Kulcs a muzsikához Kiadó, 2020
172 oldal
A szerző honlapján lehet a könyvről több infót megtudni:
A nevelés az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol?
A könyv elsősorban a szerző honlapján kapható. A könyvesboltok kínálatában csak ritkán megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón szereplő cím kiegészítés:
Kulcs az okoseszközök okos használatához
Fülszöveg (részben ugyanaz a szöveg, mint ami a többi kötet hátulján szerepel)
Online létezünk, vagy kapcsolatban vagyunk?
A téma igen aktuális, sőt egyre sürgetőbb, így a jelenlegi kötet egy kicsit “előre sietett”, még számozása sincs. Az online világ egyrészt regiment jó dologra alkalmas, másrészt viszont számos káros következménnyel járhat. A legnagyobb veszélyt a függőség kockázata és a társkapcsolati viszonyaink átalakítása jelentheti, ami a magánéletünket, a munka világát és az Isten-kapcsolatunkat is jelentősen meghatározza. Ezért rendhagyó módon előre engedtük ezt a témát, hiszen, ha nem tanuljuk meg időben, hogy miképpen lehet jól használni ezeket az eszközöket, lehet, hogy nemsokára nem nevelési kérdések megválaszolására, hanem a függőséggel kapcsolatos tanácsadásra lesz szükség. Az pedig egy másik szakma.
Hol a határ? Mire jó, és mire nem való? Hogyan lehet eltájékozódni ebben az útvesztőben? Ennek megértésében szeretnénk segíteni úgy, hogy a saját magunk és a ránk bízottak javát szolgálják ezek az amúgy kiváló találmányok – az okoseszközök.
/Uzsalyné Pécsi Rita/
„Kipróbáltam, valóban működik!”
„Másképp látom a gyermekeimet és magamat is!”
„Bárcsak korábban hallottam volna! Mennyi bizonytalanságot helyre tett volna fiatal szülő koromban.”
„Ilyen szemlélettel tényleg a világ legnagyszerűbb lehetősége nevelőnek lenni!”
„Sok mindent megértettem. Talán már nem „barkácsolok” a nevelésben.”
„Csodálatos küldetés Isten munkatársává válni, és nagy biztonság, hogy Ő is velünk van.”
/Az előadásokon részt vevő szülők véleményéből/
Hívom a családokat a nevelés és az önnevelés nagy kalandjára.
Isten a gyermekek biológiai létét is a Szülők által hívta életre. A lelküket sem akarja nélkülük formálni. Küldetésük tehát a Teremtő társává válni, amikor Életet gondoznak! Ehhez azonban nem elég pusztán megtalálni a hatékony és korszerű nevelési módszereket, saját életünknek kell életet fakasztania.
„A nevelés az élet szolgálata” – vallja Joseph Kentenich, akinek a munkájára ez a sorozat épül. Életműve ebben a kihívásban egyedülálló és hiánypótló segítséget nyújt. „Pedagógiai rendszerében szóhoz jut a Lélek és minden haladónak mondható tudományos eredmény, sőt a mindennapok tapasztalatai is” – írja a most induló sorozat szerzője, Uzsalyné Pécsi Rita, a neveléstudományok doktora, négy gyermek édesanyja, a Kentenich-pedagógia kutatója.
Kívánom, hogy ezt a mindennapi nevelési feladatokban útmutató segítségnek szánt kézikönyvet mindenkor örömmel és haszonnal forgassák a szülők és a nevelők. Egyben szeretettel kérem Isten áldását embert próbáló és páratlanul gyönyörű hivatásukra.
/Bíró László – az MPKP családreferens püspöke/
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
A számozatlan rész
A nevelés az élet szolgálata hét részes könyvsorozat „utolsó” részéhez értünk. A Hetedik kötet igazából nem is a hetedik rész, szóval nem is így fogok rá mostantól hivatkozni.
Az Előszóból kiderül az eddigi kötetek témájának ívét megszakítja ez a könyv. Ugyanis legutoljára még a bizalompedagógiával foglalkozott a szerző. A legújabb könyvben viszont ez megszakad és ezért nincs is sorszáma.
Pécsi Rita leírja számunkra, hogy azért döntött úgy ezt a részt „soron kívül” kiadja, mert a digitális világban való gyermeknevelés kifejezetten aktuális és égető kérdés manapság.
„Most is érzékenyen figyeljük, mi a valóság, és hol a veszély, mi foglalkoztatja leginkább korunk emberét, és mire kell nevelőként válaszokat adnunk. Ha pedig ezeket a kérdéseket őszintén föltesszük, akkor biztosan valamilyen módon a „kütyükbe” botlunk.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Az okos eszközök megjelenése
Pécsi Rita abból az alapgondolatból indul ki könyvében, hogy az okoseszközök mindennapi használata minden előnyükkel együtt sok kérdést vetnek fel és sok szülő tanácstalan, hogy hogyan kezelje ezt nevelési szempontból.
„Ennek a súlya alatt eligazodni láthatólag meghaladja sokunk képességét. Az online világ egy oldalról regiment jó dologra alkalmas, másrészt viszont számos káros következménnyel is járhat.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A nevelési az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol című könyvben a szerző abban próbál nekünk segíteni, hogy könnyebben el tudjunk igazodni ebben a világban és hogy tudatosabban tudjuk vezetni gyermekeinket az okoseszközök használata során.
Egy lelkiismeret nélküli iparág
A szerző arra hívja fel a figyelmünket a könyv elején, hogy egy olyan iparág van az okoseszközök mögött, aminek a célja a profitszerzés. A szuper marketing szövegek és az innovációk soha nem arról szólnak vagy szóltak, hogy bármilyen értéket képviseljenek. Ezeket a vállalatok nem vállalnak felelősséget és nem igazán foglalkoznak a következményekkel, nekik a minél nagyobb bevétel a lényeg. Minden innováció és kutatás erre irányul. Nekünk, szülőknek kell okosnak lennünk és jó döntéseket hozni.
Számos írás és interjú készült ezeknek a cégeknek a vezetőivel, dolgozóival, akik saját maguk bevallása szerint nem adják a saját okoseszközeiket a gyermekeik kezébe. Hiszen ők maguk belelátnak a fejlesztési folyamatba és tiszta lelkiismerettel nem teszik ki gyermekeiket ezeknek. Azért ez komolyan elgondolkodtató…
Ajánlás
Minden érdeklődő szülőnek ajánlom A nevelés az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol? című könyvet. Sok írás született már ebben a témában, viszont Pécsi Rita a magyar viszonyokból indul ki és a mondanivaló is magyaroknak szól.
A szerző igyekszik minden rendelkezésre álló hiteles kutatás és fellelhető információt bemutatni számunkra, ami a képernyő és az internet hatásaival foglalkozik. Ettől lesz igazán értékes ez a könyv, hiszen nemcsak a saját tapasztalatait osztja meg velünk Pécsi Rita, hanem mások által bizonyított tényekkel támasztja alá a problémákat és a tanácsokat.
„Azt nem tudjuk, hogy milyen változásokat okoz az Alfa vagy a Z generáció szülötteiben, mire ők is nagyszülők lesznek. Ennek ellenére a témával kapcsolatosan kutatások idestova 20 éve vizsgálják a biológiai, neurológiai, szociológiai és pszichés hatásokat.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A jelenlegi tudásunk szerint a túl sok képernyő használat sajnos komoly függőséget tud okozni, ami a drogok hatásához hasonlít. Ezzel együtt pedig elvonási tünetek is tapasztalhatóak. Ez nem csak riogatás, hanem kutató által bizonyított tény, olvashatjuk a könyvben.
„Az idegkutatók elektronikus kokainról beszélnek, mert kifejezetten azokat az agyi területeket támadja meg vagy rongálja a túlzott ingerlés, mint a droghasználat, mint a heroin vagy a kokain.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Természetesen nem arról van szó, hogy teljesen zárjuk ki az életünkből az okoseszközöket, ezt Pécsi Rita sem tanácsolja nekünk. Hanem hogy igyekezünk olyan nevelési elveket alkalmazni, amik segítségével korlátozni tudjuk és kezelhető mértéken tartjuk a képernyőhasználatot.
