Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv végére értünk. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. Eddig megismerkedtünk a büntetés lélektanával, most ahhoz kapunk tanácsokat a szerzőtől, hogy ha szükség van büntetés alkalmazására, akkor azt hogyan tegyük.
Milyen ismérvei vannak a nevelési célzatú büntetésnek?
A hét fő büntetés
„A rosszalkodástól és ízléstől függően a szankciók változnak. Egy dolog azonban közös bennük, hogy kellemetlenek.” /Gilles-Marie Valet/
A Megérteni? Büntetni? című könyvben a büntetéseket hét csoportba osztja a szerző. Követk
- Következményes büntetés
- Büntetéssel való fenyegetés
- Eltávolítás vagy izoláció
- Megfosztás
- Undorkeltér
- Testi fenyítés
- Kompenzáló büntetés
Mindegyik büntetésfajtáról részletesen olvashatunk a Hatodik fejezetben. Fontos megérteni, hogy ezek a csoportok a való életben nem különülnek egymástól ennyire egyértelműen. Ennek a csoportosításnak a lényege az, hogy „objektívebben és kritikai szemmel is áttekinthessük a büntetés témakörét” /Gilles-Marie Valet/.
„Nem a büntetési formák kategorizálása az elsőrendű, hanem az, hogy a gyerek cselekedeteire olyan választ adjunk, amelyek korát, adottságait, érzékenységét, érettségét és szükségleteit is tekintetbe veszik.” /Gilles-Marie Valet/
A szerző könyvében bemutat nekünk egy táblázatot, ami a szerint kategorizálja a büntetési fajtákat hogy milyen a kapcsolatuk a vétséggel, mi az időtartalmuk és milyen hatással van a gyermekre. Ezenkívül megismerhetjük a büntetés két tengelyét is, ami szintén segítségünkre lehet abban, hogy meghatározzuk a büntetés formáját:
- A büntetés legyen skálázható.
- A büntetést a gyereknek értenie kell.
Hogyan büntessünk?
Gilles-Marie Valet kifejti könyvében, hogy szülőként az a feladatunk, hogy a családi és társadalmi együttélés szabályait megismertessük gyermekünkkel. Ezeknek eszközei lehetnek az információ átadás, az ismétlés, az értékek megtanítása és a szabályok felállítása. A szerző szerint ezeknek a tilalmaknak a megszegését szankcionálnunk kell, ahhoz, hogy gyermekeink megértsék a súlyukat.
„Csak a büntetésért büntetni nem igazán értelmes dolog, kivéve, ha a szankció kiemeli, mi az, amit helytelenítünk. A gyerek korához, értelmi képességeihez és kifejezőkészségéhez alkalmazott szidás azt is jelzi, mi a tilos.” /Gilles-Marie Valet/
Vagyis a szerző véleménye az, hogy a nevelő célzattal alkalmazhatjuk a büntetést, de nem mindegy, hogy hogyan! A Megérteni? Büntetni? című könyvben a következő szempontokról olvashatunk:
- Ugyanazt a kihágást mindig ugyanúgy szankcionáljuk.
- A büntetés legyen következetes és arányos.
- Védjük magunkat az érzelmek befolyásáról.
- A büntetés legyen koherens, vagyis vegyünk számba pár szempontot:
- A vétség és büntetés kapcsolata legyen szoros és érthető.
- A büntetés hossza legyen logikus.
- Azonnal kövesse a vétséget (lecsillapodás után).
- Ne csak fenyegetődzünk, hajtsuk is végre.
- A büntetésnek legyen értelme.
- A büntetés szolgálja a visszaesés megelőzését.
- A büntetés a szülők közös egyetértéséből fakadjon.
„A szankciók alkalmazása könnyebben megy, ha átlátjuk a gyerek érdekét, és a szankció valóban építő jellegű. A nevelésben a gyerek érdeke az elsődleges szempont.” /Gilles-Marie Valet/
Mindegyik szempontról bővebben olvashattok a Hetedik fejezetében. Azt gondolom, hogy ez egy nagyon hasznos lista, és sok gyakorlati tanáccsal, példával kiegészítve, amik segíthetnek elsajátítani a büntetés nevelő célzatú alkalmazását.
Hogyan ne büntessünk?
A célszerű megfogadni lista után azok a tanácsok következnek a szerzőtől, amik arra intenek bennünket, hogy mik azok, amiket érdemes elkerülni. Azt gondolom, hogy ez a lista legalább annyira fontos, mint a pozitív párja.
„Alapvető szabály, hogy semmilyen büntetés nem érintheti azt, amire a gyereknek az érzelmi, értelmi vagy fizikai fejlődéséhez alapvetően szükség van.” /Gilles-Marie Valet/
A Megérteni? Büntetni? című könyvben hosszan olvashatunk a megfosztással való büntetés problémáiról, a mindennapi feladatok és házi feladatok megduplázásával kapcsolatos hátrányokról, illetve a testi fenyítés elkerüléséről.
„Már réges-rég nem fér vele a verés a „nevelési célzatú” kategóriába, a gyerekben káros viselkedési minták alakulnak ki, a szülő pedig visszaél a hatalmával és a testi fölényével.” /Gilles-Marie Valet/
Ezzel befejeztük Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyvet. A következőkben Barbara Stein: A Montessori általános iskola című könyvvel fogunk foglalkozunk. Tarts velem továbbra is!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy benned milyen gondolatok fogalmazódtak meg a fenti témával kapcsolatosan!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv Hatodik, Hetedik és Nyolcadik fejezetében olvasható.