A nevelés az élet szolgálata – III. kötet – Organikus gondolkodás

Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötet végére értünk. A kamaszkor tekintetében több fontos témával foglalkoztunk már. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. Az utolsó fejezetben a mechanikus és az organikus gondolkodás közötti különbséget mutatja be számunkra a szerző. 

Mechanikus kontra organikus gondolkodás

 

A mechanikus és az organikus egész

Elsőre talán túl filozofikusnak tűnhet ez a rész, pedig amint megértjük a mechanikus és az organikus gondolkodás között a különbséget, rögtön érteni fogjuk, hogy miért olyan fontos tisztázni ezeket a fogalmakat.

A nevelés az élet szolgálata Harmadik kötetben arról olvashatunk, hogy kétféle egész létezik: objektív egész és szubjektív egész.

„[Az objektív egész] olyan egység, ami a valóságban is jól megfigyelhető egészként létezik. … [A szubjektív egész] olyan egység, ami csak a megfigyelő személyben áll össze egésszé.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

Miért van szükség ezekre a definíciókra? Azért, hogy jobban megértsük a szerző mondanivalóját. A leírás szerint ugyanis az organikus gondolkodásra kellene ösztönöznünk serdülő gyermekünket. Arra, hogy ne csak objektíven és alkotórészekre bontva értelmezze a világot, hanem hogy vegye észre az összefüggéseket, használja az érzékeit és tegye erőfeszítéseket azért, hogy jobban átlássa az egész rendszert. Hiszen ez elengedhetetlen az érett személyiséghez.

„Azért olyan fontos ez, hogy valóban az organikusan érett személyiségéből fakadjanak a döntések, ne pusztán mechanikus tettek legyenek, aminek csupán külső szabályai vannak. Ez utóbbi esetben az élet sodorja, éli az embert, nem pedig fordítva.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

kép: Pixabay

 

Az organikus gondolkodás gyümölcsei

„Az organikus gondolkodás és élet éppen abban áll, hogy mindennek van előzménye, van következménye, és minden mindennel összefügg.” /Uzsalyné Pécsi Rita/

Pécsi Rita könyvében több témakörben is szeretné bemutatni az organikus gondolkodás pozitívumait. Szám szerint négy területet emel ki:

        • Organikus élet
        • Organikus nevelés
        • Organikus szeretet
        • Organikus közösség

Mindegyik pont egy igazán érdekes gondolatívet mutat be számunkra. Azt gondolom, hogy ezek alapján könnyen beláthatjuk azt, hogy szülőként fontos célunk lehet, hogy gyermekünk elsajátítsa az organikus gondolkodást az élet majdnem minden területén.

„A tét pedig nem a matematika érettségi, hanem annál sokkal több. Nevezetesen az, hogy képes lesz-e a saját életében a házasságról, a családról, a munkáról, a hivatásról, a hitéletről, a barátságról, szeretetről, nevelésről organikusan gondolkodni?” /Uzsalyné Pécsi Rita/

 

Ezzel befejeztük Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötetet, amely a kisiskoláskorról szól. A következőkben A nevelés az élet szolgálata – IV. kötettel fogunk foglalkozni, ami a kamaszkorról szóló 2. rész. Tarts velem továbbra is!

A hozzászólásokban szívesen fogadom a véleményedet a fenti témával kapcsolatosan!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötet Negyedik részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?