„Jó lenne egy olyan egyensúlyt megtalálni, amely lehetővé teszi, hogy a digitális eszközök áldásaival is éljünk, és valóban hasznos eszközzé szelídítsük a gyermekeink számára is, úgy, hogy közben megőrizzük szabadságukat, kreativitásukat, egyéniségüket és a kapcsolataikat is.” /Uzsalnyé Pécsi Rita/
A nevelési az élet szolgálata – Fejleszt vagy Rombol? című könyvben ennek az egyensúlynak a fenntartásához kaphatunk támpontokat és tanácsokat. Pécsi Rita szerint fontos, hogy megértsük, hogy a média kezelése tanult viselkedés, vagyis tanítható.
Személyes vélemény
Nekem nagyon tetszett ez a könyv, sok hasznos információt kaptam belőle a témával kapcsolatosan. Pécsi Rita valóban nagyon részletesen, minden apró részletre kitérően ismerteti velünk a témával kapcsolatos kutatások és információkat.
Külön tetszett nekem, hogy sok olyan kutatási eredményt ismertem meg belőle, amikről korábban még sohasem hallottam és olyan problémaköröket vetett fel a témával kapcsolatosan, amikről utána is sokat gondolkodtam.
Azt mindenképpen szeretném kiemelni, hogy nagyon tömény lett a könyv. És most nem az olvasmányosságra gondolok, hanem a túlzott képernyőhasználat miatt bekövetkező negatív hatásokra és következményekre.
Fejezetről fejezetre egyre „sötétebben” festi le a szerző a lehetséges torzító hatásokat a túl sok képernyőidőnek kitett gyermekek tekintetében. Ezt most nem elrettentésképpen írom le, hanem azért, hogy reálisan lássátok a könyv tartalmát. Emellett pedig azt gondolom, hogy ez tekinthető a könyv egyik erősségének is.
A véleményem szerint ugyanis minden káros következmény leírása hasznos és nem gondolom, hogy bármelyiket ki lehetett volna hagyni a könyvből. Sőt, azt gondolom, hogy ahhoz, hogy kellőképpen „megijedjünk” és cselekvésre szánjuk el magunkat szülőként, szükség van a reális valóság megismeréséhez, mielőtt még a saját családunkban tapasztaljuk meg a problémákat.
Erről a szerző így ír könyvében:
„Nem akarunk huhogni, sem félelmet kelteni, és nem szándékunk démonizálni a „kütyüket”. Erőt és bátorságot szeretnénk adni minden nevelőnek és saját magunknak is az önneveléshez, hiszen szabad emberek vagyunk, tehát végső soron mindenkor a mi döntésünk, hogy mit kezdünk az eszközeinkkel.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Azt javaslom tehát, hogy legyünk nyitottak és ne egyben és gyorsan olvassuk el a könyvet, hanem hagyjuk ülepedni és beszéljük át a családban az olvasottakat.
A könyv felépítése
A nevelés az élet szolgálat – Fejleszt vagy rombol? című könyv két nagy részből áll. Az első részben a képernyő és az internet hatásairól van szó. Itt megtudhatjuk, hogy az érettlen idegrendszerrel és alakuló személyiséggel rendelkező gyerekek számára milyen veszélyekkel járhat a túl sok képernyőidő.
A második részben pedig útmutatót kaphatunk a szerzőtől, amiben megoldási, védelmi és biztonsági javaslatokkal találkozhatunk. Illetve olyan offline javaslatokról is olvashatunk, amik elveszik a fókuszt az okoseszközökről és inkább az emberi kapcsolatokra figyelnek.
Igazi különlegessége a könyvnek, hogy kék színnel íródtak azok a mondatok, amik a megoldásokra, a megelőzés lehetőségeire koncentrálnak, így könnyebb őket azonosítani.
A kedvenc idézetem a könyvből:
„Érdemes minden használat előtt feltennünk azt a kérdést: létrehozunk-e a tervezett tevékenységgel valamit, vagy csak fogyasztunk – legfőképpen az értékes időt. Eszerint beszélhetünk alkotó/termelő vagy fogyasztó/szórakoztató alkalmazásokról. A Youtube-nézegetés, a hírfolyamok céltalan böngészése, a videójáték sajnos az utóbbi kategóriába tartoznak.” /Ali Partovi a Facebook és a Dropbox egyik szaktanácsadójának ajánlása/
A képernyő és az internet hatásairól írok Nektek legközelebb. Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – Fejleszt vagy rombol? című kötetről írt bejegyzések
A képernyő és az internet hatásai – 1. rész | Megoldási javaslatok |
A képernyő és az internet hatásai – 2. rész | – |