Okos, de szétszórt – ABC modell

Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare: Okos, de szétszórt című könyv egy igazán hiánypótló írás a témában. Azt gondolom, hogy szerzők szakértelme és bölcsessége sokat segíthet nekünk. Eddig megismerkedtünk a végrehajtó funkciókkal és a hozzátartozó tesztekkel, alapelvekkel. Most a végrehajtó funkciók fejlesztésének három módjáról lesz szó. Ide kattintva olvashatod el a könyvről írt korábbi bejegyzéseket.  

A végrehajtó funkciók fejlesztésének három módja

 

ABC modell

Az Okos, de szétszórt című könyvben arról olvashatunk, hogy a végrehajtó funkciók fejlesztésének több megközelítési módja van. Ezek ismeretében megtervezhetjük a saját beavatkozási stratégiánkat.

A három módszert röviden ABC modellnek is lehet nevezni a három angol szó kezdőbetűje szerint:

        • A (antecendent) előzmény
        • B (behaviour) viselkedés
        • C (consequences) következmény

„Az ABC modell szerint három lehetőség van viselkedés kiváltására/megváltoztatására, mégpedig: az előzmények (a külső tényezők vagy a környezet) megváltoztatása, a közvetlenül magára a viselkedésre irányuló intézkedések (tanítás), valamint a következmények (ösztönzők vagy büntetések) kilátásba helyezése.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

kép: Pixabay

A környezet megváltoztatása – A (Antecendent) – Előzmények

Peg Dawson és Richard Guare szerint azért érdemes a környezet megváltoztatásával kezdeni a folyamatot, mert ez leveszi a gyermekről a terhet. Nem neki kell valamiben változnia.

„A végrehajtó funkciók hiányosságaira való reagálás első erőfeszítései a gyermeken kívül történnek. Először a környezet, nem pedig a gyermek megváltoztatásával kezdjük. Idővel majd a gyermek maga is a beavatkozás célpontjává válik. … Mindig kívülről haladunk befelé, vagyis a környezettől a gyermek felé.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

A környezetei tényezők módosításának és átszervezésének is több módja lehet:

        • A fizikai tényezők megváltoztatása
        • A társas tényezők megváltoztatása
        • A gyermek által elvégzendő feladat jellegén való változtatás
        • A gyermekkel való interakcióba lépésének megváltoztatása

Mindegyikről részletesebben olvashattok az Okos, de szétszórt című könyv Hatodik fejezetében.

A végrehajtó funkciók közvetlen tanítása – B (Behaviour) – Viselkedés

A szerzőpáros kiemeli számunkra, hogy sajnos a környezeti beavatkozásokat nem hordozhatóak, vagyis, ha otthon megváltoztatunk valamit, akkor attól még nem megváltozni az iskolában, a zenekarban, a sportpályán vagy a barátok otthonában a környezet. Nem tudunk a gyermekünk mindenfajta külső körülményére hatással lenni. Ekkor arra van szükség, hogy a gyermeket tanítsuk, ösztönözzük.

„Az alternatíva az, hogy együtt dolgozunk a gyerekkel a jobban működő végrehajtó funkciók fejlesztésén. Ezt kétféleképpen tehetjük meg. Vagy úgy, hogy megtanítjuk neki azokat a készségeket, amelyet szeretnénk, ha elsajátítana, vagy arra motiváljuk, hogy gyakorolja a már meglévő, de nem sokat használt készségeit.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

Az Okos, de szétszórt című könyv Hetedik fejezete a végrehajtó funkciók közvetlen tanításáról szól. A szerzőpárostól tanácsokat kaphatunk, hogy mire kell odafigyelni és milyen lehetőségek állnak a rendelkezésünkre, például verbális segédeszközök, játékok és közös tevékenységek.

A fejezet végén találunk egy hat lépésből álló listát, ami segítheti egy konkrétan meghatározott végrehajtó funkció tanítását célzó beavatkozás megtervezését.

Például ilyen konkrét feladatok elsajátítására gondolhatunk itt:

        • Házi feladat írás panaszkodás nélkül
        • Házi munka elvégzése időben, emlékeztető nélkül
        • Reggeli vagy esti rutin konfliktus mentes elvégzése
        • Elpakolás, rendrakás

Peg Dawson és Richard Guare szerint egy konkrét tanítása folyamat négy szakaszra bontható. Állításuk szerint ezek mentén haladva elérhetjük a kívánt cél, csak legyünk kitartóak és türelmesek.

„Gyakran elkövetett hiba, hogy a szülők nem nyújtanak elég hosszú ideig megfelelő támogatást ahhoz, hogy a gyermek elsajátítsa a készséget.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

kép: Pixabay

A gyermek motiválása a végrehajtó funkciók elsajátítására és gyakorlására – C (Consequences) – Következmények

„A motiváció fontos, akár arra próbáljuk rávenni a gyereket, hogy tartsa magát a szabályokhoz vagy lépések sorozatához az általunk tervezett beavatkozás során, akár csak arra ösztönözzük, hogy használja a viselkedési repertoárjában már meglévő végrehajtó funkciókat.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

Büntetés és dicséret. Ez a két leggyakrabban használt motivációs eszközök a gyereknevelés során. Peg Dawson sés Richard Guare szerint igyekezünk a lehető legnagyobb hangsúlyt fektetni a pozitívumokra, de azért a hatékony dicséretnek is meg vannak az ismérvei.

„Az általunk gyűjtött viselkedési adatok azt mutatják, hogy ez a váltás valóban hatékony: amikor a felnőttek negatív helyett pozitív kijelentéseket használtak a gyerekekkel szemben, nőtt az együttműködő magatartások száma és csökkent a feladat megtagadásáé vagy a hatalmi harcoké.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

Az Okos, de szétszórt című könyv Nyolcadik fejezetében egy hatékony ösztönzőrendszer kialakításához olvashatunk ismérveket és tanácsokat. Érdemes elolvasni!

 

Legközelebb a konkrét témakörökre lebontott módszerekről szóló fejezetet mutatom be Nektek! Tartsatok velem!

Szívesen fogadom a hozzászólások között, hogy ha leírod, hogy mit gondolsz az ABC modellről!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Peg Dawson, Dr. Richard Guare: Okos, de szétszórt című könyv Hatodik, Hetedik és Nyolcadik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?