Kulcslyuk Kiadó, 2013
359 oldal
A kiadó honlapján lehet a könyvről még több infót megtudni:
Nyitott Akadémia – Mesepszichológia
A könyv a kiadó honlapján kapható, illetve a nagy könyvesboltok kínálatában is megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón az alábbi címkiegészítés olvasható:
Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban
Tíz EQ-fejlesztő mesével
Fülszöveg
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és – ami még fontosabb! – a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben?
Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária
Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián – kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
Pár szó a szerzőről
Dr. Kádár Annamária nevét valószínűleg nem kell bemutatnom senkinek. A Mesepszichológia című könyvének megjelenése óta nagyon felkapott lettek az ő általa képviselt eszmék. Az interneten kutatva kiderül, hogy rengeteg interjút ad, sok nyilvános szereplése volt az utóbbi időben. Ahol csak lehet segít, és népszerűsíti a mesék fontosságát.
„A mese pszichológiája mellett az érzelmi intelligencia fejlődés és fejlesztése áll az érdeklődésem középpontjába.” /Dr. Kádár Annamária/
A fülszövegben elolvashatjuk, hogy pszichológiai tanulmányai és munkája során rengeteg tapasztalatot gyűjtött össze a gyerekekről és a mesék adta lehetőségekről. Ezzel kapcsolatos tudását osztja meg velünk könyveiben. A szülőket arra biztatja, hogy guggoljanak le és nézzék a világot gyerekszemmel! Ne felejtsék el a bennük élő gyereket és tanuljanak gyerekeiktől!
„Kedves Olvasóm, arra hívlak meg Téged, hogy kuporodjunk le együtt a gyermek mellé, és legyünk egy kis időre együtt „összehajtott óriások”.” /Dr. Kádár Annamária/
Jelenleg több Kádár Annamária által írt könyv kapható a könyvesboltokban:
A következő hetekben ezekkel a könyvekkel fogunk foglalkozni az Anyacipő blogon.
Lilla és Tündérbogyó
Lilla egy kislány, akinek életéről mesél nekünk Kádár Annamária. Tündérbogyó pedig az ő személyes és láthatatlan társa a mesékben. Ők ketten izgalmas, boldog, szomorú és tanulságos élethelyzetet élnek meg. Mindegyik mese közel áll a gyerekekhez, hiszen olyan dolgokról szólnak, amik őket foglalkoztatják, és amikkel nap, mint nap találkoznak.
Kádár Annamária saját elmondása szerint Lilla történeteibe belecsempészte saját életének eseményeit, örömeit, félelmeit, bánatait. Így lesznek még hitelesebbek az általa írt mesék.
„Gyerekkorom mesevilága nélkül ma nem lennék ugyanaz az ember.” /Dr. Kádár Annamária/
Lilla és Tündérbogyó történetei az évek alatt gyarapodtak. Jelenleg összesen 45 mesét olvashatunk róluk, és lehet, hogy ez a szám a jövőben még nőni fog. A kezdetekben a Lilla és Tündérbogyó mesék a pszichológiai értekezések után jelentek meg, azóta pedig már külön könyvekben is megvásárolhatóak:
Mesepszichológia és Mesepszichológia 2 végén található 10-10 mese, illetve 10 új történet van ebben a könyvben. Így összesen tehát 30 mesét olvashatunk el.
Ebből a könyvből 10 vadonatúj mesét olvashatunk Lilláról és Tündérbogyóról.
Nekünk az eddig felsorolt mind az öt könyv meg van. Azért szeretem a mesékkel teli könyveket külön, mert így már kirakhatjuk a gyerekek könyvespolcára és bármikor nézegethetik. Nagyon szeretik őket!
Lilla és Tündérbogyó történetét színházi előadásként is megnézhetjük. Én a két idősebb gyermekünkkel voltam megnézni a darabot. Nagyon jól éreztük magunkat. A történet magával ragadó, a gyerekeket belevonják a színészek az előadásba. A végén az az érzése az embernek, hogy még-még, túl hamar vége lett, ezt még néztem volna!
Személyes tapasztalat
Nagyon tetszenek nekem Kádár Annamária könyvei és stílusa. Sokan talán megrettennek attól, hogy milyen vastag a Mesepszichológia és a Mesepszichológia 2 című könyv. Azt jó, ha tudjuk, hogy ez a két kötet tartalmazza a 10-10 EQ-fejlesztő mesét is. Ezenkívül fontos kiemelni, hogy nagyon olvasmányok könyvekről van szó, az oldalak nagyon gyorsan fogynak, ahogy elmerülünk a szerzőnő gondolataiban.
Mindig közel állt hozzám a pszichológia, ezért sokszor mélyen megérintettek Kádár Annamária szavai. A mesékkel kapcsolatos tanácsokat pedig igazán hasznosnak és követendőnek tartom. A könyv hatására a családi életünkre és a mesékkel való viszonyunkra ezentúl jobban szeretnék odafigyelni.
„A mese optimista életfilozófiája és a mesei varázslat olyan belső hitet, önbizalmat alapoz meg, amely segít abban, hogy a látszólag leküzdhetetlen akadállyal is szembeszálljunk, hogy a mindennapi nehézségek és problémák közepette a megoldás keresésében gondolkodjunk.” /Dr. Kádár Annamária/
A szerző sok pszichológiai kifejezést használ, sokszor tudományos és idézi a régi korok gondolkodóit. Viszont ne gondoljuk, hogy valami komoly szakszöveget tartunk a kezünkben. Teljesen közérthető, magával ragadó és könnyen emészthető gondolatokat és tanácsokat találhatunk a könyvekben.
