Haladunk tovább Tim Seldin: Hogyan nevelj boldog gyereket című könyvével. Legutóbb a Montessori-módszer melletti érvekről volt szó. Most a filozófia fontos alapköveivel foglalkozunk: érzékszervi fejlesztés és önállóság.
Engedd, hogy magam csinálhassam!
Érzékszervi tudatosság
„A gyerekek abból tanulnak, amit megélnek.” /Tim Seldin/
Maria Montessori által kidolgozott módszernek nagyon fontos része az érzékszervek fejlesztése. Hiszen a gyerekek a látás, hallás, ízlés, tapintás és szaglás segítségével fedezik fel a világot és csodálkoznak rá az újdonságokra. Az elmélet szerint az érzékszervi tudatosság fejlesztésével az idegrendszert is fejlesztjük.
„Gyermekünk érzékszervi fejlesztése már akkor elkezdődik, amikor először a karunkba vesszük.” /Tim Seldin/
Hétköznapi tárgyak varázslatos világa
A Hogyan nevelj boldog gyereket című könyvben arról olvashatunk, hogy nem kell csilivili és zenélő műanyag játékokat vennünk csemeténknek, hogy érzékszerveinek megfelelő ingergazdag környezetet teremtsünk.
Tim Seldin arra hív bennünket, hogy az otthonunkban megtalálható hétköznapi tárgyakból remek kincsesládát készíthetünk gyermekünknek, ami segít neki felfedezni a világot és megvizsgálni a számára merőben új dolgokat.
„A kincsesláda színek, anyagok, hangok és illatok csábító egyvelege.” /Tim Seldin/
Érzékelést fejlesztő gyakorlatok
A könyvben több életkorra lebontott ötletet kaphatunk gyermekünk érzékszervi tudatosságának növelésére. Igazán hasznos gyűjtemény és sok közülük szinte egyáltalán nem kerül semmibe.
„A jelen fejezetben leírt gyakorlatok ugyan egyszerűbbek, mint azok, amelyeket a Montessori-intézményekben alkalmaznak, de az elv ugyanaz.” /Tim Seldin/
A kisgyermek legfőbb motivációja az önállóság
„Segíts nekem, hogy egyedül tudjam csinálni!” hallotta egyszer Maria Montessori ezt a kérést egy kisgyerektől. Ez a mondat azóta híres vált a Montessori-pedagógiában, hiszen ebben a kérésben minden benne van, amit egy gyermek elvár tőlünk: segítségnyújtás, szabadság és tisztelet.
„A legjobban úgy tudjuk gyermekünket új feladatok kipróbálására buzdítani, ha pontosan és lassan mutatjuk meg neki, mit tegyen, úgy, hogy megértse. Hagyjunk neki időt arra, hogy gyakoroljon, engedjük, hogy hibát vétsen, majd kijavítsa őket.” /Tim Seldin/
Azt gondolom, hogy ebben az idézetben minden benne van, amit a Montessori-módszer szerinti önállóságra nevelésről tudni lehet.
A gyerekek elképesztő sebességgel tanulnak és napról napra új készségeket sajátítanak el. Nekünk szülőként nincs más feladatunk, mint ezeknek teret engedni és törekedni arra, hogy megfelelő környezetet biztosítsunk a fejlődéshez fizikai és érzelmi szempontból is.
Hogyan tanítsunk meg egy új készséget?
„Figyeljük meg, mikor áll gyermekünk készen arra, hogy önállóan megtegyen dolgokat, és hagyjuk, hogy új készségeket sajátítson el.” /Tim Seldin/
A Hogyan nevelj boldog gyermeket című könyvben olyan tanácsokat kapunk a szerzőtől, amik segíthetik a szülői feladatunkat abban, hogy lépésről lépésre hogyan tanítsuk meg gyermekünknek a mindennapi tevékenységek önálló elvégzését.
„Mindennapi tevékenységeink nagy része különféle készségeket igényel, amelyeket fokozatosan sajátítottunk el. Ha a feladatokat kisebb lépésekre bontjuk, gyermekünk egyenként sajátíthatja el az egyes nehézségi fokokat.” /Tim Seldin/
Témák, amikkel a könyvben az önállóság témakörében találkozhatunk:
- Rendrakás – Játékra/munkára kijelölt hely
- Tisztálkodás – csaphasználat, kézmosás, fogmosás, fürdés, fésülködés, szobatisztaság
- Öltözködés – tárolás, gombolás, masni kötés, kabáthúzás
- Házimunka – sepregetés, takarítás, öntés, uzsonnakészítés
Fegyelmezés Montessori-módra. Erről írok Nektek legközelebb! Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a fenti témával kapcsolatosan!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Tim Seldin: Hogyan nevelj boldog gyereket című könyv Második és Harmadik fejezetében olvasható.