Amit rosszul tudtunk a gyerekekről – Dicséret

Ebben a sorozatban szeretném nektek bemutatni Po Bronson & Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. A megdöbbentő statisztikákra szépen lassan fény derül. 

A sok dicséret épp az ellenkező hatást váltja ki

 

A gyerekek és a kihívások

Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyvből megtudhatjuk, hogy kísérletekkel bizonyították, hogy a túl sokat és helytelen módszerrel dicsért gyerekek a kihívások során leblokkolnak, és kevésbé szeretik megmérettetni magukat. Attól félnek, hogy akkor majd kiderül, hogy nem is olyan kiválóak, mint ahogy sokszor mondták nekik.

kép: Pixabay

 

„Ezek a gyerekek valósággal fuldokolnak azokban az üzenetekben, amelyek szerint nagyszerűen teljesítenek – sőt, hogy már eleve, születésüktől fogva nagyszerűek, és kész. Minden megvan bennük, ami a sikerhez kell.” /Po Bronson & Ashley Merryman/

Az igyekezeten legyen a hangsúly

Hogyan kellene akkor dicsérnünk gyermekeinket? A szerzőpáros által bemutatott példákból az derül ki, hogy ha az erőfeszítésekre fektetjük a hangsúlyt, akkor helyesebben járunk el és több önbizalmat tudunk adni gyermekünknek, mintha az intelligenciájukat dicsérnénk.

A könyvben olvasható megfigyelések alapján hamar kiderült, hogy azok a gyerekek, akik alacsonyabb IQ-val rendelkeznek, de megfelelően voltak motiválva, vagyis az igyekezetükért dicsérték őket, jobban teljesítettek, mint az eleve okosabb társaik, mert látták a potenciált az erőfeszítésben, és nem hátráltak meg tőle.

„Amikor az intelligenciájuk miatt dicsérjük a gyerekeket, azzal azt tanítjuk nekik, hogy az a lényeg, hogy okosnak látsszanak, ne kockáztassák meg, hogy esetleg hibáznak.” /Po Bronson & Ashley Merryman/

Félelem a megszégyenüléstől

Összességében tehát elmondható, hogy az általunk alkalmazott dicséret meghatározza azt, hogy a gyermekünk mennyire futamodik meg majd a nehézségektől, és mennyire fog félni attól, hogy kudarcot vall. Lehet, hogy mi úgy gondoljuk, hogy nem dől össze a világ, ha egy dolgozat nem sikerül jól. De ha ezt nem jól kommunikáljuk a gyermekünk felé, akkor ő ezt nem így fogja érezni.

„Ha az igyekezetükre helyezzük a hangsúlyt, azzal egy olyan változót adunk a gyerek kezébe, amire van befolyása.” /Po Bronson & Ashley Merryman/

kép: Pixabay

Mit tanulhatunk ebből?

Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyvből kiderül, hogy az amerikai szülők 85% gondolja úgy, hogy fontos, hogy a gyereket sokszor dicsérjük meg, hogy ő okos.

„Fontos a dicséret, de nem az üres dicséret.” /Po Bronson & Ashley Merryman/

Ha mi is ebben a 85%-ba tartozunk, és ha elsőre nem tudjuk, hogy mit is jelent valakit az erőfeszítéseiért megdicsérni, akkor ne aggódjunk. Po és Ashely könyvében sok érvet és példát találhatunk. A bemutatott kísérletek végkimenetele önmagukért beszélnek. Érdemes elolvasni őket.

A témával kapcsolatosan szeretném figyelmetekbe ajánlani két könyvet is, ami hasonlóan vélekedik a dicséretről. A Beszélj úgy, hogy érdekelje … című könyv Ötödik fejezete foglalkozik ezzel a témával, a Kisgyerekes szülőknek íródott Beszélj úgy, hogy érdekelje … című könyv pedig a Negyedik fejezetben látja el hasznos tanácsokkal az olvasót a dicsérettel kapcsolatosan. Ez az utóbbi ugyanarra a Carol Dweck által végzett kísérletre alapozza meglátásait, mint amire Po Bronson & Ashely Merryman is hivatkozik könyvében.

 

Az alváshiány okozta problémákról a következő alakommal írok Neked! Tarts velem!

Ha megfogott téged ez a téma, kérlek írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed róla!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb Po Bronson & Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyv Első fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük