Nicholas Kardaras Amerikában egy neves szakember, akik rendszeres hívnak előadást tartani és bevonják bizonyos kutatások folyamatába. Szakértelmére már a döntéshozók körében is szükség volt, szaktanácsadóként vett rész függőséggel foglalkozó problémák kezelésére irányuló kezdeményezéseknél. Digitális téboly című könyve egy nem olyan régi írás, amiben már a Covid vírus okozta társadalmi változásokról is olvashatunk. Most az internet adta társas interakció hatásairól lesz szó. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok.
A társas fertőzés hatásai
Kiből lesz sztár?
A Digitális téboly című könyv Harmadik fejezete az Álhíres című HBO dokumentumfilmsorozat bemutatásával kezdődik. Ez a sorozat magyar felirattal megnézhető az interneten.
A sorozat lényege az, hogy kiválasztanak három fiatalt és megfelelő szakmai gárda segítségével elképesztően híressé teszik őket rövid időn belül. Ez a társadalmi kísérlet azt próbálja meg bemutatni, hogy mekkora illúzió van a mostani nethírességek, influenszerek körül.
„Ma viszont a „mi akarsz lenni érettségi után” kérdésre a legtipikusabb válasz, hogy „híres” (és hozzátehetjük, hogy híres youtuber vagy tiktokker). Manapság a híres nem melléktermék, hanem cél.” /Nicholas Kardaras/
Álhírességek
„Az üresség ürességet teremt. Ha megosztjuk ezt a szokásformáló üres tartalmat, azzal további ürességet hozunk létre. És ez így megy azidők végezetéig.” /Nicholas Kardaras/
Mindig is volt híres emberek, akiket sok pénz és csillogás vesz kerül. Nicholas Kardaras szerint az különbség az, hogy általában ezek sztárok valamiben jók voltak, vagy bizonyítottak azért, hogy híresek lettek. Kiválóan sportolnak, kiemelkedő színészek vagy énekesek. Az influenszerek világának legnagyobb problémája, hogy sokan közülük nem képviselnek értéket.
„A baj csak azzal van, amikor a követők gyűjtögetése lesz önmagában a cél. Ezzel az értékrendünkben történik egy eltolódás: abban, ahogy magunkat és a világunkat értékeljük.” /Nicholas Kardaras/
Nicholas Kardaras könyvében kiemel számunkra több olyan mai hírességet, akik a közösségi média segítségével váltak sztárrá. A tehetségük és az elért eredményeik mellékesek. Általuk bemutatott életstílusok és fogyasztási szokások hatalmas piacot teremtett, amit sokan kihasználnak. A normális értékek képviselete már nem menő, emeli ki a szerző.
„Sajnos a mai médiainfluenszerek jelentős részének semmiféle tehetsége sincs, és csak azt használják ki, hogy a kiüresedett, helyüket nem találó fiatalok megszállottan odavannak a luxusért és a státuszért. Stílus mindenféle tartalom nélkül. Az értékrendünk állt a feje tetejére: nem az elért teljesítményt akarjuk leutánozni, hanem a luxuséletformát. És senkit sem érdekel, hogy ezt milyen áron érték el.” /Nicholas Kardaras/
Mérgező értékek
A luxus, a csillogás és az agyon filterezett képek megjelenésével olyan mérgező értékek kerültek a látókörünkbe, amikről most már tudjuk, hogy komoly pszichológiai és egészségügyi problémákat okozhatnak, olvashatjuk a Digitális téboly című könyvben.
A Facebook-ot nem érdekli, hogy milyen morális értékek képvisel, amíg hatalmas pénzeket gyűjtenek be a reklámok és az algoritmusok segítségével. A profit érdekében nem foglalkoznak olyan mellékhatásokkal, mint a testképzavar, az anorexia, a tikkelés, a depresszió és az öngyilkosság.
„Facebooknak akkor jó, ha nekünk rossz. Ha valaki dühödten merd a képernyőre órákon át, az a Facebooknak a legnagyobb siker. Ez azonban nem annyira jó ám az emberiségnek.” /Nicholas Kardaras/
Mindegyik témáról bővebben a Digitális téboly című könyv Harmadik fejezetében olvashattok. Azt gondolom, hogy az első kettő fejezethez hasonlóan egy igazán érdekes és tabudöntögető írásról van, amin érdemes elgondolkodni és levonni a megfelelő következtetéseket.
A következő részben a virtuális erőszakról írok majd Nektek! Tartsatok velem!
Ha van kedved, írd meg hozzászólásban, hogy nálatok melyik a leggyakrabban előforduló probléma a közösségi médiával kapcsolatosan!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Nicholas Kardaras: Digitális téboly című könyv Harmadik fejezetében olvasható.