Szeretném figyelmetekbe ajánlani Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyvet. Nekem nagyon tetszett úgy is, hogy már olvastam a másik kettő könyvet. (Adele Faber & Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje …, Testvérek féltékenység nélkül) Az úgy beszélés filozófiáját már elkezdtük megismerni. Itt olvashatod a korábbi írásokat. A dicsérettel kapcsolatos tanácsok következnek most.
A dicséret és elismerés eszközei
A dicsérettel segítsünk, ne akadályozzunk!
Érdekes állítás. Lehet a dicsérettel akadályozni? Joanna Faber szerint igen. Fontos, hogy megértsük, hogy a dicséretnek nem minden formája támogató. Helyesen dicsérni nem könnyű.
„A dicséret első törvénye úgy szól, hogy nem mindig szabad dicsérni.” /Joanna Faber/
Most gondolhatjuk, hogy ez most komoly? Még dicsérni sem lehet akárhogyan? Miért kell ezt túlbonyolítani?
Joanna Faber szerint fontos átgondolnunk, hogy mit akarunk elérni, amikor dicsérjük a gyermeket. Legtöbbször azt szeretnénk, ha a csemete bízna magában, ha látná az erősségeit. Az önbizalom növelése érdekében rengeteg értékítéletet kifejező dicséret hagyja el a szánkat. Pl.: Szuper vagy! Okos vagy! Szép vagy! stb. Ma már bebizonyították, hogy a nem dicséret mennyisége, hanem a minősége számít. (Carol Dweck kísérletéről írott cikk)
„Láthatjuk hát, hogy a dicséretnek hatalma van. Ha rosszul használják, éppen attól a tevékenységtől és viselkedéstől tántorítja el a gyerekeket, amelyet ösztönözni szeretnénk. Lehet, hogy a gyerekek „túldicsérése” csak rossz dicséret.” /Joanna Faber/
A Kisgyerekes szülőknek szóló könyvben bemutatott példák rávilágítanak arra, hogy a rosszul alkalmazott elismerés éppen az ellenkező hatást képes kiváltani egy emberben. Például kételkedünk az őszinteségében, fenyegetésnek érezzük vagy hajlamosak vagyunk a gyenge pontjainkra koncentrálni miattuk.
A dicséret és elismerés eszközei
A dicséret témával Adele Faber & Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje … című könyvében is találkozhatunk. Nekem ez volt az egyik kedvenc fejezetem a könyvben. A helyes dicséret ismérveiről szóló bejegyzésemet itt éritek el. Most pedig ismerkedjünk meg a Kisgyerekes szülőknek szóló tanácsokkal:
- Mondjuk el, mit látunk!
- Mondjuk el, milyen hatással van másokra!
- Ismerjük el az erőfeszítést!
- Beszéljünk a fejlődésről!
„Sokkal hasznosabb, ha leküzdjük az értékelés kísértését, és dicséretképpen csak elmondjuk, mit látunk.” /Joanna Faber/
Összességében elmondható, hogy a leíró dicséret sokkal hitelesebb, mint a régi típusú (értékítéletet kifejező dicséret). A fent felsorolt módszerekben az a legjobb, hogy akkor is tudunk valami építőt mondani, hogy az elkészült alkotás vagy feladat nem tökéletes. Vagy ha a gyerek nem elégedett vele. Így nem szorulunk hazugságra, hogy „De nagyon szépen rajzoltál! Vagy igenis szuperul megy már a biciklizés!” Ezekkel az eszközökkel tudunk olyat mondani, ami igaz és figyelemre méltó és nem veszi el a gyerek kedvét a későbbi próbálkozástól. Hiszen érzékeltetjük vele, hogy hiszünk a képességeiben!
„Nem kell ahhoz hiteltelennek lennünk és csodálatosnak neveznünk a gyerekeket, hogy nőjön az önbizalmuk. Konkrét, leíró és valósághű dicsérettel többet segítünk. … A leíró dicsérettel tükröt tartunk a gyerekeink elé, hogy láthassák az erősségeiket.” /Joanna Faber/
A következőkben a másképpen működő gyerekeknél bevethető eszközökről lesz szó! Tarts velem és megosztom veled Julie King gondolatait a kivételesen érzékeny, izgága és erős akaratú gyerekekkel kapcsolatosan!
Szívesen fogadom a hozzászólások között, hogy ha leírod, hogy benned milyen érzéseket keltettek a fenti tanácsok! Szerinted a leíró dicséret valóban hatásosabb?
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv Negyedik fejezetében olvasható.