Gyógyító és kapcsolódó játékok – Fegyelmezési problémák

Haladunk tovább Aletha J. Solter: Gyógyító és kapcsolódó játékok című könyvvel. Az előző részben a pontokba szedett jellemzőkről és fajtákról írtam Nektek. Most a fegyelmezési problémák megoldásairól lesz szó a játékok segítségével. A korábbi írásaimat a könyvről itt olvashatjátok. 

Fegyelmezési problémák megoldása játékok segítségével

 

Büntetésmentes fegyelmezés

A Gyógyító és kapcsolódó játékok című könyv Második rész azzal kezdődik, hogy Aletha J. Solter szeretne meggyőzni minket arról, hogy miért kerüljük a büntetéseket a fegyelmezés során. Szerinte a büntetések alkalmazása problémás és hosszú távon nem működik.

„A büntetéssel az a fő baj, hogy rombolja a szülő-gyerek kapcsolatot, és idővel ellenérzéseket szülhet a gyerekben szüleivel szemben.” /Aletha J. Solter/

A szerző arra hív Bennünket, hogy egy-egy fegyelmezési szituáció kezelése előtt kérdezzük meg magunktól, hogy „Mit szeretnénk, hogyan viselkedjen?” és „Mit szeretnék, mi motiválja arra, hogy ezt tegye?”. Ezekre a kérdésekre adott válaszaink segíthetnek nekünk a kötődést erősítő megoldások útján maradni, emeli ki számunkra Aletha J. Solter.

„A jutalmazás- és büntetésmentes, játékos fegyelmezés egy gyerekközpontú, de nem engedékeny megközelítés, amely éppen abban segít, hogy a megfelelő módon, vagyis az együttműködését megnyerve, a jó kapcsolatot megőrizve szabjunk korlátokat a gyereknek.” /Aletha J. Solter/

kép: Pixabay

Témakörök

Aletha J. Solter összegyűjtött nekünk kilenc tipikus gyereknevelési problémát, amiket szerinte kezelni lehet kötődést erősítő játékos eszközökkel, amik büntetés és jutalmazás nélkül szabnak határt és érik el az együttműködést.

        1. Az együttműködés megnyerése
        2. A határok kijelölése
        3. A szobatisztaság
        4. Ha a gyerek csúnyán beszél
        5. A harag és az agresszió
        6. A testvérféltékenység
        7. Hazudozás, csalás, lopkodás
        8. Házi feladat
        9. Ideje lefeküdni

Ebből a listából is látszik, hogy a szerző nem a levegőbe beszélni, érti a szülőket és megpróbál nekünk minél célirányosabban segíteni.

Kedvcsinálóként összegyűjtöttem Nektek pár idézetet ezekből a fejezetekből:

„Nem ritka, hogy a szülő által bosszantónak talált viselkedést éppen a gyerek kapcsolat iránti vágya váltja ki. Ezekben az esetekben a játékos megközelítés különösen hasznos, mert erősíti a szerető kapcsolatot a szülő és a gyerek között.” /Aletha J. Solter/

„Ezek a játékok annál jobban működnek, minél szórakoztatóbbak és viccesebbek.” /Aletha J. Solter/

„A nevetés gyógyítóan hat mindkét olyan érzelemre, amelyek a csúnya beszéd hátterében állnak: a szégyenre és a kiszolgáltatottságra.” /Aletha J. Solter/

„Mindez erősíteni fogja a szülő-gyerek kötődést és a gyerek biztonságérzetét. … Ha a szülő részéről elfogadást tapasztal, képes lesz feldolgozni ezeket a problémákat.” /Aletha J. Solter/

„A cél ugyanis az, hogy megnevettessük a gyereket, méghozzá minél jobban és hosszabban, mert a nevetés segít csökkenteni a benne lévő szorongást és feszültséget.” /Aletha J. Solter/

„A gyerekek azért szeretik az ilyen játékokat, mert általuk kifejezhetik az érzéseiket, és elfogadáshoz juthatnak.” /Aletha J. Solter/

„Ha játékos tevékenységeket kínálunk neki ezekkel a témákkal kapcsolatosan, azzal segítünk feldolgozni az érzelmi bizonytalanságait, erősítjük az önbizalmát és a kettőnk kapcsolatát.” /Aletha J. Solter/

kép: Pixabay

 

Hogyan segítsük át a gyerekeket stresszes helyzeteken kapcsolódó és gyógyít játékok segítségével? Erre a kérdésre kaphatunk választ a következő részben. Tartsatok velem!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy milyen gondolatok fogalmazódtak meg Benned a bejegyzés olvasása közben!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Aletha J. Solter: Gyógyító és kapcsolódó játékok című könyv Második részében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?