Haladunk tovább Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyvével. Legutóbb a büntetés eredetéről és a szülői hatalomról volt szó. Most a büntetésre fogékony életkorról és a kihágások lélektanáról lesz szó,
Mit büntetünk? Mi büntethető?
Értsük meg gyermekünket!
Gilles-Marie Valet szerint nagyon fontos, hogy megértsük a gyermekünket. Ez nem azt jelenti, hogy átsiklunk a rosszalkodás felett, hanem azt, hogy megpróbálunk a gyermekünk cselekedetei mögé látni. Ezenkívül a fejlődési lépcsőkre is felhívja a figyelmet a szerző. Véleménye szerint ne támasszunk irreális elvárásokat gyermekünkkel szemben. Van az a kor, amikor a büntetés alkalmazása még teljesen értelmetlen.
„A megértés nem azt jelenti, hogy mindenben elnézőek vagyunk, hanem azt, hogy a gyerek helytelennek ítélt viselkedésének, cselekedeteinek körülményeit, mozgatórúgóit alaposan tárjuk fel, és ennek megfelelően, adekvát választ adjunk.” /Gilles-Marie Valet/
A Megérteni? Büntetni? című könyvben a gyermekünk viselkedésének megismeréséhez a következő témákban fejti ki véleményét a szerző:
- Az érzelmi fejlődés és a rosszalkodás
- Harag és ismétlődő dühkitörések
- A felelősségérzet kifejlődése
- Utánzás és azonosulás
- Büntetés és egyenlőség a testvérek között
Rosszaság és rosszaság között van különbség
Gilles-Marie Valet szerint fontos, hogy különbséget tegyünk hiba, ügyetlenség, véletlen kihágás és előre megfontolt rosszalkodás között. Azon is érdemes elgondolkodnunk, hogy mi alapján ítélünk meg egy rosszalkodást. Következményei vagy visszhangja alapján? Az adott helyzet megítélésénél és szankcionálásánál ezeket a tényezőket mind-mind figyelembe kellene vennünk, emeli ki a szerző.
„A rosszaságok többfélék lehetnek. Különbséget láthatunk abban, hogy a helytelen viselkedést felépítő események sorában hol következik be a rossz.” /Gilles-Marie Valet/
A Megérteni? Büntetni? című könyvben arról olvashatunk, hogy vannak olyan családi, iskolai vagy társadalmi értékek, amik nevelési elveket határoznak meg, ezek segítenek behatárolni azt is, hogy mi tekinthető rosszalkodásnak. Ha gyermekünknek ezeket az értékeket megtanítjuk és tisztában van velük, akkor ezek fogózkodók lehetnek számára.
Viszont fontos megértenünk azt, hogy pont ezek az általános érvényűnek tekintett értékek okozhatják a nagyobb galibát, hiszen, ha gyermekünk rosszalkodik azt tekinthetjük úgy is, hogy megkérdőjelezi a mi nevelési elveinket. Ez a felismerés pedig elég bosszantó tud lenni, így a reakciónk is hevesebb lehet.
A könyv utolsó fejezetei következnek, amikben arról van szó, hogy ha mégis szükség van büntetésre akkor azt hogyan tegyük! Tarts velem!
Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a fenti témákról!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Gilles-Marie Valet: Megérteni? Büntetni? című könyv Negyedik és Ötödik fejezetében olvasható.