Haladunk tovább Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – V. kötettel. Legutóbb a bizalompedagógia alapjaival ismerkedtünk meg. A most következő témánk a fegyelmezés. Azt gondolom, hogy ez a témakör minden családban kritikus és aktuális kérdés.
Fegyelmezés
Fegyelmezettség – fegyelmezés
A nevelés az élet szolgálata – V. kötetben arról olvashatunk, hogy a fegyelmezettség nem azonos a szófogadással, hanem „a belső énünkből fakadó „igen” a jóra.” /Uzsalyné Pécsi Rita/.
Ennek értelmében a fegyelmezés célja, hogy a külső fegyelem belső fegyelmezettséggé alakuljon és így érjük el az együttműködést.
„A végső célunk az, hogy belső tartás alakuljon ki. Olyan módszerre lesz szükségünk, amely egyszersmind megtanítja a helyes viselkedést, és megtartja a bensőséges viszonyt nevelő és növendéke között, valamint hosszú távon a növendék kezébe adja a döntés szabadságát is.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Megvan tehát a cél és az irány, de mi az eszköz? Pécsi Rita szeretné, ha megértenénk, hogy a fegyelmezés eszközeire szükség van, de ezek csak is bizalommal rendelkező kapcsolatban működnek megfelelően.
„A tartós bizalommal teli viszonyban lévő ember képes a hatékony fegyelmezésre.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Külső fegyelem – belső fegyelem
A könyvben először a külső fegyelemmel kapcsolatos mondanivalóval ismerkedhetünk meg. Egy gyermek életében jó pár évig a külső szabályozás a leghangsúlyosabb. Viszont fontos észben tartanunk, hogy ez nem elég, ez csak egy váz.
Ahogy telnek az évek és a gyermek egyre önállóbb. Nekünk, szülőknek már egyre kevesebb rálátásunk van a mindennapjaira. Ahhoz, hogy ekkor is „megfelelően” tudjon és akarjon viselkedni, kell neki egy belső tartás, egy belső fegyelem.
Pécsi Rita szerint ennek a kialakulásához bizalmi légkörre, feltétel nélküli szeretetre és sok-sok időre van szükség.
Milyen a hatékony fegyelmezés?
- határozott, egyértelmű
- higgadt
- megelőző, rövid, világos
- következetes és rugalmas
- egységesen képviselt
- hiteles, őszinte
- életkornak megfelelő
- életkorhoz illó szókincsű és stílusú
- konkrét, árnyalt
Mindegyik pontról bővebben olvashattok a könyvben.
Azt gondolom, hogy ez egy elég komoly lista, és nem könnyű neki megfelelni. Sőt! Felfokozott hangulatban pedig szinte teljesen kizárt. Ennek ellenére azt gondolom, hogy érdemes velük foglalkozni, észben tartani őket. Hiszen így tudunk tanulni belőlük.
Talán egy-egy veszekedés után végig lehet gondolni, hogy szülőként mit rontottunk le, melyik pontokban hibáztunk és mire kellene legközelebb odafigyelni. Természetesen nem a tökéletesség a cél, sem a szülő, sem a gyerek szempontjából.
Gyakran ismételt kérdések
Az Ötödik kötet Második részének tovább fejezeteiben Pécsi Rita a leggyakrabban előforduló fegyelmezési kérdésekben fejti ki véleményét és írja le ötleteit. Nem hosszú és mindenre kitérő tanácsokra kell itt gondolni, inkább az eddigiek tükrében megfogalmazott iránymutatásra.
Összesen tizenegy témakört találhatunk ebben a részben. Olvasás közben tartsuk észben Comenius fontos mondatát:
„Amit csinálsz, olyan hangosan beszél, hogy nem hallom tőle, hogy mit mondasz!” /Comenius/
A legerősebb fegyelmező eszköz
Uzsalyné Pécsi Rita a legvégére hagyta a legfontosabbat: a kötődést.
„A fegyelmezettséget a belső tekintéllyel való azonosulás (együtt élés) alakítja ki.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Ez a tényezőt nem szabad félresöpörnünk, ugyanis a gyerekek „magatartása elsősorban érzelem- és kapcsolódás által irányított” /Uzsalyné Pécsi Rita/.
Az elmélet szerint oda kell figyelnünk a kötődésre, a figyelemre, a minőségi időre, a szeretetnyelvekre, a szeretettankra és akkor könnyebb lesz elérni az együttműködést. Ezt soha ne felejtsük el, amikor rosszalkodó, hisztis, akaratos gyermekünkkel állunk szemben, emeli a szerző.
A tekintélyről írok Nektek legközelebb! Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed kötődés a fegyelmezés kapcsolatáról!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – V. kötet Második részében olvasható.