Kulcslyuk Kiadó, 2021
137 oldal
A Nyitott Akadémia honlapján lehet a könyvről több infót megtudni:
Nyitott Akademia – Mit kezdjünk az agresszióval?
A könyv a kiadó honlapján, illetve a nagykönyvesboltok kínálatában is megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón szereplő címkiegészítés:
Pszichológiai útmutató + Indulatkezelő mesék
Fülszöveg
Az olvasó a nagy sikerű Mit kezdjünk a …? sorozat harmadik kötetét tartja a kezében. A közkedvelt gyermekpszichológus-pedagógus szerzőpáros az akaratosság és a szorongás témája után ezúttal a gyermeki agresszió kezeléséhez nyújt értékes segítséget. A témaválasztás aktualitásához sajnos kétség sem férhet, hiszen a feszültség, a frusztráció, a konfliktusok, az erőszakos viselkedés a kutatások szerint növekvő mértékben vannak jelen gyermekeink életében, és megfelelő beavatkozás hiányában tartós károkat okozhatnak.
Szülőként szeretnénk tudni, hogy mi terheli meg a gyerekünket, mi vált ki belőle agresszív viselkedést, és miként tudnánk arra jól, a gyerek és a környezete érdekeit is figyelembe véve reagálni. Deliága Éva sokéves pszichológusi praxisa tapasztalatai alapján, életkori csoportokra lebontva foglalja össze a gyermeki agresszió lehetséges kiváltó okait. Segít, hogy meg tudjuk különböztetni az életkori sajátosságokat az aggasztó jelenségektől. Nagy hangsúlyt helyez a megelőzésre, hogy a szülő olyan környezetet alakíthasson ki gyermeke számára, amelyben kevésbé gyűlnek fel benne indulatok, és ha mégis, azokat konstruktív módon tudja kezelni. Ezenfelül konkrét eszközöket, módszereket kapunk a problémás helyzetek megfelelő rendezéséhez.
A könyv második felében pedig visszatérnek a bájos, esendő és szeretetre méltó zokniállatkák, a figurancsok. Lovász Hajnalka kalandos állattörténeteinek segítségével a gyerekeknek szánt erőszakmentes problémamegoldó módszerek szinte észrevétlenül válnak elsajátíthatóvá.
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
Harmadik kötet
A szerzőpáros könyvsorozatának harmadik kötetét szeretném most bemutatni Nektek:
- Deliága Éva – Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk az akaratossággal?
- Deliága Éva – Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk a szorongással?
- Deliága Éva – Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk az agresszióval?
Azért nem írtam azt, hogy az utolsót, mert úgy sejtem, hogy nem ez lesz az utolsó része a sorozatnak. Deliága Éva és Lovász Hajnalka jó érzékkel gondolják át, hogy milyen fontos témák vannak a gyereknevelésben, amik nagy eséllyel a legtöbb családot érdekelnek és amik sokszor nehézséget okoznak a mindennapokban.
Könyveik rövidek, gyorsan olvashatóak, könnyen alkalmazható tanácsokkal, lépésekkel vannak tele és a figurancsokról szóló mesék nagyon aranyosak, megszólítják a gyerekeket.
Azt gondolom, hogy több olyan témakör is van, amiről még írhatnának, ezért szerintem még várható Mit kezdjünk …? kezdetű kötet.
Agresszió
„A hozzám forduló szülők igényét és kérését figyelembe véve ezúttal a gyermeki agresszió kezelését célzó hatékony pszichológiai módszerek állnak a könyv középpontjában.” /Deliága Éva/
A szerző leírja nekünk könyvében, hogy a gyermeki agresszió természetes jelenség, mivel velünk született emberi sajátosság. A szocializációs folyamata része a közösségbe való beilleszkedés, a szabályok, normák elsajátítása és az indulatok szabályozása.
Szülőként sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk megtanuljon úgy érvényesülni a világban, hogy ehhez közben nem az erőszakot, a bántalmazását és a rombolást használja eszközként, emeli ki Deliága Éva.
„Ne feledje: nem cél a gyermeki agresszió azonnal teljes kiirtása az életükből. Elegendő, ha Ön következetes módon állít korlátokat, s gyermeke az életkori sajátosságainak megfelelően kap jótékony impulzusokat és vehet részt a tanulási folyamatban. Ez hosszú távon indulatainak jobb szabályozásához vezet.” /Deliága Éva/
Pszichológiai háttér
A Mit kezdjünk az agresszióval? című könyv is hasonlóan épül fel, mint a korábbi kötetek. Először megismerkedhetünk a pszichológiai háttérrel és útmutatót kaphatunk a szerzőtől a helyzeteket kezeléséhez. Ezután pedig mesék következnek, amik a gyermekeknek szólnak és az egyes korábban bemutatott eszköz gyakorlati alkalmazását szemléltetik.
Deliága Éva könyvének elején tisztázza velünk, hogy szerinte mit nevezünk gyermeki agressziónak és az egyes életkorokban ennek mik lehetnek a megnyilvánulási formái. Kitér arra is, hogy mit jelezhet számunkra az agresszió és mik azok a szituációk, amikor megengedett lehet az agresszív viselkedés.
A témakörrel kapcsolatosan két nagyon fontos gondolatot érdemes észben tartani, emeli ki a szerző:
„A szülő-gyerek kapcsolatban sincs helye az erőszaknak, egyik fél részéről sem.” /Deliága Éva/
„Fontos tudni, hogy az indulatszabályozás nem egy konstans funkció. Ha a gyerek éhes, kimerült, álmos, beteg, vagy aznap már sokszor kellett alkalmazkodnia, visszafognia magát, netán túl sok inger érte, akkor könnyebben lesz ingerlékeny, és hajlamosabb agresszívabban viselkedni.” /Deliága Éva/
Módszerek
A korábbi kötetekhez hasonlóan Deliága Éva ebben a könyvben is több módszert mutat be számunkra. Szerinte fontos, hogy megértsük, hogy nem létezik csodaszer, ami minden szituációban bevethető és mindig működik. A szerző célja az, hogy bővítsük az eszköztárunkat és arra bíztat bennünket, hogy legyünk tudatosabbak és mérlegeljünk, hogy egy adott szituációban vajon melyik eszköz fog segíteni. Szerinte idővel egyre ügyesebbek leszünk és a kompetencia érzésünk is növekedni fog.
„A gyermeki agresszió számos különböző okból fakadhat, ezért az egyes esetekben más-más szülői reakciók bizonyulhatnak hatékonynak. Szinte nincs két egyforma helyzet, és a különböző habitusú és életkorú gyerekek másként reagálhatnak ugyanarra a módszerre. … Nem létezik egy minden helyzetben előkapható Jolly Joket-módszer, de biztos vagyok abban, hogy Ön – előzetes tapasztalataira építve, szülői intuíciójára hagyatkozva – idővel rá fog érezni arra, hogy az adott szituációban mitől remélheti a legjobb eredményt.” /Deliága Éva/
A Mit kezdjünk az agresszióval? című könyvben a következő módszerekről olvashatunk:
- 6 módszer az agresszió kezelésére, amikor éppen történik
- 4 módszer az agresszió kezelésére közvetlenül utána
- 6 módszer az agresszió megelőzésére
- 4 módszer a kommunikáció fejlesztésére
Azt gondolom, hogy ez a rövid lista is reményt kelthet bennünk, hiszen, ha ennyi módszer áll a rendelkezésünkre, akkor van remény. Az biztos, hogy tudatosság, találékonyság, kreativitás és higgadtság kell ezekben a szituációkban, hogy egyáltalán eszünkbe jussanak ezek a módszerek és alkalmazni tudjuk őket. Az is biztos, hogy a gyermeki agresszió megnyilvánulásai nem éppen a nyugodt és átgondolt énünket hozza elő belőlünk.
Deliága hisz benne, hogy ez „csak” gyakorlás kérdése és képesek vagyunk arra, hogy a fenti módszereket alkalmazzuk. Szerintem érdemes hinni neki és többször elolvasni a technikákat, próbálkozni és növelni a kompetencia érzésünket.
„Fontos, hogy a gyerek indulatos megnyilvánulása közben Ön megőrizze nyugalmát, együttérző ám határozott legyen, és tartsa magát a keretekhez. Ne engedje, hogy a gyermek indulata magával ragadja! … Ki kell bírnia, el kell viselnie a gyermeke dühösségét. Épp a szülő nyugalmából tud a gyerek erőt és példát meríteni ahhoz, hogy megnyugodjon. Ha ön higgadt marad, tiszta fejjel jobban tudja képviselni a szabályokat, a kereteket, amivel segíti a gyermek érzelmi stabilizálódását, helyrebillenését.” /Deliága Éva/
Ajánlás
A Mit kezdjünk az agresszióval? című könyvből megtudhatjuk, hogy az agresszió egy velünk született sajátosság és az életünk során kell megtanulnunk indulatainkat szabályozni. Nekünk, felnőtteknek sem megy mindig önkontrollt gyakorolni, mi is vagyunk fáradtak, éhesek, kimerültek. Gyermekeink ennek az útnak elején tartanak. Nekünk kell segíteni nekik a szocializációban és a normák, szabályok megértésében, betartásában.
Deliága Éva összegyűjtötte számunka azokat a fontos információkat, tanácsokat, amikkel elindulhatunk ezen az úton és tehetünk azért, hogy gyermekünk felfedezze saját érzelmeit és megtanuljon uralkodni felettük.
„Nem késő új szemléletet vinni gyereke nevelésébe, hozzásegíteni őt a mások érzelmeinek felismerésén és saját indulatainak mederbe terelésén alapuló erőszakmentes kommunikációhoz és viselkedéshez.” /Deliága Éva/
Minden szülőnek szeretettel tudom ajánlani a Mit kezdjünk az agresszióval? című könyvet. Több szempontból hiánypótló írás a piacon. Nem túl terjedelmes, de minden benne van ahhoz, hogy rendszerezzük a gondolatainkat a témával kapcsolatosan és tudatosabban tudjunk reagálni gyermekünk erőszakok megnyilvánulásaira.
„Nem kell többé tehetetlennek éreznie magát, ha gyermeke agresszívan viselkedik, sem potenciálisan kártékony módszerekhez folyamodnia. A … módszerek következetes, alkalomhoz illő, intuitív használata segít a gyerek frusztrációjának oldásában és indulatos megnyilvánulásainak csökkentésében, hozzájárulva személyisége harmonikus, egészséges fejlődéséhez.” /Deliága Éva/
A szülői tekintély
Külön szeretném kiemelni, hogy a Mit kezdjünk az agresszióval? című könyvben az indulatkezelésen kívül a szülő-gyermek közötti kommunikációra, a szülői tekintélyre és viselkedésre is külön kitér a szerző.
Deliága Éva leírja számunkra, hogy a szülői tekintély megléte vagy „elvesztése” szorosan hozzákapcsolódik a gyermeki agresszió témaköréhez. Kiemeli, hogy a szülői erőfölénnyel való visszaélés semmiképpen sem helyes és jótékony hatású. Szerinte számos más technika létezik ahhoz, hogy a szülői tekintély meglegyen és épüljön.
„Tekintélyt nem erőszakkal, hanem következetes, határt szabó, igazságos bánásmóddal vívhat ki magának a szülő.” /Deliága Éva/
Mit ne tegyen a szülő?
- Ne éljen vissza a testi fölényével!
- Ne fenyegess a gyerekét!
- Ne várjon feltétlen engedelmességet magyarázat nélkül!
- Ne élcelődjön, ne tegyen pikírt megjegyzéseket a gyermeket minősítve!
- Ne bántsa szavakkal a gyereket!
- Ne büntessen szeretetmegvonással!
Egy másik listával is találkozhatunk a könyvben, amiből meg tudhatjuk, hogy milyen szülői viselkedés fokozza a gyermeki agressziót:
- Autoriter nevelési stílus
- Sok változás és bizonytalanság
- Bántás
- A figyelem hiánya
- Negatív címkézés
- A túlzott kütyühasználat megengedése
- Az agresszió teljes tiltása
- Irreálisan nagy büntetés
- Hátrányos megkülönböztetés, igazságtalanság
Személyes vélemény
Nekem nagyon tetszett a Mit kezdjünk az agresszióval? című könyv. A mi családunkban is egy sarkalatos kérdés az erőszakos viselkedés és verbális vagy fizikai bántás a gyerekeink között. Visszajelzések alapján az óvodában, iskolában ez nem jellemző rájuk, inkább visszahúzódott személyiségűek, de itthon aztán tudják gyepálni egymást.
Szülőként irtó fárasztó és idegőrlő ezt hallgatni. Sokszor valóban eszköztelennek érzem magam, egyetlen célom, hogy hagyják már abba, de közben tudom, hogy így nem adok nekik segítséget abban, hogy hosszútávon hogyan kezeljék az indulataikat és a konfliktusokat.
Sokat tanultam Deliéga Éva könyvéből és igyekszem alkalmazni őket a gyakorlatban. Célom, hogy tudatosabba legyek és intuitívan reagáljak.
A kedvenc idézetem a könyvből:
„A feltétel nélkül szeretetet sugárzó közegben a gyerek ősbizalma nem sérül, bízik a szüleiben, a világban és saját magában. Nyitott a világra, szeretne és tud is alkalmazkodni, fontos számára, hogy szeressék, elfogadják, és törődik szülei érzésvilágával. Ilyen környezetben a szülők tiszteletben tartják a gyerek igényeit, vágyait és elképzeléseit, de kereteket szabnak neki és terelgetik őt.” /Deliága Éva/
Ezzel befejeztük Deliága Éva – Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk az agresszóval? című könyvet. A következőkben Deliága Éva: A szemnek láthatatlan című írással megyünk tovább. Tarts velem továbbra is!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!