Megérteni? Büntetni? – Milyen helyzetben és hogyan büntessünk?

Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv végére értünk. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. Eddig megismerkedtünk a büntetés lélektanával, most ahhoz kapunk tanácsokat a szerzőtől, hogy ha szükség van büntetés alkalmazására, akkor azt hogyan tegyük.

Milyen ismérvei vannak a nevelési célzatú büntetésnek?

 

A hét fő büntetés

„A rosszalkodástól és ízléstől függően a szankciók változnak. Egy dolog azonban közös bennük, hogy kellemetlenek.” /Gilles-Marie Valet/

A Megérteni? Büntetni? című könyvben a büntetéseket hét csoportba osztja a szerző. Követk

        • Következményes büntetés
        • Büntetéssel való fenyegetés
        • Eltávolítás vagy izoláció
        • Megfosztás
        • Undorkeltér
        • Testi fenyítés
        • Kompenzáló büntetés

Mindegyik büntetésfajtáról részletesen olvashatunk a Hatodik fejezetben. Fontos megérteni, hogy ezek a csoportok a való életben nem különülnek egymástól ennyire egyértelműen. Ennek a csoportosításnak a lényege az, hogy „objektívebben és kritikai szemmel is áttekinthessük a büntetés témakörét” /Gilles-Marie Valet/.

„Nem a büntetési formák kategorizálása az elsőrendű, hanem az, hogy a gyerek cselekedeteire olyan választ adjunk, amelyek korát, adottságait, érzékenységét, érettségét és szükségleteit is tekintetbe veszik.” /Gilles-Marie Valet/

kép: Pixabay

 

A szerző könyvében bemutat nekünk egy táblázatot, ami a szerint kategorizálja a büntetési fajtákat hogy milyen a kapcsolatuk a vétséggel, mi az időtartalmuk és milyen hatással van a gyermekre. Ezenkívül megismerhetjük a büntetés két tengelyét is, ami szintén segítségünkre lehet abban, hogy meghatározzuk a büntetés formáját:

        • A büntetés legyen skálázható.
        • A büntetést a gyereknek értenie kell.

Hogyan büntessünk?

Gilles-Marie Valet kifejti könyvében, hogy szülőként az a feladatunk, hogy a családi és társadalmi együttélés szabályait megismertessük gyermekünkkel. Ezeknek eszközei lehetnek az információ átadás, az ismétlés, az értékek megtanítása és a szabályok felállítása. A szerző szerint ezeknek a tilalmaknak a megszegését szankcionálnunk kell, ahhoz, hogy gyermekeink megértsék a súlyukat.

„Csak a büntetésért büntetni nem igazán értelmes dolog, kivéve, ha a szankció kiemeli, mi az, amit helytelenítünk. A gyerek korához, értelmi képességeihez és kifejezőkészségéhez alkalmazott szidás azt is jelzi, mi a tilos.” /Gilles-Marie Valet/

Vagyis a szerző véleménye az, hogy a nevelő célzattal alkalmazhatjuk a büntetést, de nem mindegy, hogy hogyan! A Megérteni? Büntetni? című könyvben a következő szempontokról olvashatunk:

        • Ugyanazt a kihágást mindig ugyanúgy szankcionáljuk.
        • A büntetés legyen következetes és arányos.
        • Védjük magunkat az érzelmek befolyásáról.
        • A büntetés legyen koherens, vagyis vegyünk számba pár szempontot:
          • A vétség és büntetés kapcsolata legyen szoros és érthető.
          • A büntetés hossza legyen logikus.
          • Azonnal kövesse a vétséget (lecsillapodás után).
          • Ne csak fenyegetődzünk, hajtsuk is végre.
          • A büntetésnek legyen értelme.
          • A büntetés szolgálja a visszaesés megelőzését.
          • A büntetés a szülők közös egyetértéséből fakadjon.

„A szankciók alkalmazása könnyebben megy, ha átlátjuk a gyerek érdekét, és a szankció valóban építő jellegű. A nevelésben a gyerek érdeke az elsődleges szempont.” /Gilles-Marie Valet/

Mindegyik szempontról bővebben olvashattok a Hetedik fejezetében. Azt gondolom, hogy ez egy nagyon hasznos lista, és sok gyakorlati tanáccsal, példával kiegészítve, amik segíthetnek elsajátítani a büntetés nevelő célzatú alkalmazását.

Hogyan ne büntessünk?

A célszerű megfogadni lista után azok a tanácsok következnek a szerzőtől, amik arra intenek bennünket, hogy mik azok, amiket érdemes elkerülni. Azt gondolom, hogy ez a lista legalább annyira fontos, mint a pozitív párja.

„Alapvető szabály, hogy semmilyen büntetés nem érintheti azt, amire a gyereknek az érzelmi, értelmi vagy fizikai fejlődéséhez alapvetően szükség van.” /Gilles-Marie Valet/

kép: Pixabay

 

A Megérteni? Büntetni? című könyvben hosszan olvashatunk a megfosztással való büntetés problémáiról, a mindennapi feladatok és házi feladatok megduplázásával kapcsolatos hátrányokról, illetve a testi fenyítés elkerüléséről.

„Már réges-rég nem fér vele a verés a „nevelési célzatú” kategóriába, a gyerekben káros viselkedési minták alakulnak ki, a szülő pedig visszaél a hatalmával és a testi fölényével.” /Gilles-Marie Valet/

 

Ezzel befejeztük Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyvet. A következőkben Barbara Stein: A Montessori általános iskola című könyvvel fogunk foglalkozunk. Tarts velem továbbra is!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy benned milyen gondolatok fogalmazódtak meg a fenti témával kapcsolatosan!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv Hatodik, Hetedik és Nyolcadik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?