A jól működő család 5 jellemzője – Szeretetteljes nevelés

Haladunk tovább Gary Chapman: A jól működő család 5 jellemzője című könyvével. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. A szerző összegyűjtött Nekünk öt olyan alapértéket, ami szerinte jellemzi a szerető családot. Eddig kettőről volt szó: a szolgálatkészségről, a házasság meghittségéről. Ismerkedjünk meg a harmadikkal, a szeretetteljes neveléssel.

Szeretetteljes nevelés

 

Tanítás és nevelés

A jól működő család 5 jellemzője című könyvben elolvashatjuk, hogy a szülői hivatásnak két alappillére van: a tanítás és a nevelés. Gary Chapman szerint, nem működik jól a kettő külön-külön, csak együtt lehetnek eredményesek.

„A szerető családban a szülők megtalálják a tanítás és a nevelés helyes egyensúlyát. E két nevelési elvet egymást kiegészítő eszköznek tekintik, nem pedig egyedül üdvözítő módszernek.” /Gary Chapman/

A szerző szerint fontos, hogy megértsük, hogy a szeretet a kötőanyag a két elv között. Nem lesz egyik sem hatékony, ha a gyermekünk nem érzi szeretetünket. Ezután egy rövid összefoglalót találhatunk a könyvben a szeretetnyelvekről.

A szeretetnyelvekről általánosságban itt olvashattok, vagy az általam bár bemutatott két Chapman könyvben is utánanézhettek: Gyerekekre hangolva, Kamaszokra hangolva.

Kreativitás és következetesség

Gary Chapman szerint a kreativitás és a következetesség két olyan ismérve a jól működő családnak, amikre érdemes odafigyelni és nap, mint nap gyakorolni. Könyvében két külön fejezetet szentel ennek a két elvnek a bemutatásával. Mi most csak röviden foglalkozunk velük.

„Tizennyolc évünk van arra, hogy … megosszuk velük élettapasztalatainkat és értékrendünket, és segítsünk nekik abban, hogy kialakítsák saját érdeklődési körüket és értékrendjüket.” /Gary Chapman/

Kreativitás

Gary Chapman szerint az értékek átadásához kreativitásra van szükség. A jól működő család 5 jellemzője című könyvben megismerkedhetünk a kreatív tanítás négy területével. Mind a négyről részletesebben a Nyolcadik fejezetben olvashattok.

        • Tanítás: minden együtt töltött idő jó alkalom a tanításra
        • Bátorítás: az igyekezet elismerése az eredménnyel szemben
        • Iránymutatás: pozitív, szeretettel teli fegyelmezés
        • Megerősítés: a gyermekünk egész személyiségének elismerése, értékelése

„A kreatív tanítás lehetőséget ad a szülőknek arra, hogy megtanítsák gyermekiket helyesen gondolkodni, és segítség őket abban, hogy jó döntéseket hozzanak. A tanítás, bátorítás, fegyelmezés és megerősítés során szavainkkal formáljuk gyermekeink gondolkodásmódját.” /Gary Chapman/

kép: Pixabay

 

Nagyon tetszik nekem, hogy a szerző a kreativitás szót használja. Nagyon szeretem ezt a szót. Tetszik, hogy a neveléssel összefüggésben használható. Azt gondolom, hogy lehet rengeteg gyereknevelési elvről olvasni, tanácsot kapni ismerősöktől, védőnőtől, viszont egy adott szituációt mindenkinek a saját módszere alapján kell tudnia megoldani. Ehhez van szükség kreativitásra.

„A kreativitás csodálatos adomány, melynek révén el tudunk térni a megszokott sémáktól, és kibontakozhat saját, egyedi személyiségünk.” /Gary Chapman/

Aki ismer engem személyesen, az tudja, hogy nem vagyok egy olyan típus, aki könnyen feladja. A kitartás nem mindig pozitív, viszont a gyereknevelésben sokszor a kitartásom segíti a kreatív gondolkodást arról, hogy egy adott helyzetet hogyan oldjak meg, ha nem megy így, akkor megpróbálom úgy stb. Ha engem kérdeznek, hogy mi a legfontosabb erény szülőként, akkor én az elsők közé sorolom a találékonyságot.

Következetesség

Eddig arról volt szó, hogy a szavainkkal hogyan formálhatjuk gyermekünk értelmi és érzelmi világát, most a tettekről lesz szó. Méghozzá a következetes cselekedetekről, és a példaadással való nevelésről.

„A példaadással való nevelés általában több időt igényel, mint a szóbeli tanítás.” /Gary Chapman/

A jól működő család 5 jellemzője című könyv Kilencedik fejezetében a következő témákról olvashattok:

        • Nevelés mintaadással
        • Nevelés szemléltetéssel
        • Szavak és tettek ötvözése a nevelésben

„A legsúlyosabb kérdés, amely szülőként valaha is megfordult a fejemben, így hangzott: „Mi lesz, ha a lányom és a fiam az én példámat követi?” /Gary Chapman/

kép: Pixabay

Gyakorlati feladatok

Gary Chapman véleménye szerint a mai korban a szülőknek sokkal többet kell tudatosan foglalkozniuk a neveléssel. Minden társadalomban a szülők felelősek elsősorban a gyerekek tanításáért, neveléséért. A szerző ezért foglalkozik A jól működő család 5 jellemzője című könyvben harmadik témaként a tanítás és a nevelés képességének fejlesztésével.

Ahogyan eddig is megszokhattuk a rész végén közösen elvégezhető feladatokat találhatunk, amik segíthetik az adott képesség fejlesztését a családban. Ennek a résznek a végén négy ilyen gyakorlatról olvashatunk.

„Félelmetes felelősség, hogy ilyen óriási hatással vagyunk gyermekeink életére, ugyanakkor bátorságot meríthetünk abból, hogy bármennyire járatlanok vagyunk is a gyereknevelés művészetében, ha követésre méltó életet élünk, gyermekeinket eredményesen fogjuk befolyásolni a helyes irányba.” /Gary Chapman/

 

A határok kijelöléséről és a szülők tiszteletéről írok Nektek legközelebb! Tartsatok velem a negyedik jellemző megismerésénél!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy rád mennyire jellemző a kreativitás a gyerekek nevelésében!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Gary Chapman: A jól működő család 5 jellemzője című könyv Harmadik részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük