Pozitív fegyelmezés – Életmódbeli prioritások

Hogyan hat a felnőtt személyisége a gyerekére? Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés című könyve ezzel a témával is foglalkozik. Az egyik korábbi fejezetben már foglalkoztunk a gyerekek téves céljaival. Most azt vizsgáljuk meg, hogy a felnőtteket milyen életmódbeli prioritások befolyásolják. A korábbi írásaimat a könyvről itt találjátok. 

Hogyan hat a felnőtt személyisége a gyerekére?

 

Miért kell foglalkozni a felnőttek tudatalatti döntéseivel?

Jane Nelsen szerint fontos, hogy a felnőttek személyiségével is foglalkozzunk. Hiszen ahogyan a gyerekek nincsenek tisztában a téves céljaikkal, úgy a felnőttek sincsenek mindig tudatában az életmódbeli prioritásaiknak. Pedig ezek a tudatalatti elképzelések jelentősen befolyásolják a felnőttek viselkedését és gyereknevelési elveit.

„Ezek a rejtett választások a felnőtteknél olyan helytelen viselkedést eredményezhetnek, amely a gyerekekre is hatással van.” /Jane Nelsen/

Mik azok az életmódbeli prioritások?

A Pozitív fegyelmezés című könyvben olvasottak alapján a felnőtteknek van elsődleges és másodlagos életmódbeli prioritásaik. Négy fajta téves elképzelést különbözetünk meg: Kényelem, Irányítás, Örömszerzés és Fölény.

„A lényeg mind a négy életmódbeli prioritás esetében az, hogy az emberek fő motivációja az odatartozás és a fontosságtudat.” /Jane Nelsen/

Mindegyik stílusnak meg van a maga előnye és hátránya. Érdemes ezeket felismerni és tudatosítani magunkban. Ebben próbál nekünk segíteni Jane Nelsen.

Hogyan alakulnak ki az életmódbeli prioritások?

Kisgyerekkorunk óta rengeteg minden befolyásolja a döntéseinket. Számtalan tudatalatti döntést hozunk, aminek okával nem is vagyunk tisztában. A szerzőnő szerint ezek a személyiségi prioritások úgy alakulnak ki, hogy kiskorunkban milyennek láttuk a világot és milyen következtetéseket vontunk le ebből. Döbbenetes lehet belegondolni, hogy „életünk viselkedés mintáját egy hároméves gyerek tervezte meg.” /Jane Nelsen/

A kisgyerekkori tapasztalataink szerint döntjük el, hogy hogyan viselkedjünk ahhoz, hogy elérjük a valahova tartozás és a fontosság érzését. Viszont ha felismertük életünk viselkedésmintáját, akkor jobban megérthetjük magunkat és elkezdhetünk rajta dolgozni.

„Nem az életmódbeli prioritások határozza meg, hogy kik vagyunk. … Ne feledjük: ez nem valóság, csak hiedelem.” /Jane Nelsen/

kép: Pixabay

Kényelem, Irányítás, Örömszerzés és Fölény

Mind a négy prioritás részletesen bemutatásra kerül a könyvben. Itt csak pár mondatban foglalkozunk velük.

  • Kényelem – „Én kicsi vagyok, mások nagyok. Ezért másoknak kell vigyázniuk rám.”
  • Irányítás – „Én kicsi vagyok, mások nagyok. Ezért uralkodnom kell magamon és a helyzeteken, nehogy megalázzanak.”
  • Örömszerzés – „Én kicsi vagyok, mások nagyok. Ezért a kedvükben kell járnom, hogy szeressenek.”
  • Fölény – „Én kicsi vagyok, mások nagyok. Ezért szorgalmasan kell dolgoznom, hogy utolérjem őket, és még náluk is jobb legyek.”

Mi a gond ezekkel a stílusokkal?

Sajnos az a tapasztalat, hogy ezek az életmódbeli prioritások által befolyásolt viselkedési minták éppen az ellenkező hatást érik el, mint amit az ember szeretett volna. Komoly felismerésekre tehetünk szert, ha megpróbáljuk kibogozni saját életünket és hiedelmeinket. Hiszen Jane Nelsen szerint ezek befolyásolják a nevelési és tanítási stílusunkat, és ezáltal a gyerekek prioritására is hatással van.

„A különböző prioritások előnyei és hátrányai erősen hatnak a nevelés során tanúsított viselkedésünkre is. A prioritások megértésének nem az a célja, hogy sztereotípiákba soroljuk az embereket, hanem hogy tudatosabb, átgondoltabb döntéseket hozzunk, és ne essünk áldozatul a gyermekkori helyzetértékelésünknek és az annak alapján hozott döntéseinknek.” /Jane Nelsen/

A könyvben leírt példák alapján sok szülő arról számolt be, hogy hatalmas felismerés volt számára, amikor megértette a maga reakcióit és a gyerek válaszát rá. Így már érthetőbb volt mindkettőjük viselkedése. És sokkal könnyebb volt rajta tudatosan változtatni.

Milyen hatással vannak ezek a prioritások az családi életre?

A Pozitív fegyelmezés című könyv részletesen bemutatja a négy stílus főbb jellemzőit, előnyei, hátrányait és gyakorlati megoldásokat is találhatunk rájuk. Ezután pedig esettanulmányokon keresztül megismerkedhetünk a Kényelem, Irányítás, Örömszerzés és Fölény életmódbeli prioritások hatásaival a családi életre. Mind a négy esetben egy élő példán keresztül vezeti le a szerző, hogy a legártatlanabbnak hit elképzeléseink is milyen gátakat okozhatnak a nevelésben.

„Nagyon megörült, amikor megtudta: a prioritások megértése segíthet neki, hogy jobban kiaknázhassa az előnyöket, miközben kiküszöböli a hátrányokat.” /Jane Nelsen/

kép: Pixabay

Elsődleges és másodlagos életmódbeli prioritások

Előfordulhat, hogy valaki úgy érzi mindezek után, hogy egyik stílus sem igazán jellemző rá, vagy éppen, hogy több életmódbeli prioritást is felismer magán. Ez nem véletlen. Fent említettem már, hogy az elmélet szerint vannak elsődleges és másodlagos prioritások.

Az elsődleges prioritással kapcsolatos viselkedésünk, akkor a leginkább megállapítható, ha éppen stresszes állapotban vagyunk. Ezekben a stresszhelyzetekben figyelhetjük meg legjobban, hogy milyen motivációk hajtanak bennünket. Sajnos a gyereknevelés során gyakran előfordulnak ilyen felfokozott helyzetek.

A másodlagos életmódbeli prioritások pedig a „hétköznapokban” jellemző ránk. Ennek megfelelően akkor viselkedünk, amikor minden oké, és biztonságban érezzük magunkat.

 

Az eddig leírt és megbeszélt elvek összefoglalása következik. Az eszközkészlet összeáll. Tarts velem, és megmutatom Neked, hogy Jane Nelsen milyen emlékeztetőket, módszereket gyűjtött össze a könyve végén!

Ha gondolod írd meg egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a fenti témával kapcsolatban! Szerinted mennyire befolyásolnak bennünket a tudatalatti elképzeléseink?

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés című könyv Tizedik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük