Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni Dr. Vanessa Lapointe: Sérülésmentes gyereknevelés című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. A megalázás nélküli fegyelmezés ismérveire szépen lassan fény derül. Kezdjük a legelején.
Mi a fegyelmezés, és mi nem az?
Mi a fegyelem?
Dr: Vanessa Lapointe azzal kezdi Sérülésmentes gyereknevelés című könyvét, hogy szeretné tisztázni velünk, hogy mi a fegyelmezés és mi nem az. Szerinte korai a fegyelmezés „hogyan?” kérdésére választ keresni, amíg nem tudjuk, hogy miért kell fegyelmezni.
Álláspontja szerint első lépésként meg kellene értünk a gyermekünk fejlődési ütemét és idegrendszeri érettlenségéből fakadó hiányosságait. Fontos, hogy lássuk a fokozatos fejlődést és ezt támogatva, megértve alkalmazzunk fegyelmezési módszereket.
„Ez azt is jelenti, hogy ameddig nincs meg az idegrendszernek az önuralmat, fegyelmezett viselkedést támogató érettségi állapota, addig nem várható el egy gyermektől, hogy a világ által támasztott normákhoz, szabályokhoz, elvárásokhoz és korlátokhoz tudjon igazodni. Egészen egyszerűen arról van szó, hogy még nem tudnak, és nem arról, hogy nem akarnak megfelelni a felnőttek által az önfegyelem terén velük szemben támasztott követelményeknek.” /Dr. Vanessa Lapointe/
Felnőtthöz való kapcsolódás
Egy gyermek legfontosabb szükséglete az őt gondozó felnőttekkel való kapcsolat és kötődés. Vanessa Lapointe szerint érdemes ezt a szempontot a helyén kezelni. Ugyanis, ha olyan fegyelmezési módszert alkalmazunk, amivel a gyermekünket eltoljuk magunktól, büntetésbe küldjük és addig nem jöhet hozzánk, amíg el nem gondolkodott a tetteink. Akkor úgy tűnhet nekünk, hogy levonta a tanulságokat. De milyen áron?
„Mit is tanult voltaképpen? Nem tanult, hanem „megtapasztalt” egy nagyon lényeges dolgot. … Azt az üzenetet kapta, hogy a kapcsolódási igényét nem elégítik ki feltétel nélkül, hanem csak akkor, ha ő „jól viselkedik”. /Dr. Vanessa Lapointe/
Kapcsolatfenntartást támogató fegyelem
A Sérülésmentes gyereknevelés című könyvben arról olvashatunk, hogy az előző káros hatás elkerüléséhez a fegyelmezés során törekedjünk a kapcsolódásra.
„A fegyelmezés nem előíró jellegű felszólítások és tiltások soraként kell értelmeznünk, hanem olyan üzemmódként, amellyel számtalan lehetőséget adunk gyermekünknek a kötődésre és társas kapcsolatra, ahogy arra a fejlődésének leginkább szüksége van. … Paradox módon a fegyelemre nevelés nem a gyerek fegyelmezéséről, hanem a felnőttek fegyelmezettségéről szól.” /Dr. Vanessa Lapointe/
Fel van adva a lecke! Ez még egyenlőre az elméleti része a könyvnek. Azt, hogy pontosan ezt hogyan kellene csinálni a Sérülésmentes gyereknevelés későbbi fejezeteiben olvashatjuk el.
A következő alkalommal a társas kapcsolatokról és azok gyereknevelésre vonatkozó hatásairól írok Neked! Tarts velem!
Ha megfogott téged ez a téma, kérlek írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményeda kapcsolatfenntartást támogató fegyelemről!
Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Vanessa Lapointe: Sérülésmentes gyereknevelés című könyv Első fejezetében olvasható.