Netfüggő gyerekek – Képernyőidő

Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. A tanácsokra szépen lassan fény derül. Kezdjük a legelején!

Képernyőidő

 

Mikortól? Ne túl hamar!

„Otthonunkban, a járműveken és okostelefonjainkon keresztül körülvesz minket a média. Sok szülő szinte kötelességének érzi, hogy beszerezze a legfrissebb és legfejlettebb oktatószoftvereket.” /Gary Chapman/

A szerzők és a kutatások tapasztalatai szerint a mai gyerekek túl hamar kerülnek kapcsolatba a digitális eszközökkel. Bizonyos cégek kisbabáknak készítenek DVD-ket, amitől az ajánlást szerint okosabbak lesznek, vagy hamarabb fognak beszélni. Gary Chapman és szerzőtársa azt tanácsolja, hogy ne dőljünk be ennek és két év alatti gyermeket ne ültessünk a televízió vagy valami okoseszköz elé. Számukra az életük első pár éve a világ felfedezéséről szól, az érzékszerveiken keresztül fedezik fel az őket körül vevő környezetet. Az íz, a tapintás, a látvány, a hang és az illat mind-mind olyan információ a kisbabáknak, amik segítik az ő fejlődésüket. Egy képernyőt bámulva ilyen ingerek nem érik őket.

„Erőfeszítést igényel, hogy a képernyőidő nyújtotta kényelemről interaktív és manuális tevékenységre váltsunk, a gyermek fejlődésére gyakorolt előnyös hatás miatt azonban megéri a fáradságot.” /Gary Chapman/

kép: Pixabay

Mennyit? Ne túl sokat!

„A videójátékok gyakori használata különösen is veszélyes a függőség lehetősége miatt. A játékokat úgy tervezik meg, hogy örömet szerezzenek az agynak. A játékosok pontokat gyűjtenek, folyamatos jutalmat kapnak, és egyre magasabb szinte léphetnek. … Minél többet játszunk, annál inkább vágyunk a játékra.” /Gary Chapman/

A Netfüggő gyerekek című könyvben található kutatások szerint a túl sok virtuális játék függőséget okoz, vagyis a korábban már ismert függőségekhez hasonló tüneteket okozhat. Ezért a kutatók azt tanácsolják, hogy nap két óránál ne töltsenek a gyerekek több időt képernyő előtt. A szerzők szerint a szülők felelőssége ezt azt időt meghatározni és betartatni. A gyerekeknek szükségük van szabad játékra, sportra, olvasásra és társas tevékenységekre.

kép: Pixabay

 

„A legtöbb gyerek pozitívan reagál, ha szülei belátják, hogy hibáztak. Sokkal hatékonyabb, ha elismerjük szülői felelősségünket, mint ha azzal vádolnánk gyermekünket, hogy nem képes jó döntéseket hozni.” /Gary Chapman/

Helyes és helytelen tartalmak

A Netfüggő gyerekek című könyvben találhatunk egy négy kérdésből álló listát, ami támpontot adhat nekünk abban, hogy melyek azok a média tartalmak, amik megfelelőek gyermekünk számára. A szerzők arra biztatják a szülőket, hogy ne válasszák a könnyű utat, mert akkor lemondanak alapvető szülői feladatukról.

Valószínűleg senkinek sem kell bemutat, hogy milyen sok virtuális szemét van ma az interneten, hogy a gyerekeknek készült mesék közül sok félelmetes, és egyáltalán nem való gyerekeknek. Gary Chapman és Arlene Pellicane szerint ugyanúgy, ahogy nem adunk a gyereknek este édességet, ne engedjük számukra a helytelen tartalom bámulását.

 

A kapcsolati készségek fejlesztéséről a következő alakommal írok Neked! Tarts velem az öt nyerő stratégia megismerésében!

Ha megfogott téged ez a téma, kérlek írd le egy hozzászólásban, hogy nálatok milyen korlátok vannak életben a képernyőidővel kapcsolatosan!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyv Első fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük