Megérteni? Büntetni? – A büntetésről

Ebben a sorozatban szeretném nektek bemutatni Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. Kezdjük a legelején. 

A büntetésről

 

A büntetés eredete

A Megérteni? Büntetni? című könyv Első fejezete egy történelmi és kulturális áttekintésről szól. A szerző egészen az Ószövetségtől kezdve mutatja be nekünk a büntetés alkalmazását egészen napjainkig. Érdekes olvasmány.

„Érdekes megfigyelés egyébként, hogy a büntetés létjogosultsága önmagában sohasem vált kérdésessé, a büntetés az aktuális korhoz illeszkedő szülő „eszköztár” állandó kelléke.” /Gilles-Marie Valet/

kép: Pixabay

 

Az érzelmek szerepe

„A büntetés régmúltra visszatekintő hagyománya és univerzalitása nem magyarázza, miért magától értetődő a gyerek megbüntetése.” /Gilles-Marie Valet/

A szerző szerint ahhoz, hogy helyesen tudjuk fegyelmezni, meg kell értenünk a büntetés szerepét a nevelésben és az érzelmek fontosságát. Napjainkban már sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítunk az érzelmeknek és a lelki folyamatoknak. Ez a jelenség nagyban megnehezíti a büntetés alkalmazását, hiszen a szülő-gyerek kapcsolat nehézségei, konfliktusai tele van érzelmekkel.

„Nem kérdés, hogy a gyerekünk által előidézett egyes helyzetek ki tudnak hozni a sodrunkból. A szülő haragját viszont gyakran nem maga a rosszalkodás ténye váltja ki, hanem a szituáció egy többé vagy kevésbé tudatosan érzékelt eleme.” /Gilles-Marie Valet/

A Megérteni? Büntetni? című könyvben a következő érzelmekről ír nekünk a szerző részletesebben:

        • zavartság
        • szégyen
        • félelem
        • düh
        • irigység
        • féltékenység
        • szomorúság

„Ha megvizsgáljuk az érzéseinket, azzal meg is szelídíthetjük őket. Nem arról van szó, hogy mindenáron fékezzük meg az indulatainkat, hanem hogy legyünk tudatásban annak, mit is érzünk valójában, és legfőként ne a büntetést használjuk fel arra, hogy érzelmi terheinken könnyítsünk.” /Gilles-Marie Valet/

A szülői hatalom

„Ha valakinek gyereke van, akkor szülőnek nevezik, de szülővé akkor válik, amikor szülői feladait gyakorolva a gyerekével foglalkozik.” /Gilles-Marie Valet/

A gyerekek társadalmi felállása az, hogy alárendelt szerepben vannak a szüleikkel szemben. Sajnos ezzel a hatalommal vissza is lehet élni.

„Ha az élet adása jogot formál a büntetésre, a szülőkre kötelességeket is ró: fel kell nevelniük a gyereket, és felelősséggel tartoznak neki. Elméletben a büntető hatalom nem cél önmagában, hanem csupán eszköz a neveléshez.” /Gilles-Marie Valet/

kép: Pixabay

 

Gilles-Marie Valet szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy az engedelmesség nem magától értetődő. A szerző szerint az rossz felfogás, ha azt gondoljuk, hogy a büntetés annak az eszköze, hogy kikényszerítsük az engedelmességet, vagy megőrizzük a hatalmunkat.

Könyvében hosszan levezeti azt, hogy az engedelmesség nem a büntetéstől való félelemtől fakad, hiszen a félelem nem képes motiválni, „hanem sokkal inkább a szükségletek kielégítése és az érzelmi közeg egyensúlya hozza létre” /Gilles-Maria Valet/.

„A büntetés kerülése, lehető legritkább alkalmazása a sikeres nevelés egyik összetevője.” /Gilles-Marie Valet/

 

Mit büntetünk? Mi büntethető? Erről lesz szó a következő alakommal! Tarts velem és megmutatom Neked Gilles-Marie Valet gondolatait!

Ha megfogott téged ez a téma, kérlek írd meg a véleményedet!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv Első, Második és Harmadik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?