szolgálata című könyvben négy fontos szemszögből mutatja be számunkra a szerző a belső motiváció működését:
- Összetevők (3)
- Legerősebb húzóingerek, motívumok (5)
- Segítő tényezők (9)
- Gátló tényezők (9)
Érdekes olvasmány. Azt gondolom, hogy érdemes megszívlelni a tanácsokat és tudatosít magunkban, hogy a belső motivációval „sokkal messzebb érhetünk el”.
„Ez a motiváció folyamathangsúlyos, … nem a végeredmény számít. … Maga a folyamat motivál.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Zárógondolatként pedig a következőket üzeni nekünk a szerző:
„Érzékeny dolog a motiválás, és érthető, hogy bármennyire is vannak általánosan alkalmazható technikái és általánosan érvényesülő buktatói, végső soron nagyon egyéni színezetű, hogy kit, mi motivál a legjobban. Ezért is fontos, hogy valóban állandó érzékelés-kapcsolatban maradjunk gyermekeinkkel.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A kritika serkentő és leépítő hatásairól írok Nektek legközelebb! Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a motivációról! Nálatok mi válik be leginkább? Szívesen tanulunk egymástól!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötet Második részében olvasható.