Kisgyerekes szülőknek – Másképpen működő gyermekek

Julie King három gyermek édesanyja. Közjogi és politikai diplomája van, de nem sokat ért velük, amikor első két gyermekénél megállapítottak fejlődési rendellenességet. Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv most következő részében ő ír a speciális neurológiai felépítésű gyerekek neveléséről és tanításáról. Az évek alatt összegyűjtött sok-sok tapasztalatát szeretné az olvasóval megosztani. A könyvről írt korábbi írásokat itt találod.

 

Másképpen működő gyerekeknél bevethető eszközök

 

A másképpen működő gyerekek kifejezést a könyvben használják a szerzők. Ott találkozhatunk ezzel a jellemzéssel.

Vajon az én gyerekemnél is működik ez?

Sajnos sokan élik meg azt, hogy szépek és jók a Kisgyerekes szülőknek című könyvben olvasható tanácsok, de az ő gyermekük más, mint a többi. Vannak autizmussal és egyéb érzékelési zavarokkal küzdő gyerekek. Számukra néha túl sok lehet a világ. Túl hangos, túl gyors, túl színes. Számukra egészen hétköznapi dolgok is túlzott reakciókat okozhatnak.

„A másképpen működő gyerekek nevelésének az az egyik kihívása (a sok közül), hogy megértsük, józan ésszel mit várhatunk el tőlük, és mi az, ami túl sok.” /Julie King/

kép: Pixabay

 

A Kisgyerekes szülőknek című könyvben olvashatunk egy olyan példát, amin keresztül mi is beleélhetjük magunkat egy érzékelési zavarokkal küzdő gyerek helyébe.

„Amikor nem értem a fiam viselkedését, megpróbálok elképzelni egy olyan helyzetet, amikor ugyanolyan érzelmek kavarognak bennem.” /Julie King/

A szemináriumokon résztvevő szülőktől kapott információk és Julia King saját tapasztalatai alapján, úgy gondolja, hogy az úgy beszélés praktikái a másképpen működő gyerekeknél is használhatóak.

„Számunkra, a másképpen működő gyerekeket nevelők számára abban rejlik a kihívás, hogy e nemes célok elérése közben ne váljunk frusztrálttá és ne hibáztassuk gyerekeinket, akik … hát … mások, mint a többi. … Mielőtt elismernénk érzelmeit, együttműködésére bírnánk vagy problémákat oldanánk meg, először kapcsolatot kell kialakítanunk vele.” /Julie King/

Másképpen működő gyerekeknél bevethető eszközök

        1. Lépjünk be a világukba!
        2. Vegyük a fáradságot, és képzeljük magunkat a gyerekünk helyébe!
        3. Fogalmazzuk meg helyettük a mondanivalójukat!
        4. Alakítsuk át az elvárásokat: ne a gyereket, hanem a környezetet változtassuk meg!
        5. Váltsuk ki valamivel a kimondott szót: jegyzeteljünk, mutogassuk, rajzoljunk, énekeljünk!
        6. Ne azt hangsúlyozzuk, amit nem szabad, hanem amit szabad!
        7. Legyünk játékosak!

„Az a fontos, hogy a gyerekünk megtapasztalja, hogy együttérzésünket és támogatásunknak köszönhetően a frusztráció is kezelhető. Amikor nagylelkűen elfogadjuk az érzéseiket, segítünk a gyerekeinknek rugalmasabbá válni, hogy könnyebben megküzdjenek az élet elkerülhetetlen döccenőivel és akadályaival.” /Julie King/

kép: Pixabay

 

Julie King nagyon hitelesen és őszintén ír azokról a hétköznapinak nem mondható helyzetekről, amiket az ilyen gyerekek szüleinek mindennap szembe kell nézniük.

„Olyan felnőttekre van szükségük, akik képesek rájuk hangolódni és segítik őket az úton. Reméljük a fenti eszközök segítenek ebben.” /Julie King/

 

A következőkben a szerzőpáros bemutatja Nekünk azokat a körülményeket, amikre figyeljünk oda! Mert ezekben az esetekben nem biztos, hogy működnek az általuk tanácsolt eszközök. Tarts velem!

Ha van kedved írj egy hozzászólást, hogy milyen tapasztalatod van a fenti témával kapcsolatban!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv Ötödik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük