Mesepszichológia – Az érzelmi intelligencia

Haladunk tovább Dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia című könyvével. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. A könyv második felében az érzelmi intelligenciáról van. Ismerkedjünk meg a szerző által összegyűjtött ismeretekkel!

Az érzelmi intelligencia

Ami lényeges, az a szemnek láthatatlan

 

Reziliencia, avagy a rugalmas alkalmazkodóképesség

A Mesepszichológia című könyvben találkozhatunk a reziliencia kifejezéssel. Ez egy pszichológiai fogalom, ami egy olyan tulajdonságot, vagy inkább képességet takar, ami arról szól, hogy a rossz pillanatokban vissza tudjuk-e nyerni jó állapotunkat.

„A reziliencia az a képességünk, hogy amikor belső egyensúlyunk felborul, meg tudjuk találni az új egyensúlyi állapotunkat.” /Dr. Kádár Annamária/

kép: Pixabay

 

Szerintem mindannyian szeretnénk, ha gyermekünk tudna rugalmas és ellenálló lenni a megpróbáltatásokkal szemben. A kutatók arra jutottak, hogy a gyermeknek ehhez a következő tényezőkre van szüksége:

        • megbízható, stabil kapcsolat
        • stabil, megbízható és kiszámítható környezet
        • környezetben lévő, utánozható, követhető minta
        • jól tagolt, minőségi időélmény

Kádár Annamária szerint, ha alaposan végig gondoljuk, akkor a mesélés, a meseolvasás meghitt körülményei és pozitív hatásai minden szükséges tényezőt biztosítanak a fenti listából.

„Ha egy szülő szeretné, hogy reziliens legyen a gyermeke, meséljen neki minél többet!” /Dr. Kádár Annamária/

A Mesepszichológia című könyvben elolvashatjuk, hogy a kutatók szerint rezilienciának több szintje van. Ezek közül az egyik az érzelmi stabilitás. A szerző szerint ezen a ponton kapcsolódik össze az érzelmi intelligencia és a rugalmasság.

„A mese hősei a reziliens viselkedést példázzák a gyermek számára – számukra a válság nem leküzdhetetlen probléma, hanem megoldandó életfeladat. … A mesék által adjuk át gyermekeinknek a hitet, hogy a csoda megtörténhet az életünkben – persze nem abban az értelemben, hogy karba tett kézzel várjuk a sült galambot, hanem hogy észrevesszük a felkínálkozó lehetőségek, a segítőtársak vagy az új összefüggéseket.” /Dr. Kádár Annamárai/

Az érzelmi intelligencia

Kádár Annamária leírja nekünk könyvében, hogy a szakma képviselői sem értenek egyet abban, hogy mi tartozik az érzelmi intelligencia fogalma alá. Az egyik felfogás szerint négy komponensből áll össze:

        • az érzelmek észlelésének, értékelésének és kifejezésének képessége
        • az érzelmek felhasználásának képessége a kognitív folyamatok serkentésére
        • az érzelmek megértésére, elemzésére és az érzelmi tudás alkalmazásának képessége
        • az érzelmek szabályozásának képessége
kép: Pixabay

 

Összefoglalva tehát az érzelmi intelligencia segít, hogy megküzdjünk a külső környezet hatásaival, segít éntudatosnak, magabiztosnak és függetlennek lenni. Ezek mind-mind nagyon hasznos és fontos tulajdonságok, amik szorosan összefüggnek az önbecsüléssel. Szerintem minden szülő vágya, hogy gyermeke ismerje és értékelje saját magát. Kádár Annamária tehát arra hívja fel a figyelmet könyvében, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése mennyire fontos.

 

A könyv utolsó fejezetei következnek. A gyerekkel kapcsolatos ismeretekből már sok mindenre fényderült. Legközelebb az érzelmi intelligencia fejlesztéséről írok Neked! Tarts velem!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a fenti információkról!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia című könyv Tizenharmadik, Tizennegyedik és Tizenötödik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük