A nevelés az élet szolgálata – III. kötet – A serdülőkor életfeladatai

Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötetet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. Rendhagyó módon ebben a könyvben a szerző először az életfeladatokat mutatja be nekünk és később tér ki azokra a témakörökre, amik a kamaszok szempontból fontosok lehetnek számunkra. 

A serdülőkor életfeladatai

 

Tanuljuk meg új szemmel látni őket!

Uzsalyné Pécsi Rita írásában bemutatja nekünk Joseph Kentenich pedagógiai rendszerének kamaszokra jellemző tanításait. Ezek közül egy fontos kiindulópont az „érzékeléskapcsolat”, vagyis az, hogy próbáljunk meg „belebújni” a fiatalok bőrébe és az ő szemükkel látni a világot.

„Tehát mielőtt bármit tennénk, vagy mondanánk, érzékeléskapcsolatba lépünk vele, belehelyezkedünk a világába, és megpróbáljuk minél pontosabban érzékelni azt, hogy vajon mi zajlik most őbenne.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

Serdülés = újjászületés

A könyvajánlóban már írtam Nektek arról, hogy nekem nagyon tetszik az a gondolat, amikor a szerző a kamaszkor fejlődését a várandósság időszakával és a kisbaba fejlődésével hasonlítja össze.

Beney Zsuzsa: Hogyan vártalak című versével szemléleti számunka Pécsi Rita a közös vonásokat. Külön kiemeli a terhességgel járó várakozás izgalmát és csodáit, illetve a kellemetlenségek türelmes elviselését. Vajon képesek vagyunk-e ugyanilyen lelkülettel nézni és átélni tinédzser gyermekünk fejlődését?

A párhuzam könnyen érzékelhető, a pozitív hozzáállás megvalósítása gyakran nehézkesebb. Pedig a könyv mondanivalója szerint a kamaszkorra tekintve a legfontosabb kérdés az, hogy „ugyanolyan készséggel próbálunk-e megfelelni az új szülői feladatnak”, mint annak idején a várandósság időszakában?

„Részletes elemzés helyett egyetlen tényt helyezzünk figyelmünk középpontjába, hogy majd minden más ennek a fényében szemlélhessünk: a serdülés = újjászületés. Új ember születésének lehetünk ismét tanúi.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

Az összehasonlítást folytatva öt fontos témakör köré építi fel a szerző a gondolatait a kamaszokkal kapcsolatosan:

        • A legfontosabb események rejtve történnek
        • Szülőfájdalmak
        • Szükség van bábára is
        • El kell vágni a köldökzsinórt!
        • A szülés célja a gyermek önállósága

Életfeladatok

A nevelés az élet szolgálata Harmadik kötetben a korai- és középső pubertáskor életfeladataival foglalkozik a szerző. A késői kamaszkorról a Negyedik kötetben lesz szó.

A teljesség igénye nélkül összeírtam Nektek pár témát, amivel a Harmadik kötetben találkozhatunk:

        • Élettani lustaság
        • Legfontosabb kérdés: ki vagyok én?
        • Erős igazságérzet – fekete-fehér világ
        • Vég nélküli kritizálás
        • Én-vakság
        • Magányosság
        • Kiszámíthatatlan érzelmi hullámzás
        • Élménykényszer

Fontosnak tartom kiemelni, hogy Pécsi Rita elsősorban lelki szempontból közelíti meg a tinédzserkor életfeladatait. Azt gondolom, hogy a fenti felsorolásból is látszik, hogy ez mennyire igaz, illetve, hogy a szerző nem csak a „levegőbe” beszél, hanem tényleg releváns tanácsai vannak számunkra a kamaszokkal kapcsolatban.

„Mindennél fontosabb, hogy minden burok és külsőleg bármilyen nehézen megérthető megnyilvánulás mögött meglássuk az új ember születését. Tudatosítsuk, hogy az egész életkor célja és legfőbb értelme, hogy mindez végbemenjen. … A szilárd egyéniség kiformálódásának ez a folyamat az egyik legfőbb záloga.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

A motivációról a következő alakommal írok Neked! Tarts velem, hogy bemutathassam Pécsi Rita gondolatait a külső és a belső motivációval kapcsolatosan! Illetve arról, hogy hogyan tudjuk sikeresen motiválni serdülő gyermekünket!

Ha megfogott téged ez a téma, kérlek, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a serdülőkori újjászületésről!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötet Első részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?