Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – IV. kötetet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. Kezdjük a kamaszkor lelki fejlődésének öt rétegű és három ütemre bontható fejlődésével.
Hármas ütemű fejlődés
A kamaszkori érés
Uzsalyné Pécsi Rita írásában arról olvashatunk, hogy a kamaszkori érés három fázison keresztül történik:
- zavartság
- felfedezés
- meghódítás
Az elmélet szerint egy gyereknek ahhoz, hogy érett felnőtté váljon, a személyiségének öt különböző területén kell ezeket a lépcsőfokokat egymás után végig járnia:
- én
- te
- mi
- érték
- Isten
Fontos, hogy ezek egymás mellett, párhuzamosan történnek. Persze előfordulnak aránytalanságok, de optimális esetben egyik terület sem „előzi le” a többit.
„A szóban forgó mozgalmas életkornak az egyik legfőbb célja és értelme, hogy minden réteg eljusson a zavartságtól a felfedezésen át a meghódításig.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Átfogó kép
A nevelés az élet szolgálata című könyv Negyedik részében egyesével bemutatja számunkra a szerző az egyes fázisokat és mindegyik esetben végig veszi mind az öt területen bekövetkező változásokat.
Szerintem ez egy igazán hasznos rész ahhoz, hogy átfogó képet kaphassunk tinédzsergyermekünk lelkifejlődéséről. Pécsi Rita segítségével betekintés nyerhetünk a fejében lezajlódó folyamatokba és gondolatokba.
Nekem kifejezetten tetszett ez a rész. Jó volt így egyben látni az egész serdülőkor értelmi és lelki fejlődésének lépéseit. Azt gondolom, hogy ez a mondanivaló mindenképpen közelebb vihet bennünket kamaszgyermekünkhöz.
1. Zavartság
Az egész tinédzserkor egy hatalmas zavartsággal indul. Véleményem szerint ezt senkinem sem kell bemutatni. Elkezdődik egy új ember születése, és ez bizonyos fokú káosszal kezdődik.
Összezavarodik az én, a te, a mi, az értékrend és az Isten-kép. Pécsi Rita arra hív bennünket, hogy alkalmazkodjunk az új szituációkhoz és nőjünk fel a feladathoz. Hiszen mindenképpen új szülői magatartásra van szükségünk.
„Elméletileg mindannyian tudjuk, hogy lassan felnőnek a gyerekek, mégis gyakran tapasztalható, hogy mi szülők nem tudunk felnövekedni módszereinkben, fegyelmezési szokásainkban, elvárásainkban, bizalmunkban az ő életkorukhoz.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
2. Felfedezés
A felfedezés fázisában az előbbi rendezetlenségből, a teljes káoszból elindulunk egy stabil lábakon álló, érett személyiséggel rendelkező fiatal felé, de még csak féltávig jutunk.
A felfedezés az őt körülvevő világ „újra definiálásáról” szól, vagyis arról, hogy tinédzser megpróbálja a dolgokat a saját szűrőjén keresztül látni és így meghozni az értékítéleteket. Uzsalyné Pécsi Rita leírása szerint a kamasz ilyenkor nagyon sok kérdést tesz fel, amire megkeresi a saját válaszait.
A nevelés az élet szolgálata – Negyedik kötetben arról olvashatunk, hogy egy ebben a fázisban lévő serdülő számára a kortárs-csoportok és a más felnőttek meglátásai sokkal többet nyomnak a latban, mint a szülőké. Sajnos ezt el kell fogadnunk. Érdemes tehát őt olyan felnőttekkel körül venni, akikhez bizalommal fordulat, emeli ki számunkra a szerző.
„Az önállósággal, bizalommal megerősített önbizalom ez esetben is csökkenti a dacot, ugyanúgy, mint 3 éves korban. S valóban, most sokszor könnyebb neki elfogadni, meghallgatni más felnőttek meglátásait, mint a szüleiét. Akkor lesz igazán felnőtt belőle is, amikor ugyanannyit nyom a latban a szülők véleménye, mint a barátoké, vagy bárki másé. Addig azonban eltelik még néhány év…” /Uzsalyné Pécsi Rita/
3. Meghódítás
A meghódítás a serdülés utolsó fázisa. A nevelés az élet szolgálata – Negyedik kötetben arról olvashatunk, hogy nemcsak a belső folyamat zárása ez, hanem a külsőleg szembeöltő átalakulások is befejeződnek. A testarány, az arc és a férfias-nőies vonások eddigre már helyreállnak és kirajzolódnak. Ez a harmónia a személyiségjegyeikre is igaz lesz.
„Marad a lelkesedés, a lendület, de a gondolat és az érzés mintha egyensúlyba tudna már kerülni. Egyre több területen képes felelősségteljes döntéseket hozni. Ezt persze csak akkor vesszük észre, ha meg tudjuk szavazni a bizalmat olyan kérdésekben is, amelyekben eddig jórészt mi döntöttünk, vagy ahol korábban hibákat követett el.” /Uzsalyné Pécsi Rita6
Igazán tetszik nekem Pécsi Rita stílusa, aki ezt az érett én kialakulását csodaként írja le és kifejezetten magával ragadó elismeréssel ír róla.
A fő mondanivaló az, hogy a tinédzser erre az útra magányosan indul el. A hamuba sült pogácsákon kívül nem igazán tudjuk őt máshogyan támogatni. Amikor pedig már elég sokat látott, és legyőzi az akadályokat, megtalálja a legnagyobb csodát, önmagát. Pécsi Rita kifejezően úgy fogalmaz, hogy „a szülő részéről a nyitott tenyérrel szeretésre” van most szüksége. Abba kell hagyni az életének irányítását és el kell őt engedni.
„Hogy ebben mi a nevelő szerepe? Egyszerű és egyszersmind soha véget nem érő feladat. Az élet szolgálata. Az ő új, önálló életéé.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A haragról a következő alakommal írok Neked! Tarts velem, hogy bemutathassam Pécsi Rita gondolatait a harag kezelésével kapcsolatosan!
Ha megfogott téged ez a téma, kérlek, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a hármas ütemű fejlődésről!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – IV. kötet Első részében olvasható.