Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. A tanácsokra szépen lassan fény derül. Kezdjük a legelején!
Képernyőidő
Mikortól? Ne túl hamar!
„Otthonunkban, a járműveken és okostelefonjainkon keresztül körülvesz minket a média. Sok szülő szinte kötelességének érzi, hogy beszerezze a legfrissebb és legfejlettebb oktatószoftvereket.” /Gary Chapman/
A szerzők és a kutatások tapasztalatai szerint a mai gyerekek túl hamar kerülnek kapcsolatba a digitális eszközökkel. Bizonyos cégek kisbabáknak készítenek DVD-ket, amitől az ajánlást szerint okosabbak lesznek, vagy hamarabb fognak beszélni. Gary Chapman és szerzőtársa azt tanácsolja, hogy ne dőljünk be ennek és két év alatti gyermeket ne ültessünk a televízió vagy valami okoseszköz elé. Számukra az életük első pár éve a világ felfedezéséről szól, az érzékszerveiken keresztül fedezik fel az őket körül vevő környezetet. Az íz, a tapintás, a látvány, a hang és az illat mind-mind olyan információ a kisbabáknak, amik segítik az ő fejlődésüket. Egy képernyőt bámulva ilyen ingerek nem érik őket.
„Erőfeszítést igényel, hogy a képernyőidő nyújtotta kényelemről interaktív és manuális tevékenységre váltsunk, a gyermek fejlődésére gyakorolt előnyös hatás miatt azonban megéri a fáradságot.” /Gary Chapman/
Mennyit? Ne túl sokat!
„A videójátékok gyakori használata különösen is veszélyes a függőség lehetősége miatt. A játékokat úgy tervezik meg, hogy örömet szerezzenek az agynak. A játékosok pontokat gyűjtenek, folyamatos jutalmat kapnak, és egyre magasabb szinte léphetnek. … Minél többet játszunk, annál inkább vágyunk a játékra.” /Gary Chapman/
A Netfüggő gyerekek című könyvben található kutatások szerint a túl sok virtuális játék függőséget okoz, vagyis a korábban már ismert függőségekhez hasonló tüneteket okozhat. Ezért a kutatók azt tanácsolják, hogy nap két óránál ne töltsenek a gyerekek több időt képernyő előtt. A szerzők szerint a szülők felelőssége ezt azt időt meghatározni és betartatni. A gyerekeknek szükségük van szabad játékra, sportra, olvasásra és társas tevékenységekre.
„A legtöbb gyerek pozitívan reagál, ha szülei belátják, hogy hibáztak. Sokkal hatékonyabb, ha elismerjük szülői felelősségünket, mint ha azzal vádolnánk gyermekünket, hogy nem képes jó döntéseket hozni.” /Gary Chapman/
Helyes és helytelen tartalmak
A Netfüggő gyerekek című könyvben találhatunk egy négy kérdésből álló listát, ami támpontot adhat nekünk abban, hogy melyek azok a média tartalmak, amik megfelelőek gyermekünk számára. A szerzők arra biztatják a szülőket, hogy ne válasszák a könnyű utat, mert akkor lemondanak alapvető szülői feladatukról.
Valószínűleg senkinek sem kell bemutat, hogy milyen sok virtuális szemét van ma az interneten, hogy a gyerekeknek készült mesék közül sok félelmetes, és egyáltalán nem való gyerekeknek. Gary Chapman és Arlene Pellicane szerint ugyanúgy, ahogy nem adunk a gyereknek este édességet, ne engedjük számukra a helytelen tartalom bámulását.
A kapcsolati készségek fejlesztéséről a következő alakommal írok Neked! Tarts velem az öt nyerő stratégia megismerésében!
Ha megfogott téged ez a téma, kérlek írd le egy hozzászólásban, hogy nálatok milyen korlátok vannak életben a képernyőidővel kapcsolatosan!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Gary Chapman és Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek című könyv Első fejezetében olvasható.