Érzelmi biztonság – Fejlesztés

Ebben a sorozatban szeretném nektek bemutatni Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. Kezdjük a legelején. 

Kell-e a kisgyereket „fejleszteni”?

 

A „normálisnak” tekinthető kisgyerek

Vekerdy Tamás szerint, ha egy kisgyerek testileg és lelkileg is „normális”, akkor fejlődik magától és nincs szüksége fejlesztésre.

A szerző szerint a szülők sajnos abba a hibába esnek, hogy túl sokat várnak el maguktól és gyermekeiktől. Mindenki más és más személyiség, más és más területen vagyunk tehetségek. Vekerdy Tamás szerint a szülőknek fel kellene fedezni, hogy az ő gyermekük miben jó és segíteni őt abban, hogy azzá legyen, aki.

„Szóval: mit akar a szülő? Van-e egy konkrét elképzelése arról, hogy az ő gyereke milyen legyen, vagy pedig arra törekszik, hogy önmagát tudja kibontakoztatni?”/Vekerdy Tamás/

kép: Pixabay

 

Először nagyon megdöbbentett az az állítás, hogy nincs szükség fejlesztésre. Rengeteg fejlesztő játékot játszunk itthon a gyermekeinkkel a szabad játék mellett. Nem gondolom, hogy ez baj. Viszont továbbolvasva a fejezetet beláttam, hogy az elfogadás hiányában fejleszteni nem helyes. Nem szabad hasonlítgatni és túl sokat elvárni gyermekeinktől, hiszen ezek mind-mind ártalmasak a helyes önértékelés kialakításában.

Természeten most a „normálisnak” tekinthető gyermekekről van szó. Azok a csemeték, akiknek például mozgásfejlesztésre, vagy logopédiára van szükségük, azoknak természetesen meg kell adni ezeket a segítségeket a szerző szerint is.

Azzá legyen, aki lenni akar …

„Platóni szemléletmód … a makkban benne van az egész tölgyfa. De ahhoz, hogy kifejlődjön a tölgyfa a makkból, kell talaj, eső, napfény, környezeti hatások … Ugyanez a helyzet a gyerekkel is, a megszületett individualitással. Magával hozza mindazt a tudást, amire élete során szert tehet, csak csíraállapotban. … Arra van szüksége, hogy megfelelő környezetbe kerüljön.” /Vekerdy Tamás/

A szerző szerint a családnak és a szülőknek jelentős szerepe van abban, hogy a gyerek élete hogyan fog alakulni és az lesz-e belőle, aminek lennie kell. A kulcsszó az elfogadás.

kép: Pixabay

Fejlesztési területek

Az Érzelmi biztonság című könyvben a különböző fejlesztési területekkel kapcsolatos gondolait olvashatjuk a szerzőnek. Például az óvodában történő fejlesztés, az iskolaérettségi vizsgálat, a beszédfejlesztés, az iskolai oktatás megreformálása. Érdemes elolvasni azt itt leírt tanácsokat és beszélgetni róla a családban!

„Teljes tévedésben vagyunk a gyerekek fejlesztését illetően, és igenis azt állítom, sorskérdés egy gyerek szempontjából, hogy a szülő mekkora énerővel és nyugalommal rendelkezik. El tudja-e hinni, hogy a mai rohanó, taposó, teljesítményelvű világban sem az fog igazán jól teljesíteni, akit korán teljesítményekre szorítok, hanem az, aki teljes értékű kisgyerek, teljes értékű kölyök, teljes értékű kamasz és ugyancsak teljes értékű ifjú lehetett? Jelenben élhetett, egyszer sem siettették …”/Vekerdy Tamás/

 

A kisgyerekkor leggyakoribb problémáiról, az evésről, az alvásról és a szobatisztaságról a következő alakommal írok Neked! Tarts velem Vekerdy Tamás gondolatainak megismerésében!

Ha megfogott Téged ez a téma, kérlek írd le egy hozzászólásban, hogy szerinted kell-e egy kisgyereket fejleszteni!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság című könyv Második fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük