Békés álom – könnyek nélkül – Alvási alapismeretek

Elizabeth Pantley előadási rendkívül népszerűek Amerikában. A Békés álom – könnyek nélkül című könyv számtalan szülőnek nyújtott már segítséget a csecsemők altatásával kapcsolatosan. A szerzőnő által képviselt módszerek valóban működnek, de fő, hogy a biztonságos környezetet alakítsuk ki legelőször. Erről a korábbi írásomban olvashattok. Most pedig az kisbabák alvására jellemző ismeretek bemutatása következik. Hiszen, ha ezeket nem értjük, sokkal nehezebben foghatunk bele a könnyek nélküli változtatásokba. 

Sajátítsuk el az alvással kapcsolatos alapismereteket!

 

A babák alvási szokásai

Az alvás tudományos bemutatásával rengeteg szakirodalom foglalkozik. Elizabeth összegyűjtötte a legfontosabb ismereteket és röviden, érthetően összefoglalta nekünk könyvében.

„Az alapismereteket nem sajátítják el, a kép nem áll össze, a probléma nem oldódik meg.” /Elizabeth Pantley/

Alvási ciklusok

Aki eddig követte az oldalamon bemutatott könyveket, annak ez a téma nem lesz újdonság. Hiszen Dr. William Sears: Éjszakai gondoskodás című könyvében már találkozhattunk az alvási ciklusok bemutatásával. Számomra a babákra jellemző alvási fázisok voltak a leghasznosabb ismeretek, amikor olvastam Sears doktor könyvét.

kép: Pixabay

 

Az alvásunk során átesünk alvási, mély alvási és álmodási fázisokon. Az alvásunkat egy belső óra szabályozza. Ez a biológiai óra irányítja, hogy a napunk során, hogy mennyire vagyunk éberek vagy éppen álmosak.

Ha egy kicsit beleássuk magunkat az alvástudományába, és azon belül a csecsemőkre jellemző mintákra. Hamar megérthetjük, hogy az az édesen alvó kicsi baba miért is kell fel rendszeresen és miért nem tud aludni hosszabban.

Hogyan alszanak a kisbabák?

A kisbabák alvási ciklusai teljesen másképpen alakulnak, mint egy kisgyereké, vagy egy felnőtté. Ezt nagyon fontos megértünk. Ennek növekedési és fejlődési értelme van. Hiszen a kicsinek olyan pici még a gyomra, hogy sűrűn kell ennie, és ez éjszakai is így van. Ahogy fejlődik, egyre több időt bír ki evés nélkül.

„A kisbabák ugyanúgy alvási fázisokon esnek át, mint a felnőttek. Az ő fázisaik azonban rövidebbek, ennek megfelelően számosabbak is. Ráadásul a babák sokkal több időt töltenek felszínes alvással, mint a felnőttek, és jóval többször vannak azon a bizonyos határmezsgyén álom és ébrenlét között.” /Elizabeth Pantley/

A Békés álom – könnyek nélkül című könyvben találhat az olvasó egy részletes alvásmintát, amit egy átlagos (ha van ilyen) baba éjszakáját mutatja be. Így talán könnyebben érthető és átlátható a szülők számára, hogy mi is történik este.

Alvásprobléma

Az, hogy egy baba gyakran fel kell éjszaka, az nem probléma. Csak biológiai tény. A probléma akkor lesz ebből, ha az ő vagy a mi szükségleteink hiányt szenvednek. Erre nyújt egy humánus megoldást ez a könyv.

Minden kisbaba más. Más és más az alvásigényük is. Viszont ezzel kapcsolatosan is van egy átlag, amit jó lenne legalább megközelíteni. Hiszen, ha egy csecsemő alvással töltött ideje jelentősen eltér ettől, akkor lehet, hogy krónikusan el van fáradva és ez befolyásolhatja az egész nap alakulását.

Realisztikus elvárások

A fenti ismereteket figyelembe véve, akkor milyen reális elvárásaink lehetnek? Az alvással foglalkozó szakemberek szerint az a kifejezés, hogy egy baba átalussza az éjszakát, az azt jelenti, hogy öt órát aludt egyhuzamban. Elizabeth tehát arra biztatja az olvasót, hogy ez legyen a reális képünk a kisbabánk alvásával kapcsolatosan.

„A jó hír az, hogy amint a babánk biológiailag készen áll erre, van rá mód, hogy segítsünk neki abban, hogy négy-öt órát aludjon egyhuzamban. … Ez a könyv megmutatja, hogyan tehetjük meg mindezt.” /Elizabeth Pantley/

kép: Pixabay

Alvási napló

Elizabeth szerint a jobb alváshoz vezető első lépés az, hogy legyen képünk arról, hogy a mi kisbabánk hogyan alszik, hogyan alakul a jelenlegi alvásmintázata. Ehhez egy táblázatot készített nekünk, ami végigvezet minket egy teljes napon és a legfontosabb tényezőkre fókuszál. Szóval készítsünk alvási naplót! Az itt feljegyzett ismeretekből fogunk tudni később tervezni és építkezni.

„Ez egy rendkívül fontos lépés, ne ugorjuk át azért, mert nem tudjuk kivárni, hogy hozzákezdhessünk az alvásproblémák megoldásához. Amint sikerült megfigyelnünk, hogyan alszik a babánk, el tudjuk majd dönteni, mely ötletek alkalmazhatók leginkább a mi esetünkben, követni tudjuk a sikerünket, és kiigazításokat végezhetünk a naplónkban rögzített információkat rögzítve.” /Elizabeth Pantley/

 

A következő részben belevágunk a módszer leggyakorlatiasabb részébe! Tarts velem, hogy az alvásproblémák megoldási javaslatait bemutathassam Neked!

Ha van kedved, írd meg hozzászólásban, hogy mit gondolsz a fenti témával kapcsolatosan.

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Elizabeth Pantley: Békés álom – könnyek nélkül című könyv Második és Harmadik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük