Kulcslyuk Kiadó, 2017
258 oldal
A kiadó honlapján lehet a könyvről még több infót megtudni:
Nyitott Akadémia – Mesepszichológia a gyakorlatban
A könyv a kiadó honlapján kapható, illetve a nagy könyvesboltok kínálatában is megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón az alábbi címkiegészítés olvasható:
Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása gyermekkorban
Fülszöveg
A mesékben a hős számos nehéz próbatételen keresztül jut el a céljáig. Gyermekünknek felnövekedése során ugyancsak meg kell küzdenie a külső és belső sárkányokkal, vagyis a külvilág kihívásai mellett saját félelmeivel, szorongásaival, kishitűségével, ellentmondásos érzéseivel, indulataival, vágyaival is – de a próbák alatt érik, fejlődik, válik egyre gazdagabbá a személyisége.
Az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása nem azt jelenti, hogy „kipárnázzuk” a világot gyermekünk körül, és mindent megteszünk, hogy elkerülje a negatív érzelmeket, hanem hogy segítünk ezeknek a megértésében, megélésében és a nehéz helyzetekkel való sikeres megküzdésben. Szülőként, pedagógusként nem járhatjuk végig helyette az útját, de hamuban sült pogácsaként rengeteg erőforrást tehetünk a tarisznyájába.
Szerzőtársammal, Kerekes Valériával egy olyan, a gyakorlatban jól használható könyvet szeretnénk az olvasóink – szülők, nagyszülők, pedagógusok – kezébe adni, amely megmutatja, hogy a saját és családtörténetünk megalkotása hogyan járul hozzá az önbecsülésünk növeléséhez, és hogy a rítusok, szokások kialakítása által miként lehet a külső-belső világunkban rendet teremteni. A kommunikációs és érzelmi tipológia, valamint a hozzá tartozó „használati útmutató” segít jobban megérteni gyermekünket, és rávilágít arra, hogy ugyanazt a küzdelmet többféleképpen is meg lehet vívni.
Tartalom
Konkrét foglalkozásvázlatokat is összeállítottunk a népmesék érzelmi fókuszból kiinduló feldolgozásához és a Lilla és Tündérbogyó című kötetben megjelent érzelmi intelligencia fejlesztő mesék játékos megközelítéséhez. A közel kétszáz módszertani és játékötlet a szülő-gyermek és a szülő-pedagógus kapcsolat mélyítését is segíti. Kívánjuk, hogy ezek a mesék és játékok keljenek életre a családokban, óvodákban és iskolákban!
Áldás
A mesében a fiú addig nem indul szerencsét próbálni, amíg áldást nem kap a tervére. Hadd kedveskedjünk hát ezzel a régi erdélyi áldással minden szülőnek és pedagógusnak, aki a gyermek kísérőjéül szegődik ezen a kalandos, veszedelmekkel, kihívásokkal, ugyanakkor nagyon sok örömmel teli úton.
„Legyen előtted mindig út, fújjon hátad mögül a szél, melegen süsse arcodat a nap, az eső puhán essen földjeidre, s míg újra találkozunk, hordozzon tenyerén az Isten.”
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
A mese trilógia
Kádár Annamária neve a mesepszichológia elméletével vált híressé. Három könyve jelent meg eddig. Ezeket mutattam be Nektek sorban:
Első látásra talán sokakat elijeszthet, hogy Kádár Annamária könyvei vastagok. Szeretném tisztázni, hogy olvasmányos, szórakoztató és hasznos könyvekről van szó. A kötetek szépen építkeznek egymásra. Mindegyik külön-külön nagyon jó olvasmány, de együtt érthető meg a teljes mondanivaló.
A Mesepszichológia című könyv főleg elméleti írás, de nem tudományos szöveg. A gyerekek lelkivilágáról, a mesék fontosságáról, az érzelmi intelligenciáról, illetve annak fejlesztéséről olvashatunk benne.
A Mesepszichológia 2 című könyv a gyerekneveléssel kapcsolatosan látja el hasznos tanácsokkal a szülőket. A kényes nevelési szituációk mellett a mesék segítő és gyógyító hatásait emeli ki a szerző.
A Mesepszichológia a gyakorlatban című könyv az önbecsülés megalapozásáról és a mesék játékos feldolgozásáról szól. Konkrét foglalkozásvázlatokat kapunk a szerzőktől az egyes mesékhez, hogy azokat hogyan olvassuk el családban vagy csoportban, illetve milyen játékok kapcsolódhatnak hozzájuk.
Mesét Másként
A Mesepszichológia a gyakorlatban című könyv második fele a Mesét Másként módszerről szól. A módszer kitalálása és kialakítása Kerekes Valériához kötődik, aki társszerzőként vett részt a könyv megírásában. Ő az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Neveléstudományi Tanszék oktatója. A módszer alapfelvetés az, hogy az óvodás gyerekek életét átszövi a mesék világa, így ezeken keresztül építhetik bele az óvodai életbe az óvodapedagógusok az érzelmi nevelést.
„A Mesét Másként módszer lényege, hogy a meséket (népmeséket) „érzelmi üzenetük” alapján válasszuk ki, mondjuk el, és olyan játékokat társítsunk hozzájuk, amelyek szinte teljes mértékben elhagyják a mesék konkrét cselekményét.” /Dr. Kádár Annamária és Kerekes Valéria/
A Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvben négy népmese feldolgozást írnak le nekünk a szerzők. Mindegyiket egy adott érzelemhez kötik (bizalom, harag, boldogság, irigység), és erre építik a játékokat is. Ezután pedig a Lilla és Tündérbogyó történetek közül az első 30 meséhez kapunk játékötleteket Kádár Annamáriától és Kerekes Valériától.
Személyes tapasztalat
A Mesepszichológia és Mesepszichológia 2 című könyvek elolvasását követően nagyon kíváncsi voltam a harmadikra. Tetszett a fülszöveg, főleg hogy példafoglalkozások vannak benne összeírva. Ezért nagy érdeklődéssel vettem kezembe Kádár Annamária harmadik könyvét.
Amikor végeztem a Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvvel, egyáltalán nem csalódtam. Remek tippeket és tanácsokat kaptam a szerzőktől. A Mesét Másként módszer játékötletei pontokban vannak szedve, jól átláthatóak és könnyen átültethetőek más mesékre is.
Azt gondolom, hogy ez a könyv tényleg a gyakorlatról szól és arról, hogy a meseolvasás nem csak remek időtöltés, hanem jó kapcsolódási pont, érzelmi intelligencia fejlesztő és játékforrás is lehet.
Ajánlás
Kádár Annamária bármelyik könyvét nagy szeretettel tudom ajánlani Nektek. Azt gondolom, hogy a három könyv egyben adhatja a legtöbbet, de külön-külön is nagyon hasznosak.
Szerintem az egész mesepszichológia elmélet szemlélet módváltásra hív Bennünket a meseolvasással kapcsolatosan. Azt gondolom, hogy Kádár Annamária tanácsai nem mindent vagy semmit alapon lettek megírva. Nem arról van szó, hogy ha nem fogadod meg őket, akkor rossz szülő vagy. Sokkal inkább arról, hogy tekints a mesékre és a meseolvasásra úgy, mint fontos érzelmi lehetőség a gyermekeddel. Minden szülő kiválogathatja a tanácsok közül azokat a gondolatokat, amiket közel érez magához, amit bele tud ültetni a hétköznapokba.
A Mesepszichológia a gyakorlatban című könyv az elmélet megkoronázása. Hiszen ennek a könyvnek a segítségével meg lehet tanulni használni a megszerzett tudást. A néhány példa átolvasása után már könnyű át lehet ültetni a dolgot más mesékre is. Kicsit olyan, mint egy társasjáték szabálykönyv. Ha elolvastad, akkor érted a szabályokat, de a lényeg a játék során történik.
Mesefoglalkozások
Utánanéztem és a Mesét Másként módszert korábban a Gondolkodj egészségesen! program keretében népszerűsítette Kerekes Valéria. Most már Blum programként találtam rá, viszont itt már nem jelenik meg Kerekes Valéria neve, vagy csak én nem voltam eléggé alapos.
Az interneten több mesével kapcsolatos játékötletet találhatsz. Ezenkívül ajánlani tudom neked az óvodapedagógusoknak szóló szakkönyveket is, hiszen azokban projektszerűen, témákra és mesékre lebontva találhatsz foglalkozás vázlatokat. Nekem több ilyen könyvem van, szeretem ezeket használni, amikor a gyerekekkel itthon játszunk vagy kreatívkodunk.
A könyv első fele
Eddig nem sok szó esett a könyv első feléről. Pedig ez a rész sem elhanyagolható a könyvből. A szerző szerint az önbecsülés és a küzdőképesség megalapozása igen fontos, és az egész folyamat a gyermekkorban kezdődik.
A Mesepszichológia a gyakorlatban című első két fejezetében a családi anekdotákról, történetekről, tradíciókról és rítusokról írnak a szerzők, amik szerintük azért hasznosak, mert segítenek a gyermeknek elhelyezni magát a nagyvilágban, segíti megalapozni azt az érzését, hogy tartozik valahová.
Nagyon szerettem ezt a részt a könyvben, sokszor nagyon meghatottak és elgondolkodtattak a könyvben leírt családi sorsok és tanácsok. Kicsit újra gyerek voltam, és visszaemlékeztem a mi családunk régi-régi történeteire. Jó kis időutazás volt végig gondolni, hogy mi lehetne az én életmesém.
A kedvenc idézetem a könyvből:
„Az érzelmi intelligencia fejlesztése nem arra irányul, hogy tovább kergessük a „mindenki jól van”, a tökélete élet, az örök boldogság illúzióját, hanem arra, hogy megtanuljunk megküzdeni a nehézségekkel. Megtanuljuk megélni az öröm mellett a haragot, a szomorúságot, a csalódottságot, a kétségbeesést, a dühöt, félelmet is – még akkor is, amikor ez nehéz. Megtanuljuk megírni, átírni és értékelni az életmesénket, tisztelettel és elfogadással tekinteni önmagunkra és a saját utunkra. Megkapaszkodunk a gyökereinkben és szárnyainkban, hagyományainkban, szertartásainkban.” /Dr. Kádár Annamária/
A saját életmesénkről, a családi történetekről és szertartásokról lesz szó először. Tarts velem Kádár Annamária gondolatainak megismerésénél!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Dr. Kádár Annamária és Kerekes Valéria: Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvről írt bejegyzések
Család történetek és szokások | Mesét Másként |