Már 100x megmondtam – Gyerekjátszmák

Ebben a sorozatban szeretném Nektek bemutatni F. Várkonyi Zsuzsa: Már 100x megmondtam című könyvet. Folyamatosan haladunk majd előre a könyv felépítése szerint. Kezdjük az elején!

Gyerekjátszmák

 

Gyerekjátszmák

A könyvajánlóban leírtam már Nektek, hogy F. Várkonyi Zsuzsa Eric Berne és A. H. Chapman játszmaelméletének segítségével mutatja be számunkra a tipikus gyerekkori játszmákat.

A Már 100x megmondtam című könyvben összesen nyolc játszmatípust ismerhetünk meg. Mindegyiket egy jellegzetes mondattal vagy kifejezéssel illeti a szerző:

        • „Anyu, fáj…”
        • „Én nem tudok…”
        • „Nem is én voltam!”
        • „Melyikőtök az erősebb?”
        • „Szegény kicsikém”
        • „Úgysem mersz megütni!”
        • „Büntess meg!”
        • A „kudarcgyerek”

A könyv Második fejezetében találjátok az egyes játszmák részletesebb leírását. Ezek általában nagyon szemléletesek, így könnyen megérthetjük az egyes szituációk dinamikáját, nehézségeit és következményeit.

kép: Pixabay

 

F. Várkonyi Zsuzsa szerint a gyerekkori játszmák az életünknek szerves részei, hiszen ezek segítségével „térképezi fel” a gyerkőc az egyes kapcsolatokat. Fontos megértenünk, hogy egy játszma akkor nevezhető „sikeresnek”, ha legalább ketten vannak benne, és mindketten tudattalanul cselekednek.

„A játszmák lényege, hogy valaki tesz valamit, amire a másik ember ellenlépéssel válaszol, miközben egyikük sincs lépése tudatában, holott az adott helyzetben akár ezerszer is ezt tették.” /F. Várkonyi Zsuzsa/

A gyerekjátszmák leépítése

A Már 100x megmondtam című könyv Második fejezetében található játszmák leírásából hamar kiderülhet számunkra, hogy ezek a szituációk nem igazán kedvezőek és sok bosszúságot okozhatnak. F. Várkony Zsuzsa bemutatja számunkra, hogy hogyan lehet őket feloldani és semlegesíteni.

„A játszma tehát valamiféle érzelmi igény kielégítésére szolgál, és csak addig működik játszmaként, amíg ez az igény nem talál más kielégítést és a játszmajelleg tudattalan marad.” /F. Várkonyi Zsuzsa/

A szerző leírása szerint, mindkettő feltétel nagyon fontos. Hiszen nem elég, hogy a felnőtt észreveszi és tudatosítja a gyermek célját és a maga szerepét a játszmában. Szükséges, hogy tudjon elfogadható alternatív megoldással szolgálni, aminek a segítségével az igény kielégül és megszűnik a játszma oka.

„A játszma leépítése sohasem indulhat másként, mint a mögötte húzódó igény felderítésével: mi akar elérni vele a gyerek? Milyen formában tudok ennek eleget tenni, és hogyan nem?” /F. Várkonyi Zsuzsa/

A gyerek szemszögének megismerése

Szülőként talán az egyik legnehezebb feladat az, hogy szeretnénk segíteni és támogatni gyermekünket, de nem tudunk az ő fejével gondolkodni. Sokszor sikerül empatikusnak lennünk, de néha túl lövünk a célon, mert nem ismerjük/ismertük meg a gyerek szemszögét.

F. Várkonyi Zsuzsa szerint nem cél mindig mély beszélgetésekbe keveredni, amikor egy konfliktus kialakul, de ahhoz, hogy jobban értsük gyermekünk viselkedése mögött meghúzódó gondolatokat, motivációkat, meg kell tudunk hallgatni őt.

kép: Pixabay

 

Az értő figyelem és én-üzenetek

Ahhoz, hogy könnyebben megértsük a gyermekünk szemszögét a Már 100x megmondtam című könyvben bemutatott megoldási javaslat a Thomas Gordon-féle értő figyelem és én-üzenetek technikája.

„Thomas Gordon amerikai pszichológus … kidolgozott egy olyan módszert, amelynek segítségével a szülők úgy járulhatnak hozzá gyerekeik helyzetmegoldásáihoz, hogy eközben nem veszik el tőlük a megoldás munkáját.” /F. Várkonyi Zsuzsa/

Azt gondolom, hogy sokak számára nem újdonság az értő figyelem és az én-üzenetek módszere. Viszont lehet, hogy csak most találkozol velük először. Véleményem szerint bármelyik csoportba is tartozol F. Várkonyi Zsuzsa által felvázolt és példákkal bemutatott gyakorlati tanácsai hasznosak lehetnek számodra. Ha már volt róluk fogalmad, akkor ismétlésképpen, ha pedig újdonság számodra, akkor részletesen, mintapárbeszédek segítségével sajátíthatod el ezeket a technikákat.

„Az a titka, hogy a szülő puszta figyelme és visszajelzése nem hordozza azokat a szokványos sorompókat, amelyek a beszélgetést egyébként megakasztanák.” /F. Várkonyi Zsuzsa/

F. Várkonyi Zsuzsa szerint az értő figyelem és az én-üzenetek segítségével sikeresen le tudjuk építeni a gyerekkori játszmákat, hiszen kideríthetjük az alapigényt.

A legjobb az egészben pedig az, hogy a Már 100x megmondtam című könyvben szereplő mindegyik gyerekkori játszáma leépítéséhez kapunk tanácsokat a szerzőtől. Illetve egyesével elolvashatjuk a fenti technikákat alkalmazó minta-párbeszédeket.

„Ha két ember meg akarja oldani nézeteltérését, az értő figyelem és az én-üzenetek biztosan megkönnyítik a konfliktus megoldását, a másikat „lerántó” megjegyzések pedig biztosan nehezítik azt (bírálat, prédikálás, megbélyegzés, irónia, számonkérés stb.)” /F. Várkonyi Zsuzsa/

 

A következő alakommal az örömtiltó felnőttjátszámokról írok Neked! Tarts velem, hogy bemutathassam F. Várkonyi Zsuzsa gondolatait erről a fontos témáról!

Ha megfogott Téged ez az írás, kérlek, írd le egy hozzászólásban, hogy mi a véleményed a játszmák működéséről!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb F. Várkonyi Zsuzsa: Már 100x megmondtam című könyv Első, Második, Harmadik és Negyedik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?