Saxum Kiadó, 2015
212 oldal
A kiadó honlapján lehet a könyvről még több infót megtudni:
Saxum Kiadó – A Montessori általános iskola
A könyv nagykönyvesboltok kínálatában megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borító az alábbi cím és kiegészítés olvasható:
A Montessori általános iskola elméletben és gyakorlatban
Fülszöveg
“…az legyen a nevelés első célja, hogy a függetlenség útjára vezessük a gyermekeket. Aki nem független, az szabad sem lehet. Ezért a személyes szabadság aktív megnyilvánulásait már a legkisebb gyermekkortól fogva a függetlenség felé kell irányítani.” /Maria Montessori: A gyermek felfedezése/
Az olasz orvos-pedagógus nevelési elmélete és az általa kidolgozott módszer több mint száz éve kezdte meg a világhódító útját – Európától Amerikán át Ázsiáig számos országban (így Magyarországon is) működnek olyan gyermekintézmények, amelyek az ő elgondolásait váltják valóra.
A német szerző a Montessori-pedagógia kiváló ismerője és művelője. Könyvének nagy érdeme, hogy alapvetően a nevelés gyakorlati kérdései felől közelít témájához, úgy, hogy mindeközben megvilágítja a Montessori-módszer elméleti-történeti hátterét is.
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
Maria Montessori
Maria Montessori 1870-ben született Olaszországban. Az egyetemen orvosi és műszaki tanulmányokat folytatott. Később gyerekekkel kezdett el foglalkozni. A pályája során megfigyelte őket és viselkedésüket, így alakította ki nevelési elveit. Az egésznek az alapja a gyermek egyéniségének és érdeklődésének tisztelete.
„A gyermek magával hozza a cselekvési vágyat és a világ megismerésének igényét, és ezt spontánul szabad tevékenységben tudja kibontakoztatni, ha megfelelő, érzelmi biztonságot és támogatást nyújtó környezetet teremtünk számára.” /Vekerdy Tamás a montessori pedagógia elveiről/
Maira Montessori közreműködésével alapított intézmények és az általa készített játékok, eszközök újdonságok voltak abban a korban. Így gyorsan terjedt a híre az érzékszervi fejlesztésen alapuló pedagógia hatékonyságának.
Életéről film is készült film: Maria Montessori – Egy élet a gyermekért
A Montessori-módszer alapjai
„Segíts nekem, hogy egyedül tudjam csinálni!”
Ezt a híressé vált kérést hallotta Maria Montessori az egyik kisgyerektől és ez a mondat lett az nevelési elveinek egyik meghatározó jelszava. Szerinte fontos elgondolkodnunk azon, hogy mire is van valóban szüksége egy gyermeknek.
„Ez a felfogás a felnőtt részéről nagyobb körültekintést és a valódi gyermeki szükségletek élesebb megfigyelését igényli.” /Maria Montessori/
A Montessori pedagógia egy gyermekközpontú szemléletmód, ami kitartó megfigyelések alapján kialakított környezetet és lehetőségeket biztosít a gyermekek megfelelő fejlődéséhez. Alapelvek: az önállóság elősegítése, az egyedi fejlődési ütem és igények tiszteletben tartása, a stimuláló környezete megteremtése, a fejlesztőeszközökkel való tanulás és a pedagógus nem informátor szerepének erősítése, hanem támogató, segítő és ösztönző magatartás előnyben részesítése.
„Ha ráébresztjük a gyermek érdeklődését a világra, rögtön többet akar megtudni róla.” /Maria Montessori/
A szerzőről
Barbara Stein egy németországi Montessori általános iskola igazgatója és tanára volt nyugdíjazásáig. Ezenkívül a Montessori-pedagógia népszerűsítője és oktatójaként is tevékenykedett.
A Montessori általános iskola című könyv bevezetőjében arról olvashatunk, hogy nagy az érdeklődés a Montessori-módszer iránt, de sajnos kevés az átfogó információ a pedagógia elméletéről és gyakorlati alkalmazásáról. Az érdeklődő szülők rengeteg kérdést tesznek fel, a tanárok rendszeresen segítséget kérnek az oktatói munkájukhoz, és a szakdolgozatot író egyetemi hallgatóknak is kevés a forrás.
Ezért döntött úgy Barbara Stein, hogy ír egy könyvet a Montessori általános iskolák működéséről, illetve a Montessori pedagógia történetéről és alkalmazásáról.
„A kezükben lévő könyv leírja a Montessori-pedagógia megvalósítását az általános iskolában, középpontba állítva az elmélet és a gyakorlat kapcsolatát.” /Barbara Stein/
A szerző szerint ez a könyv „pedagógusoknak, egyetemi-főiskolai hallgatóknak, a Montessori-tanfolyam résztvevőink, szülőknek és minden érdeklődőnek szól” /Barbara Stein/.
Ajánlás
Minden Montessori pedagógia iránt érdeklődő szülőnek ajánlani tudom Barbara Stein: A Montessori általános iskola című könyvet. Amikor alternatív iskolában gondolkodunk, akkor nehéz tiszta képet kapnunk az oktatási elvekről. Barbara Stein könyve sokat segíthet ebben, hiszen minden olyan fontos információt megkaphatunk belőle, amire kíváncsiak lehetünk.
„Agykutatásról olvasva Maria Montessori sok felismerését találjuk beigazolódni a szakirodalomban. Megfigyeléseit és értelmezéseit az aktuális kutatások is igazolták.” /Barbara Stein/
Ez a könyv akkor is nagyon hasznos olvasmány lehet, hogy ha nem íratjuk gyermekünket alternatív óvodába vagy iskolába, hanem szülőként szeretnénk a Montessori elveknek megfelelően kialakítani az életünket és környezetünket.
„A cél a gyermek önoktatási folyamatának támogatása.” /Barbara Stein/
Manapság már sokféle Montessori játékot, eszközt lehet vásárolni. Számtalan internetes oldalon és blogon lehet inspirálódni a Montessori szemléletű otthon kialakításról. Barbara Stein könyve megadhatja ezekhez az eszközökhöz, elvekhez a megfelelő háttértudást, hogy jobban értsük minek mi a célja és mit miért érdemes Montessori-módon csinálni.
„Maria Montessori hangsúlyozza a kellő időben történő nevelés fontosságát. Ezzel arra gondol, hogy a gyerek fejlődési szükségleteit mindenkor a megfelelő fejlődési szakaszban és nem valamikor később kell kielégíteni.” /Barbara Stein/
Az alternatív iskolákról
Arról mindannyiunknak van tapasztalata, hogy a közoktatás hogyan működik és milyen előnyei, hátrányai vannak. Az újdonsággokkal szemben viszont mindenkinek vannak fenntartásai.
Személyes véleményem szerint az alternatív iskolák azért nagyon népszerűek mostanában, mert sajnos a mai magyar oktatásnak sok hibája van. A szülők szeretnék, ha gyermekeiket olyan módszerekkel oktatnák, amik jobban figyelembe veszik a gyerekkori sajátosságokat, a különbözőségeket és az egyéni tempót. Ezekkel együtt, pedig reményeik szerint jobban felkészítik őket a felnőtt életre.
Az alternatív iskoláknak viszont meg van a maguk kockázata, hiszen érettségizni a „normál” módszer szerint kell. A visszaintegrálódás nehézkes lehet és a közfelfogás sem éppen pozitív, ha ezeknek az iskoláknak az oktatási színvonaláról van szó. Viszont azt mindenképpen el kell ismerni szerintem, hogy változásra van szükség. Talán jobb lenne, ha nem ennyire szélsőséges oktatási módszerek között kellene választani, hanem valahol középen lenne a megoldás.
Addig is el kell fogadni, ami van. A régóta „jól” működő rendszer változása lassú folyamat és az alternatív iskolákból csak kevés van az országban. A Montessori általános iskola című könyv végén találunk egy listát a Montessori programú/jellegű iskolákról Magyarországon. Ebből megtudhatjuk, hogy összesen 8 darab van az egész országban.
Személyes vélemény
Én már sokféle témában találkoztam a Montessori-módszerrel. Vettem részt pár hetes Montessori jellegű online tanfolyamon, kaptam letölthető és laminálható játékötleteket. Ezenkívül többféle Montessori jeligével ellátott eszközt is láttam már az interneten.
Barbara Stein: A Montessori általános iskola című könyv segített ezt az egészet egy rendszerben látni. Két iskolás gyerek mellett elképedve olvastam a Montessori iskolák felépítését, értékelési módszerét és oktatási eszközeit.
Számomra nagyon meggyőző képet kaptam. Tényleg hiszek benne, hogy Maria Montessori által kidolgozott elvek valóban működnek és hatásosak. Ahogy feljebb írtam már, sajnos még nem áll kész az oktatási rendszer arra, hogy ezek a tanok általánosak legyenek. Reméljük, hogy a jövő változást hoz majd.
„A „kozmikus nevelés” … Az oktatási elv: megtanulni az összefüggések felfedezését és megértését, illetve a felelőségteljes cselekvést.” /Barbara Stein/
Nagyon tetszett nekem, hogy a könyvben a legtöbb Montessori iskolában használt oktatási eszközt részletesen bemutat a szerző, így már jobban megértettem őket. Illetve egy külön fejezetben olvashatunk a nevelőkről. Legyünk akár szülők, nevelők vagy tanítok mindannyian sokat tanulhatunk az itt megfogalmazott tanácsokból.
„A jó tanító művészete abban rejlik, hogy egészen addig aktív marad, amíg létrejön a tartós kapcsolat a gyermek és a feladat végzése között, hogy aztán ismét visszavonuljon, és teljesen átengedje a gyermeket a tevékenységnek.” /Barbara Stein/
A kedvenc idézetem a könyvből:
„A felnőttek akkor lehetnek csak hitelt érdemlő nevelők, ha képesek önmagukat is nevelni, személyiségüket továbbfejleszteni.” /Barbara Stein/
A gyermekek fejlődéséről írok Nektek legközelebb. Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Barbara Stein: A Montessori általános iskola című könyvről írt bejegyzések
A gyermekek fejlődése | A Montessori iskolák működése |
A nevelők feladata | – |