Kisgyerekes szülőknek – Hibaelhárítás

Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv a korábbi Beszélj úgy … könyvek továbbgondolt, kiegészített változata. Az úgy beszélés gyakorlatát most már kisgyerekekre összpontosítva is megtalálhatjuk. Folyamatosan haladunk előre a könyvben és ismerjük meg az írónők tanácsait. A korábbi írásokat itt tudod elolvasni. Most azokkal a praktikákkal és körülményekkel foglalkozunk, amikor az eddig felsorolt eszközök nem működnek. 

Hibaelhárítás

 

Milyen körülmények között nem működnek az eszközök?

Julie King felhívja az olvasók figyelmét arra, hogy az eddig leírt eszközök mind szépek és jók, csak éppen nem működnek, ha a gyermek alapszükségletei nincsenek kielégítve. Sokszor sajnos a fáradt szülőket figyelmeztetni kell erre, mert hajlamosak megfeledkezni róla. Ez nem kritika, csak tapasztalat az ő részéről.

„A hétköznapi gyereknevelés két legfontosabb alapszükséglete az evés és az alvás. Ha a gyerekünk túlságosan kimerült vagy éhes, valószínűleg egyik korábbi fejezet kommunikációs eszközei sem vethetők be nála.” /Julie King/

A helyreállási idő egy másik nagyon fontos szükséglet. Erre a megnyugvásra nekünk és gyermekünknek is szüksége van ahhoz, hogy higgadtan tudjunk gondolkodni.

kép: Pixabay

 

Érdemes a lent felsorolt pontokon végigmenni, amikor kiborulunk a gyerkőc viselkedésén. Gondoljuk végig, hogy nem az egyik hiány okozza-e a problémát:

        • Éhség
        • Alváshiány
        • Helyreállási idő hiánya
        • Túlterhelés
        • A megfelelő fejlődési szint és tapasztalat hiánya

Hibaelhárítási kísérlet

„Néha egyszerűen nem válnak be az eszközök.Igazán dühítő, amikor mindent megteszek, hogy ügyesen és kedvesen segítsek az elkeseredett gyerekemnek, de semmi sem segít. Kételkedni kezdünk magunkban vagy a módszerünkben.” /idézet egy szülőtől/

Ezekkel a szavakkal panaszkodott az egyik tréningre járó szülő Joannának. Az írónő könyvében felsorol egy pár olyan esetet, amikor az eszközök valóban csődöt mondtak. Például amikor az együttműködést célzó eszközök nem jöttek be, vagy amikor az érzelmek megnevezésétől csak rosszabb lett a helyzet stb. Ekkor sem kell kétségbe esni. El kell fogadni, hogy most nem jól sült el. De ettől még számtalan más esetben működik.

„A gyerekek nem programozható robotok. Akkor vállnak kedves, figyelmes, önálló emberré, ha megtanulják kezelni a legkülönfélébb érzelmeket és tapasztalatokat, beleértve a mély szomorúságot és csalódást is.” /Joanna Faber/

kép: Pixabay

 

A következőkben a kisgyerekekkel kapcsolatosan leggyakrabban előforduló konfliktusok következnek, amikre az eddig felsorolt eszközök használhatóak. Tarts velem és megmutatom Neked Joanna Faber és Julie King tanácsait röviden!

Ha gondolod, írj egy hozzászólást, hogy mi a véleményed a fenti témával kapcsolatban!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv Öt és feledik fejezetében és a Második rész 15. pontjában olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük