
Kulcslyuk Kiadó, 2024
374 oldal
A kiadó honlapján lehet a könyvről még több infót megtudni.
Nyitott Akadémia – Okos, de szétszórt
A könyv a kiadó honlapján, illetve a nagy könyvesboltok kínálatában is megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón szereplő címkiegészítés:
A végrehajtó funkciók fejlesztése
Fülszöveg
A gyerekünk okos, jó képességű, ezt világosan látjuk, és a környezetünk is visszaigazolja. De akkor hogyan lehetséges, hogy annyit küszködik a mindennapi élet feladataival? Miért felejt el és veszít el rendszeresen dolgokat? Miért nem képes tíz másodpercnél tovább nyugton ülni? Miért nem tud rendet tartani a szobájában és a holmijai között? Miért kezeli olyan rosszul a váratlan helyzeteket? Miért borul ki annyira, vagy válik agresszívvé, ha valami nem úgy történik, ahogy szeretné? Miért képtelen valamit türelmesen kivárni, vagy egy folyamatot következetesen végig vinni? Miért nem tudja tartani magát a tervekhez és a szabályokhoz?
Az esetek elsöprő többségében nem azért, mert fütyül a kéréseinkre, és direkt bosszantani akar minket. Hanem azért, mert az általunk kívánt dolgok megvalósításához szükséges készségei még nem elég fejlettek. (Ezért nem segít ilyenkor a kérlelés, az alkudozás, a fenyegetés és a büntetés sem – hiszen, ha valamire még nem képes, akkor mindegy, milyen nyomást gyakorlunk rá, nem tudja megcsinálni.) A legtöbb szétszórt, de okos gyerek nélkülöz bizonyos gondolkodási szokásokat, amelyeket végrehajtó funkcióknak nevezünk, vagy lemaradásban van azok fejlődése terén. Ezek azok az alapvető kognitív készségek, amelyek a feladatok végrehajtásához (és az iskolai, otthoni és kortárscsoport elvárta követelményekkel való megbirkózáshoz) szükségesek: szervezés, tervezés, feladatkezdés és feladatnál maradás, impulzuskontroll, érzelemszabályozás, alkalmazkodóképesség és reziliencia.
Szerencsére van mit tenni. Ez a könyv bemutatja, hogyan segíthetünk gyermekünk végrehajtó funkcióinak fejlesztésében, hogy jobban boldoguljon azokkal a helyzetekkel és feladatokkal, amelyekkel küszködik. Így sok nehézségtől és szenvedéstől kímélhetjük meg őt az elkövetkező években. Ha már óvodás vagy általános iskolás korban elkezdünk dolgozni a problémákon, mire középiskolába kerül, jobb önuralommal, döntéshozatali és problémamegoldó készséggel lesz felvértezve, mint amiről most álmodni mernénk.
Rövid tesztek segítségével alkothatunk képet gyermekünk erősségeiről és gyengeségeiről, ami segít a beavatkozások lehetséges célpontjainak azonosításában. Ezután különböző testre szabható megközelítési módok közül választhatunk, és mindig rendelkezésre áll egy B terv is, amennyiben az A terv nem teljesen sikeres. A könyvben szereplő módszerek némi időt és következetességet igényelnek, de több tízezer szülő visszajelzései alapján kiválóan működnek, egyiket sem nehéz elsajátítani, sőt néhányat még szórakoztatónak is találhatunk.
A szerzők neuropszichológusok, a tanulási és figyelemzavarok nemzetközi elismertségű kutatói és szakértői.
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
A szerzőkről
Az interneten rákerestem, hogy mit lehet tudni a szerzőkről. Találtam egy honlapot, ahol részletesen bemutatják a munkájukat, könyveiket és az általuk írt cikkeket is el lehet olvasni.
Erről az oldalról kiderül, hogy Dr. Peg Dawson iskolai- és gyermekklinikai pszichológiából doktorált. 1992 óta egy amerikai tanulási és figyelemzavarok központjában dolgozik, ahol tanulási és figyelemzavarral küzdő gyermekek és felnőttek felmérésével foglalkozik.

Dr. Richard Guare neuropszichológus és okleveles viselkedéselemző, aki ugyanannak a tanulási és figyelemzavarokkal foglalkozó központnak az igazgatója, ahol Dr. Peg Dawson dolgozik. Richard Guare tanácsadóként szolgál iskolák és ügynökségek számára autizmussal, tanulási, figyelem- és viselkedészavarokkal és szerzett agysérülésekkel kapcsolatos programokban.

Mindkettőjüknek számos publikációja született már a neuropszichológia területén. Az Okos, de szétszórt című könyvük arról árulkodik számomra, hogy mindketten jelentős tudással rendelkeznek és a szakértelmük vitathatatlan.
Miért vettem előre ezt a könyvajánlót?
Az Okos, de szétszórt című könyvvel először a Nyitott Akadémia hírlevelében találkoztam. Még a megjelenés előtt megvettem és nagyon vártam, hogy megérkezzen. Az elmúlt félévben nem haladtam vele túl gyorsan. Igyekeztem minél inkább magamévá tenni a mondanivalót.
Az olvasás közben végig tudtam, hogy amikor befejezem, előre veszem az Anyacipő blogon. Azt gondoltam hasznos lehet, mert egy új könyvről van szó és fontos a téma. Szerettem volna, ha minél több mindenkihez eljut, mert nekem nagyon sokat adott. Sokat tanultam belőle.
Személyes érdeklődés
Én magamat egy eléggé fókuszált, összeszedett embernek tartom, akik szeret tervezni, listákat írni és jó előre átgondolni a dolgokat. Szülőként többször olyan kihívások elé állít az élet, ahol rugalmasnak kell lenni és váratlan helyzeteket kell megoldani. Igyekszem felnőni a feladathoz.
Az Okos, de szétszórt című könyv olvasása közben végi úgy éreztem, hogy ezt a könyvet nekem írták. Rengeteg feladatom van még, hogy gyermekeimet megtanuljam jól szeretni. Akkor is,ha hasonlítanak rám és akkor is, ha teljesen más módon fognak neki a dolgoknak.
„Nincs frusztrálóbb, mint azt látni, hogy gyermekünk – akiben egyébként olyan sok lehetőség van – a mindennapi élet feladataival küszködik. A többi gyerek az osztályban felírja a házi feladatot, nem felejti el hazavinni a matekkönyvet és még lefekvés előtt befejezi a leckéjét. Akkor erre a mi gyerekünk miért nem képes?!” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
Végrehajtó funkciók
Az Okos, de szétszórt című könyv bevezetőjéből kiderül, hogy bizonyos gyerekeknek nehézséget okoznak némely készségek. Az ilyen gyermekek szeretnének valami megtenni, de nem tudják, hogyan tegyék meg. Ilyenkor nem letolásra, hanem segítségre van szükségük. Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare igyekeznek könyvükben olyan módszereket bemutatni, ami segíthet az esetleges fejletlenebb területeket megerősíteni.
„A kutatók felfedezték, hogy a legtöbb szétszórt, de okos gyerekből egyszerűen hiányoznak bizonyos gondolkodási szokások, amelyeket végrehajtó funkciónak neveznek. Ezek azok az alapvető kognitív készségek, amelyek a feladatok végrehajtásához szükségesek: szervezés, tervezés, feladatkezelés és feladatnál maradás, impulzuskontroll, érzelemszabályozás, alkalmazkodóképesség és reziliencia – vagyis szinte minden, amire a gyermeknek szüksége van ahhoz, hogy megbirkózzon az iskolai, otthoni és kortárscsoport elvárta követelményekkel.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A szerzők könyvükben segítenek megállapítani nekünk, hogy gyermekünk melyik végrehajtó funkció területén a leggyengébb és konkrét gyakorlati tanácsokat kaphatunk tőlük, hogy az adott nehézséget hogyan tudjuk fejleszteni. Mindezeket az életből vett példákkal és esettanulmányokon keresztül ismerhetjük meg, így lesznek még hitelesebbek a bemutatott módszerek.
„A gyermekkor … végtelen lehetőség kínál arra, hogy gyermekeink hiányosnak tűnő végrehajtó funkcióit erősítsük.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
Ajánlás
Minden érdeklődő és nehézséggel küzdő szülőnek nagy szeretettel tudom ajánlani az Okos, de szétszórt című könyvet. A benne lévő tudás „életmentő” lehet. A szerzők segítenek nekünk tisztán látni és az elvárásokat a fejlettségi szinthez igazítani.
A szerzőpáros biztosít minket arról, hogy könyvben olvasható módszerek támogatják a készségek fejlődését és segíthetik a szétszórtságból származó konfliktusok számának csökkentését.
