Kisgyerekes szülőknek – Büntetés helyett

Haladunk tovább Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyvével. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. Az úgy beszélés filozófiáját megismerve könnyen beláthatjuk, hogy a büntetés nem tartozik a tanácsolt eszközei közé. A büntetés helyett sokkal békésebb és hatásosabb megoldást javasolnak a szerzők.

A konfliktus feloldásának eszközei

 

A büntetés csábítása

„Mi a teendő, ha egy gyerek szándékosan megtesz valami, pedig megkértük, hogy ne tegye? … Mi van akkor, ha bevetettük a második fejezetben felsorolt eszközöket, gyermekünk azonban továbbra sem fogad szót? A gyerekek annyira idegesítőek, irritálók és dühítőek tudnak lenni, hogy nehéz ellenállni a büntetés csábításának.” /Joanna Faber/

A büntetés nagyon hatásosnak tűnhet elsőre. Hiszen gyors megoldást ad a fennálló helyzetre. Az írónő tapasztalatai szerint a szülők legfontosabb érvei a büntetés mellett az, hogy valamit tenniük kell, és nem hagyhatják, hogy a gyerek csak úgy megússza tettét.

„De akkor miből tanul? … Ha nem kap büntetést, nem azt üzenem, hogy „mindent megúszhat”? /idézet a könyvből/

A kérdés az, hogy mit tanítunk a büntetéssel? Mik a büntetés hosszú távú hatásai?

A Kisgyerekes szülőknek szóló könyvben már többször alkalmazott praktikák vetik be a szerzők az olvasó meggyőzésére. Egy kis emlékezésre hívják az anyukákat és az apukákat. Mi történt, amikor megbüntették őket? Milyen hatással volt rájuk? Mire gondoltak? Megváltoztatta a viselkedésüket?

kép: Pixabay

 

A konklúzió az, hogy a büntetés nem megoldás. Hiszen a gyerekben vagy nő harag a felnőtt felé, vagy legközelebb már jobban fog hazudni, vagy gátlásosság alakul ki. A szülő szem szeret igazából a büntető lenni. Hiszen ha a gyerek nem fogad szó, akkor fokozni kell a büntetést, de ezek kiszabásától nem érezzük jól magunkat. A könyvben részletesen is olvashatunk a büntetés csapdáiról.

Ezzel a témával kapcsolatosan figyelmetekbe szeretném ajánlani Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés című könyvét. Az itt olvasható érvekkel teljes összhangban ír a szerzőnő a büntetés, mint fegyelmezési eszköz elkerüléséről. Érdemes Jane Nelsen könyvét is elolvasni. Én személy szerint nagyon szeretem! Korábban írtam is már Nektek róla! Itt találjátok!

A konfliktuskezelés békésebb és hatásosabb eszközei

A következőkben felsorolt eszközök szintén nagy hasonlóságot mutatnak Adele Faber & Elaine Mazlish Beszélj úgy, hogy érdekelje … című könyvében olvasható büntetés helyett alkalmazható technikákkal. Csak most a párbeszédek egy kisgyerek szintjére vannak leegyszerűsítve.

        1. Fejezzük ki az érzéseinket … Erőteljesen!
        2. Mutassuk meg, hogyan teheti jóvá a hibáját!
        3. Adjunk választási lehetőséget!
        4. Sértegetés nélkül intézkedjünk!
        5. Próbáljuk ki a problémamegoldást!
          • A gyerek érzéseinek elismerése
          • A probléma kifejtése
          • Ötletek
          • Legjobb megoldás kiválasztása
          • Megoldás kipróbálása

Joanna Faber szerint az itt felsorolt technikák „sokkal erőteljesebben motiválják a gyermeket viselkedése megváltoztatására, mint a büntetés.” /Joanna Faber!

A problémamegoldás lépéseit használva a rendszeresen felmerülő problémákra találhatunk gyors megoldásokat. Ez egy felbecsülhetetlen eszköz lehet a tarsolyunkban. Érdemes kipróbálni!

„A problémamegoldásnak nem kell mindig fáradságos, időigényes, több lépésből álló tevékenységnek lennie. Néha elég, ha nézőpontot váltunk. Ne arra gondoljunk, hogy „Hogyan irányíthatom ezt a gyereket?”, hanem inkább arra, hogy egy hajóban evezünk, ezért szükségünk van a segítségére és a részvételére.” /Joanna Faber/

A gyerekek elképesztően jó megoldásokkal tudnak előállni, ha hagyunk teret nekik és belevonjuk őket is a folyamatba. Illetve, ha ők is részt vettek a végső döntésben, akkor könnyebben betartják a szabályokat. Hosszú távon pedig egy valóban működő konfliktust megoldó technikát adunk a kezükbe, amit később is használhatnak.

kép: Pixabay

 

„Amikor konfliktus merül fel köztünk, ne a veszekedésre pazaroljuk az energiát. … A problémamegoldás szépsége abban rejlik, hogy a büntetéssel ellentétben végtelen lehetőséget kínál. …Ha összedugjuk a fejünket, biztosan megtaláljuk a mindkettőnk számára működő megoldást.” /Joanna Faber/

Az itt olvasható problémamegoldási lépések kiegészítéseként szeretném figyelmetekbe ajánlani Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés című könyvében szereplő családi gyűlés módszerét. A gyűlés jó tere lehet az itt felsorolt lépések alkalmazásának.

A helyes hozzáállás

„Ha semmi sem válik be, az elvárásainak van a baj.” /Joanna Faber/

Mindig vegyük figyelembe gyermekünk életkorát, illetve azt, hogy mire képes. Ne várjunk el tőle többet, mint amire képes!

A másik fontos megjegyzés, hogy ne próbáljuk meg kisebbíteni a gyermekünk problémáját. Hiszen számára lehet, hogy az adott konfliktus sokkal jelentőségteljesebb, mint gondolnánk. Tartsuk ezt tiszteletben!

Joanna Faber könyvében kitér arra is, hogy a mi a gond a jutalmazással, mint motivációs eszközzel. Illetve, hogy miért nem működik a kiállítás, vagyis amikor egy időre elküldjük a gyereket „gondolkodni”. Érdemes elolvasni az érveket! Nagyon tanulságos!

„És persze vannak olyan pillanatok a gyereknevelésben, amikor semmi sem jön össze. Amikor nem tudjuk, hogy lebontották a hidat, mi pedig teljes gőzzel száguldunk a szakadék felé. Elkerülhetetlen a szerencsétlenség. De ha a családban megoldásokat keresünk büntetések kiszabása helyett, hosszú távon megőrizheti az ép eszét.” /Joanna Faber/

 

A dicséret és az elismerés eszközeit mutatom be Nektek legközelebb! Tarts velem!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mennyire fogtak meg a büntetés helyett alkalmazható technikák!

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Joanna Faber & Julie King: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgass úgy, hogy elmesélje – Kisgyerekes szülőknek című könyv Harmadik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?