Gyerekek érzelmi intelligenciája – Stratégiák

Szeretném figyelmetekbe ajánlani John Gottman: Gyerekek érzelmi intelligenciája című könyvét. Az érzelmi fejlesztéssel kapcsolatos alapfilozófiáját már elkezdtük megismerni. Itt olvashatod a korábbi írásokat. Most egyéb kiegészítő stratégiák következnek, illetve azok a helyzetek, amikor az érzelmi fejlesztés nem alkalmazható. 

Érzelmi fejlesztő stratégiák

 

Kiegészítő stratégiák

A Gyerekek érzelmi intelligenciája című könyvben olvashatunk egyéb olyan praktikákat, amiket akkor alkalmazhatunk, amikor a „hagyományos” módszer nem működik. Például ha akárhogy is szeretnénk a gyermek közelébe kerülni, zárt kapukat döngetünk. Sajnos vannak ilyen időszakok, de nem kell megijedni, John Gottman-nek ezekre a helyzetekre is vannak megoldásai.

Csak egy párat emelnék ki most. Az összesről bővebben a könyv negyedik fejezésben elolvashattok.

      • Fokozatosan építsünk és dicsérjük a gyereket!
      • Ne „paktáljunk le” az ellenséggel!
      • Gondoljunk a gyerek élményeihez hasonló felnőtt szituációkra!
      • Vegyünk részt a gyerek álmaiban és fantáziáiban!
      • Olvassunk gyerekkönyvet együtt!
      • Higgyünk az emberi fejlődés pozitív természetében!

 

„A gyerekünk olyan ember szeretne lenni, akit csodálunk és szeretünk.” /John Gottman/

kép: Pixabay

Mi a szülői hatalmunk alapja?

Amikor belevágunk az érzelmi fejlesztésbe, hasznos, hogy ha átgondoljuk, hogy mi a szülői hatalmunk alapja. Mi az, ami jogot képez nekünk a szülő-gyerek kapcsolatban arra, hogy kijelöljük a határokat.

      • fenyegetés, verés, megalázás?
      • engedékenység (nincs hatalom)?
      • érzelmi kötelék?

Valószínűleg mindenki tudja már, hogy az utolsó lehetőség a tuti megoldás Gottman szerint.

Mindannyian azt szeretnénk, ha szoros lenne az érzelmi kötelék a gyermekünkkel. Viszont a szerző szerint ez nem magától értetődő, dolgozni kell rajta. (Mint minden más kapcsolaton is.)

A legjobb az egészben az, hogy ha meg van az érzelmileg szoros kapcsolat, akkor a gyerek hallgatni fog ránk, ez a természetes reakciója, hiszen kötődik hozzánk és fontos neki a véleményünk. És pontosan ebből kifolyólag nincs szükség testi és lelki fenyítésre.

„Az egymás iránti kölcsönös tisztelet és szeretet lesz az elsődleges közvetítője a határok kijelölésének.” /John Gottman/

Ezzel a témával kapcsolatban szeretném figyelmetekbe ajánlani Dr. Gordon Neufeld: A család ereje című könyvet. Elképesztően jó könyv a kötődésről. Ajánlom mindenkinek! Hamarosan erről a könyvről is írok majd Nektek!

A Gyerekek érzelmi intelligenciája című könyvben megtaláljuk Dr. Haim Ginott két fontos alapelvét, amikről nem szabad megfeledkezni szülőként:

      1. Minden érzés elfogadható, de nem minden viselkedés.
      2. A szülő-gyerek kapcsolat nem demokrácia. A szülő dönti el, mi megengedhető és mi nem.
kép: Pixabay

 

Érzelmi fejlesztés különböző életkorokban

Minden gyermek vágyik arra, hogy szoros érzelmi kapcsolata legyen az anyukájával és apukájával. Az eddig bemutatott tanácsok mind-mind segíthetnek nekünk abban, hogy ezt az érzelmileg szoros kapcsolatot elérjük. Azt viszont mindannyian beláthatjuk, hogy más eszközök kellenek egy csecsemőhöz, mint egy óvodáshoz, vagy egy kamaszhoz.

John Gottman könyvében öt különböző korszakban mutatja be az olvasók számára az érzelmi fejlesztést. Külön kitér a csecsemőkorra, a kisgyerekkorra, az óvodáskorra, az iskoláskorra és a kamaszkorra. Nagyon hasznos rész! Elképesztő olvasni, hogy mekkora fejlődésen megy keresztül gyermekünk az évek alatt az érzelmi élete szempontjából. A könyvben található tanácsokkal pedig kiaknázhatjuk ezekben a fejlődési mérföldkövekben rejlő lehetőségeket.

„Ha megértjük, mi a normális, és számítunk a különböző életkorokban felmerülő fontos kérdésekre, az segíthet jobban megérteni a gyerekek érzéseit. Így még hatékonyabb érzelmi fejlesztőkké válhatunk.” /John Gottman/

kép: Pixabay

Helyezetek, ahol az érzelmi fejlesztés csak ritkán hatékony

„Ezekben a helyzetekben általában jobb félretenni az érzelmi fejlesztést, és más módszerrel próbálkozni.” /John Gottman/

Talán fejből is sok ilyen szituációt ki tudunk találni. Gottman egybe gyűjtöttek őket és tanácsokkal látja el az olvasót, hogy hogyan hozzák ki ezekből a legtöbbet.

      • Amikor szorít az idő
      • Amikor közönségünk van
      • Amikor túl idegesek és túl fáradtak vagyunk

„Az érzelmi fejlesztésre mégsem szabad úgy tekintenünk, mint az összes felmerülő negatív érzelmet gyógyító csodaszerre. … Kell hozzá bizonyos fokú türelem és kreativitás.” /John Gottman/

 

 

A következőkben a házasság, válás és gyermekünk érzelmi egészsége lesz a téma! Tarts velem és megosztom veled John Gottman gondolatait!

Szívesen fogadom a hozzászólások között, hogy ha leírod, hogy mi a véleményed a fenti témával kapcsolatosan!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom John Gottman: Gyerekek érzelmi intelligenciája című könyv Negyedik és Hetedik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük