Tim Seldin: Hogyan nevelj boldog gyereket című könyv végére értünk. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. A szerző által bemutatott Montessori elvek nagyrészével megismerkedtünk már. A könyv utolsó fejezete az olvasás, az írás és a matematika Montessori szemléletű oktatásáról szól.
Tanulás Montessori-módra
Tanulni jó
„A tanulás nem versenyfutás. A gyerekek saját tempójukban tanulnak, és általában minél jobban hajtják őket, annál inkább ellenállnak.” /Tim Seldin/
A Hogyan nevelj boldog gyereket című könyvben az oktatásról szóló rész első fejezetében a beszéd tanulásról és a szókincs bővítésről van szó. Érdekes és hasznos tanácsokat találhatunk itt. Az egyik személyes kedvencem a szavak háromlépcsős tanulása.
Nekünk az egyik gyermekünknek vannak részképesség problémái a szóelőhívással kapcsolatosan és a Montessori-módszerrel úgy tűnik, hogy sikeresebben vesszük az akadályokat. Nagyon lelkes vagyok! 😊
„Az ismerős állatok és madarak, virágok, fák, gyümölcsök, zöldségek, testrészek és a házunk körül található dolgok mind lehetőséget adnak arra, hogy Montessori háromlépcsős módszerét használjuk a szavak tanításához. A gazdag szókincs az életen át tartó tanulás szilárd alapját jelenti.” /Tim Seldin/
Sokat támadhatják Maria Montessori elveit, hogy túl korán és direkt oktatja a gyermeket, viszont szerintem az irányított feladatokkal nincsen semmi gond. Hiszen nem erőszakolunk rá semmi olyat a gyerekekre, amikre nincsenek készen. Csak kihasználjuk az adott időszak fogékonyságának előnyeit.
Olvasás és írás
„A Montessori-intézményekben a tapasztalati, fonetikus megközelítést alkalmazzuk, melynek segítségével a kisgyerekek fejében összekötődnek a leírt betűk és a kiejtett hangok.” /Tim Seldin/
A szerző könyvében bemutatja Nekünk, hogy otthoni körülmények között, hogyan tudunk felszerelést készíteni az olvasás és az írás gyakorlásához és hogyan tanítsuk meg gyermekünket olvasni és írni Montessori-módszerrel.
Szó esik a dörzspapír betűkről, a grízes tábláról, a krétával írásról, a ceruzafogásról és a mozgatható ábécéről.
Matematika
„A legegyszerűbb matematikai fogalmakat játék közben vagy a hétköznapi tevékenységek során is megtaníthatjuk gyermekünknek.” /Tim Seldin/
A Hogyan nevelj boldog gyereket című könyvben többféle ötletet is kaphatunk a szerzőtől a számfogalom megértéséhez. Megismerhetjük a számtani rudak, a számolókosárkák és az egyszerű összeadások módszerét.
Hová írassam a gyermeket?
A könyv legutolsó oldalain arról ír Nekünk a szerző, hogy mi alapján válasszunk iskolát gyermekünknek. Persze elsősorban népszerűsíti a Montessori szemléletű intézményeket, viszont arról is kifejti a véleményét, hogy ezek az alternatív óvodák és iskolák sem valók minden gyereknek és családnak.
„Iskolát nemcsak a gyereknek választunk. Legalább ilyen fontos, hogy a szülőknek is megfeleljen.” /Tim Seldin/
Ezenkívül Tim Seldin felhívja a figyelmet arra is, hogy a Montessori-módszer nem levédett felfogás, nem is franchise rendszerben működik. Így szinte bármelyik intézmény reklámozhatja magát ezzel a jeligével. Érdemes tehát körültekintően eljárnunk.
„Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, melyik iskola a legjobb választás minden érintett számára, a szemünkre, a fülünkre és a megérzéseinkre kell hagyatkoznunk. Nincs, ami felülírná saját megfigyeléseinket és tapasztalatainkat.” /Tim Seldin/
Ezzel befejeztük Tim Seldin: Hogyan nevelj boldog gyereket című könyvet. A következőkben Dr. Dénes Ivett: Békés éjszakák, vidám nappalok című könyvvel fogunk foglalkozni. Tarts velem továbbra is!
A hozzászólásokban szívesen fogadom a véleményedet a fenti témával kapcsolatosan!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Tim Seldin: Hogyan nevelj boldog gyereket című könyv Hatodik fejezetében olvasható.