Kádár Annamária írásaiban számtalan könyvajánlót, kedves és tartalmas verset, idézetet és filmleírást találhatunk. Ezek sokat emelnek könyv színvonalán. A versek különösen a kedvenceim voltak, pedig nem vagyok annyira oda a költészetért.
Egyik kedvencem:
„Nincs nagyszerűbb dolog annál, amikor a kisgyerek issza minden egyes szavát a mesélőnek, és képzelete elindul abba a csodás világba, amit együtt teremtett meg azzal, akinek a meséjét hallgatja.” /Lázár Ervin/
Ajánlás
Minden szülőnek nagy szeretettel tudom ajánlani Dr. Kádár Annamária bármelyik könyvét. Szerintem nincs olyan ember, aki, ha elolvassa a Mesepszichológia című könyvet, nem szeretne több mesét és mesélést beleilleszteni a hétköznapokba, aki nem tűzi ki célul, hogy jobban odafigyel gyermekére és többet fog neki hangosan olvasni.
Egyszerűen annyira meggyőző érvekkel, tanácsokkal és eszmékkel találkozhatunk a könyvben, hogy nem lehet neki ellenállni. 🙂 Lehet, hogy eddig is sokat olvastunk meséket, de most már látjuk ennek pozitív értelmét és hasznát. Lehet, hogy eddig azt gondoltuk, hogy a tv-ben megnézhető mesék is elegek ahhoz, hogy a varázslat megtörténjen. Viszont Kádár Annamária írása után befogjuk látni, hogy kevés idő és energia befektetéssel sokat segíthetünk gyermek érzelmi fejlődésén.
„A mese nemcsak annak a története, aki hallgatja, hanem azé is, aki meséli, azáltal, hogy mindketten átélik az eseményeket.” /Dr. Kádár Annamária./
A Mesepszichológia könyv nemcsak a mesékről, nemcsak gyerekpszichológiáról szól. Szemléletmódváltásról. Arról, hogy hogyan látja egy gyerek a világot, és hogy ehhez a nézethez a mesék világa van a legközelebb, ezen a síkon lehet a legnagyobb hatást elérni, emeli ki a szerző.
„A mesemondás megköveteli a mesélőtől a gyermekvilág ismeretét és tiszteletét, ahogy a gyermekkel szembeni felelősségérzetét is. Aki mesél, annak tudnia kell, hogy a gyermeki lélek legmélyebb rétegeibe hatol.” /Dr. Kádár Annamária/
Miről szólnak a Mesepszichológia egyes kötetei?
Kádár Annamária könyvei mind-mind a mesék fontosságról szólnak, viszont mindegyik könyv másik oldalról közelíti meg a témát:
A Mesepszichológia című könyv a gyerekekről és a mesék pozitív hatásairól szólnak. A gyerekek világlátásával, gondolkodásával és képzeletével kapcsolatos ismeretek alapján vezeti le Kádár Annamária a mesék fontosságát és hatását a gyerekekre. Tanácsokat kaphatunk a szerzőtől, hogy hogyan meséljünk, milyen egy jó meseolvasás. Mindezt a tudást pedig az érzelmi intelligencia fejlesztésével koronázza meg.
A Mesepszichológia 2 című könyvben a szülő-gyerek kapcsolatra koncentrál a szerző. Kádár Annamária összegyűjtötte azokat a neveléssel kapcsolatos problémákat, amikkel ő rendszeresen találkozott/találkozik praxisa során, és amikre szeretné felhívni a figyelmet. Ez a könyv főleg pszichológiával és neveléssel kapcsolatos tudást ad, átitatva a mesék gyógyító és nevelő hatásával. Az egyik fejezetében pedig találhatunk egy gyűjteményt, ami korcsoportokra lebontva tartalmazza Kádár Annamária által tanácsolt mesekönyveket. Nagyon hasznos lista! Én sokat bekarikáztam közülük.
A Mesepszichológia a gyakorlatban című könyv pedig az első két könyvben olvasható tanácsok gyakorlatba ültetéséről szól. Először a családok saját történeteinek, anekdotáinak elmeséléséből vezeti le a szerző, hogy ezek hogyan járulnak hozzá a gyermek önbecsüléséhez. A könyv második felében pedig Kádár Annamária és Kerekes Valéria konkrét foglalkozásvázlatokat írtak össze nekünk, amik segítenek feldolgozni a népmeséket, és részletesen kitérnek Lilla és Tündérbogyó meséire is. Közel kétszáz módszertani és játékötletet kaphatunk a szerzőktől.
A kedvenc idézetem a könyvből:
„A mese nem racionális úton készít fel a felnőtti létre, a felnőtt döntésekre, hanem mágikus, irracionális módon. Nem a problémamentes élet ígéretét kapjuk meg tőle, hanem annak a reményét, hogy még a legkisebbek, a legesendőbbek is boldogulhatnak, ha adottságaikat és lehetőségeiket mozgósítják, ha nem hátrálnak meg az akadályok, megpróbáltatások előtt.” /Dr. Kádár Annamária/
A gyerekek világlátásának, gondolkodásának és fantáziájának sajátosságai lesz az első téma, amivel foglalkozunk. Tarts velem Kádár Annamária gondolatainak megismerésénél!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia című könyvről írt bejegyzések
A gyerekek világának megismerése | Az érzelmi intelligencia |
A meseolvasás művészete | Az érzelmi intelligencia fejlesztése |