Netfüggő gyerekek – Képernyőhasználat hatásai

Haladunk tovább Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyvével. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. A túl sok képernyő előtt töltött idő hatással van a gyerek életének különböző területeire. Ezekről lesz most szó! 

A képernyőhasználat hatásai

 

A képernyőidő és a félénkség

A „digitális gyerekek” nem szereznek elég tapasztalatot a nonverbális és a szemtől szemben folytatott kommunikáció terén. … Ha gyermekünk több időt tölt a képernyőkkel, mint mások társaságában, az elszigetelődés egészségtelen mintája rögzül a viselkedésében.” /Gary Chapman/

Természetesen többféle személyiségű gyerek létezik. Van, aki félénkebb, van, aki társaságkedvelő. Ezeket az alapvető személyiségi jegyeket nem igazán lehet megváltoztatni, viszont a túl sok számítógép előtt töltött idővel fel lehet erősíteni azokat a félelmeket és szorongásokat, amik egy normális szinten még kezelhetőek lennének.

„Ne feledjük nem az a cél, hogy átformáljuk gyermekünket, és mást faragjunk belőle, mint aki ő valójában … Abban azonban segíthetünk neki, hogy jól érezze magát mások társaságában, és képes legyen jó kapcsolatokat teremteni és fenntartani.” /Gary Chapman/

Gary Chapman és szerzőtársa arra hívják fel a figyelmet, hogy a szülőknek feladatuk van abban, hogy segítség gyermekük kapcsolati készségeinek fejlődését. A társadalomban vannak alapvető udvariassági szabályok, a kortárs kapcsolatoknak is meg van a maguk viselkedésmintái. A Netfüggő gyerekek című könyvben arról olvashatunk, hogy ezeket a készségeket gyakorolni kell azoknak, akiknek ez nehezebben megy. A szülőknek elő kellene teremtenie olyan lehetőségeket, képernyőmentes időszakokat, amikor személyes tapasztalatokat szerezhet a gyerek a társaskapcsolatok terén. Erről a témáról olvashatunk bővebben a könyv Nyolcadik fejezetében.

„A képernyőkkel sokkal könnyebb kijönni, mint az emberekkel. … A félénkséggel küzdő gyerekek számára túl nagy a kísértés, hogy visszahúzódjanak a képernyőn elérhető elektronikus közösségbe.” /Gary Chapman/

kép: Pixabay

A képernyőidő és az agy

Az agyunk egy rendkívül komplex szerv. A magzati kortól kezdve folyamatos változásokon megy át, fejlődik, tanul és elsajátít bizonyos képességeket. A Netfüggő gyerekek című könyvben olyan kutatásokról olvashatunk, amik a túl sok elektronikus eszköz használat aggyal kapcsolatos hatásait vizsgálták.

„A növekvő képernyőhasználat miatt háttérbe szorulnak a tanulás hagyományosabb módjait szabályozó idegi áramkörök, amelyek az olvasáshoz, az íráshoz és a figyelem fenntartásához szükségesek.” /Gary Chapman/

Azt a kutatók sem gondolják, hogy a digitális eszközök használata nem okoz pozitív hatásokat az agyban, például a gyors döntés hozatal és a párhuzamos feladatvégzés. Ugyanakkor az értő olvasás, az írás elsajátítása hosszabb folyamat. Az ezekkel kapcsolatos agyi folyamatok beépüléséhez „edzésre” van szükség.

A kutatók megvizsgálták, hogy az agy mely területei aktivizálódnak akkor, ha hagyományos módon olvasunk, és akkor, amikor az interneten böngészünk. Elképesztő eredményekre jutottak, hiszen nem ugyanazok a területeket használjuk a két helyzetben. A szerzők szerint nem szabadna hagyni, hogy agyunk átszerveződjön. Szülőként tehetünk és tegyünk ellene, hogy egészséges változásokat vezessünk be a családunk életébe.

„Az agyunkban a „használod vagy elveszted” alapelve érvényesül.” /Gary Chapman/

A Netfüggő gyerekek című könyv Kilencedik fejezetében olyan fontos dolgokról olvashatunk még, mint az agyunk jutalomközpontja, vagy a képernyőfüggőség, illetve arról, hogy a megfigyelések szerint mennyi idő alatt tanulja meg az agyunk a kütyük használatát. A szerzők szeretnék megnyugtatni a szülőket, hogy nincsenek lemaradva a gyerekek társaiktól, hanem olyan aktív eszközhasználók, hiszen az elsajátítási folyamat órákban mérhető.

A képernyőidő és a szeretetnyelvek

A szeretetnyelvekről már több Gary Chapman könyv kapcsán beszéltünk. A Gyerekekre hangolva és a Kamaszokra hangolva című könyv sorra veszi mind az öt szeretetnyelvet a különböző korú gyerekeknél: testi érintés, elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás és szívességek.

„Az elektronikus olvasóeszköz valóban sok helyet, fát és kényelmetlenséget spórol meg az emberiségnek, de ha a közös olvasási időt is megspóroljuk vele, valami igazán fontos fut zátonyra: a szülő és gyermeke közötti bensőséges kapcsolat. … Ez az, amit a legmodernebb technológia sem pótolhat.” /Gary Chapman/

A Netfüggő gyerekek című könyv Tizedik fejezetében a szerzők sorra veszik az öt szeretetnyelvet és bemutatják, hogy a digitális eszközök használata miatt hogyan szorultak háttérbe az egyes kifejezésmódok. Szülőként sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk szeretve érezze magát, szeretettankja tele legyen.

„Sok szülő arra hivatkozik, hogy nem szeretnék, ha gyermekük lemaradna a technológiai eszközök használatának terén. Azonban megfeledkeznek arról, hogy a gyerekek könnyedén megtanulják a digitális eszközök használatát, ám súlyos és nehezen helyrehozható hátrány érheti őket, ha érzelmileg szenvednek hiányt.” /Gary Chapman/

kép: Pixabay

A képernyőidő és a biztonság

Nem lehet az internethasználatáról úgy beszélni, hogy ne térnénk ki a veszélyekre, amit a zaklatások, fenyegetések, bántalmazások okozhatnak.

Gary Chapman és Arlene Pellicane arra hívják fel a figyelmet, hogy a szülők tanítsák meg gyermeküknek a helyes médiahasználatot, és alakítsanak ki szabályokat. Nem lehetünk ott mindig, nem tudunk mindent kontrollálni, viszont beszélgethetünk róla és megtaníthatjuk, hogy tegyen különbséget egészséges és egészségtelen tartalom között.

„A szülők feladata, hogy megismertessék gyermekinket a technika előnyeivel, és gondoskodjanak a lehetséges veszélyforrások minimalizálásáról.” /Gary Chapman/

A Netfüggő gyerekek című könyv Tizenegyedik fejezetében a következő témákról olvashatunk:

        • Védelem a zaklatásokkal szemben
        • A magánszféra védelme
        • Pornográfia
        • Az otthon biztonsága
        • Hány éves kortól indokolt, hogy a gyereknek saját telefonja legyen?

Mindegyik téma nagyon fontos és hasznos tanácsokat kaphatunk a szerzőktől!

„A digitális világ megköveteli, hogy végiggondoljuk, milyen szerepet kapnak a képernyők otthonunkban. Talán nem életszerű képernyőmentes otthonra vágyni, de miért lenne elérhetetlen cél a képernyőtudatos otthon megteremtése?” /Gary Chapman/

 

A képernyő-használattal kapcsolatosan sok tanáccsal megismerkedtünk már. A könyv utolsó fejezetei a szülők-gyerek kapcsolatról szólnak. A szülői tekintélyről, az egyedülálló szülők speciális helyzetéről és a szülők kütyühasználatáról. Tarts velem, és meg tudhatod, hogy a szerzők szerint milyen mintát adunk gyermekeinek!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy a fent felsorolt négy témakör közül melyik fogott meg téged a legjobban!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyv Nyolcadik, Kilencedik, Tizedik és Tizenegyedik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük