Amit rosszul tudtunk a gyerekekről – Reformpedagógia

Po Bronson & Ashely Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című külön foglalkozik a Tools of the Mind, röviden Tools módszer bemutatásával. Ez egy amerikai módszer, amit az óvodások iskolai előkészítésére találtak ki. Aztán azóta az tantermekben is használják. A módszer előnyei és sikerei magáért beszélnek. A könyvről írt korábbi bejegyzéseket itt találod.

 

Újfajta oktatási program és az önkontroll

 

Tools módszer

Összefoglalva a Tools módszer tanulni tanít, és olyan területeket fejleszt, ami az iskolai elvárásoknak való megfeleléshez szükséges. A módszer kitalálója szerint a Tools biztosítja a gyermeknek, hogy sikeres tanulóvá váljon.

„A Tools of the Mine … a tanár szakmai fejlődését egy átfogó innovatív tantervvel ötvözi, amely elősegíti a kisgyermekek számára az iskolai és azon kívüli sikerekhez szükséges kognitív, társadalmi-érzelmi, önszabályozó és alapvető tudományos készségek fejlesztését.” /Tools of the Mind hivatalos oldala/

A módszer Amerikában elterjedt, számtalan iskolában bevezették már. A Tools of the Mind honlapról kiderül, hogy több, mint 30 000 gyermek tanul így az iskolai előkészítő osztályokban. A kutatások azt bizonyítják, hogy a Tools módszerrel oktatott gyermekek eredményesebbek és a tanulásuk hatékonyabb társaikhoz képest.

kép: https://toolsofthemind.org/

 

A Tools módszer alapvetően a csapatmunkára, a gyerekek közötti interakcióra és az életközeli példák eljátszására épít. Egy-egy ilyen foglalkozáson különböző témakört dolgoznak fel játékosan és projektszerűen.

„A legtöbb tanulás kisméretű csoportokban és partneri tevékenységekben zajlik, a gyermekek bevonásával egymás kölcsönhatásába, hogy megtanuljanak, társadalmi kapcsolatokat építsenek ki és pozitív osztálytermi kultúrát hozzanak létre.” /Tools of the Mind hivatalos oldala/

Fegyelmezettség és önszabályozás

Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyvből kiderül, hogy a közös „játékok” megszervezése több napig tart. A végső játék lebonyolítása során nagyfokú fegyelmezettséget várnak el a gyerektől, hogy a megbeszéltek szerint végezze el a játék során ráosztott munkát. A kutatások azt bizonyítják, hogy a közös gondolkodás, a közös tervezés és egymás támogatása pozitívan befolyásolja a gyerekek önszabályozó képességének fejlődését.

„A gyermekek olyan tevékenységekben vesznek részt, amelyek célja az írástudás, a matematika és a tudományos készségek fejlesztésének támogatása, miközben az önszabályozási és végrehajtói funkciók készségeit is fejlesztik.” /Tools of the Mind hivatalos oldala/

A tervezés, a koncentráció, a motiváció, az önszabályozás és az egymás ellenőrzése alapkövei a Tools módszernek. A megfigyelések szerint ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy sikeres tanulók legyenek.

„Ma már egyetértés van abban, hogy az önszabályozó tanulás jót tesz a tanulmányi eredményeknek. … Fegyelmezettnek lenni fontosabb, mint okosnak. Ha pedig valaki mindkettő, az nem csak kicsivel javítja az eredményeit, hanem exponenciális mértékben.” /Po Bronson & Ashley Merryman/

kép: Pixabay

 

Az alternatív oktatási módszerek Magyarországon

Próbáltam rá keresni, hogy van-e Magyarországon olyan hely, ahol a Tools of the Mind módszert alkalmazzák. Nem találtam ilyen hivatkozást, vagy a Google nem a barátom.

Az alternatív oktatás kitalálója Lev Vigotszkij. Az ő elméletét dolgozták ki oktatási módszerként Dr. Elena Bodrova és Dr. Deborah Leong. Sajnos az ő nevükre rákeresve sem találtam említésre érdemes magyar hivatkozást. Ebből arra következtettem, hogy nem igazán lett híres Magyarországon a Tools módszer. Érdekes lett volna megnézni, hogy Európában alkalmazzák-e bárhol, de ennek már nem néztem utána. Bocsánat!

Arról mindannyian tudunk, hogy Magyarországon vannak alternatív oktatási módszerek és intézmények. Dr. Vekerdy Tamás nagy kritikusa volt a mai magyar oktatásnak és hangsúlyozta az alternatív, főleg a Waldorf iskolák előnyeit. Viszont nem a Waldorf az egyetlen, ami jelen van a mai magyar oktatásban. Fieszlné Ancsák Jolán közoktatási szakértő által tartott előadás szövegéből kimásolom nektek az alternatív oktatási formákat:

Egy másik felsorolásban a Rogers-módszert és Meixner módszert is az alternatív oktatási módszerek közé sorolják.

Szabad iskolaválasztás

A szabad iskola választás értelmében minden szülő, minden család egyénileg eldöntheti, hogy milyen iskolába járatja gyermekét. Persze vannak közös pontok, amiket minden diáknak teljesítenie kell, ilyen például az érettségi. Azt azért meg kell jegyezni, hogy az egyik fajta iskolából átkerülni egy másikba nem egyszerű. Szóval nagy a felelősség, hogy jól döntsön az ember. Számunkra ez volt az egyik fő ok, amiért nem mertük alternatív iskolába íratni a gyermekünket, bármennyire látjuk a hagyományos oktatási rendszer hiányosságait.

Fieszlné Ancsák Jolán közoktatási szakértő előadásában kifejti, hogy a magyar reform iskolák nem teljesen újak, hanem bizonyos ötletekkel és megoldásokkal újítanak, és ezeket ötvözik a hagyományossal. Mindenki maga eldöntheti, hogy az alternatív oktatási módszerek jók vagy rosszak, hogy hatékonyabbak vagy sem.

Az alternatív iskolás eltérnek:

        • külső környezetükben
        • a tananyag elrendezésében
        • széles tevékenységrendszer kínálatában
        • az oktatási idő tagolásában
        • az alkalmazott tanulásszervezési módokban
        • értékelésben
        • motivációban, motiválásban
        • tanárszerep megváltozásában
        • az oktatás tartalmában
        • tanulócsoportok kialakításában
        • alkalmazott módszerekben
        • iskolai kommunikációban
kép: Pixabay

Konklúzió

Tudom, hogy az alternatív oktatási módszerek felsorolásával és bemutatásával nem teljesen maradtam hű az Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyvhöz. Viszont mivel a Hetedik fejezet egy olyan új módszer előnyeit, és pozitívumait mutatja be, amivel mi Magyarországon nem élhetünk, ezért úgy gondoltam, ha felületesen is, de vegyük számba a Magyarországon elérhető módszereket.

Nem törekedtem a szakmai tökéletességre. Nem vagyok jártas a témában egyáltalán. Viszont az internet segítségével megpróbáltam összegyűjteni azokat az alapinformációkat, amiket elsőre találtam és hitelesnek gondoltam. Nem célom senkit sem győzködni, vagy befolyásolni.

A Tools módszer bemutatásakor az önkontroll és a fegyelmezettség fejlesztésének fontosságát hangsúlyozták a szerzők. A többi oktatási módszernek is meg van a maga előnye. A pozitívumok önmagukért beszélnek. A szabad iskola választás értelmében pedig mindenkinek saját döntése mérlegelni ezeket az érveket.

 

A kikerülhetetlen gyereknevelési téma a gyerekkori agresszió következik. Tarts velem, és meg tudod milyen vizsgálatokat végeztek a kutatók ebben a témában!

Ha gondold, írd meg hozzászólásban, hogy mi a véleményed az alternatív oktatási módszerekről. Van valamilyen pozitív vagy negatív tapasztalatod a témával kapcsolatosan?

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb Po Bronson & Ashley Merryman: Amit rosszul tudtunk a gyerekekről című könyv Hetedik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?