„Szerencsére sokat tehetünk azért, hogy segítsünk nekik. Ez a könyv bemutatja, hogyan változtathatjuk meg a 4-13 év közötti gyermekek mindennapi gyakorlatait, hogy kifejlesszük azokat a végrehajtó funkciókat, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a megfelelő irányba haladjanak és elvégezzék feladataikat.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
Nagy erősségének tartom a könyvnek, hogy külön foglalkozik azzal, hogy milyen az a szülő-gyerek kapcsolat, ahol mindketten alapvetően szétszórt attitűddel rendelkeznek és milyen az, amikor a szülő fókuszált, gyermeke pedig nehézségekkel küzd ezen a területen. Igazán érdekes olvasmány. Igyekszem minél többet magammal vinni ebből a részből.
„A gyerekekkel való munka közben – és saját gyermekeink felnőtté válása során is – azt tapasztaltuk, hogy minden gyermek küzdhet a végrehajtó funkciók gyengeségeivel. A segítség módja függ a gyermek korától és fejlettségi szintjétől, saját erősségeinktől és gyengeségeinktől, valamint attól, hogy mi okozza a legtöbb gondot.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A könyv felépítése
Az Okos, de szétszórt című könyv három nagy részből áll:
Az Első részben megismerkedhetünk az elmélettel és azonosíthatjuk gyermekeink erősségeit és gyengeségeit. Ezt összevethetjük a saját erősségeinkkel és gyengeségeinkkel. Majd ennek a tudásnak a birtokában kezdhetjük el a gyermek és a feladat összehangolását.
„Ha ismerjük gyermekünk erősségeit és gyengeségeit, illetve a köztünk és gyermekünk, valamint a környezet és gyermekünk közti illeszkedést, akkor elkezdhetünk a végrehajtó funkciók felépítésén dolgozni.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A Második részben olyan elvekkel ismerkedhetünk meg, amik segítenek eldönteni, hogy melyik a legjobb megközelítési módja az adott probléma kezelésének. Az Okos, de szétszórt című könyvben arról olvashatunk, hogy ezek az alapszabályok irányadóak lehetnek egy gyermek fejlődésének támogatása során.
„A megfelelő stratégia kiválasztásával pozitív, jelentős és hosszú távú hatást gyakorolhatunk a gyermek végrehajtó funkcióinak fejlődésére.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A Harmadik részben a tizenegy végrehajtó funkcióval összefüggő gyengeségekről és fejlesztési lehetőségekről van szó. Mindegyik témakörnél részletes, tanácsokkal teli és esettanulmányokkal kibővített leírásokat találhatunk. Ezekből igazán sokat tanulhatunk.
„Biztosak vagyunk benne, hogy … megtalálja azt a módot, ahogyan segíthet gyermekének a gyenge végrehajtó funkciók megerősítésében.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
Személyes vélemény
Az Okos, de szétszórt című könyv egy olyan írás számomra, amire nagyon nagy szükségem volt. Többször éreztem magamat tehetetlenül és eszköztelenül a gyereknevelés során. Főleg, amikor a tőlem „kicsit” idegen szétszórtságról volt szó. Hiszen (azt hiszem) számomra ez nem szokott gondot okozni.
Rengeteg tanultam Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare könyvéből. Azt gondolom, hogy az általuk átadott szemléletmód jobb és érzékenyebb szülővé tett engem. Az olvasott tanácsok hatására nőtt az önbizalmam és bővült az eszköztáram.
Be kell vallanom őszintén, hogy a szerzőpáros által bemutatott hozzáállás új volt számomra és sokszor szégyelltem magam olvasás közben, hogy korábban mennyiszer elszúrtam. A bűntudaton túllépve viszont megerősödtem. Igyekszem a gyerekeimmel való kapcsolatomat újra értékelni, új alapokra helyezni és az elvárásaimat felülbírálni. Azt gondolom, hogy még sokat fogom forgatni ezt a könyvet.
„A kritikus kérdés nem az, hogy a gyerek vajon nem tudja vagy nem akarja, hanem hogy mi kellene ahhoz, hogy segítsünk neki leküzdeni azt az akadályt, amely gátolja őt abban, hogy jártasságot szerezzen a feladatokban, vagy elvégezze azt, amit jelenleg nem tud elvégezni.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A kedvenc idézetem a könyvből:
„A kihívás mindig az előnyük és hátrányok mérlegelése: nem szeretnénk, ha gyermekünk úgy érezné, hogy minden, amit megpróbál, kudarccal végződik, másrészt viszont nem akarjuk megtagadni tőle a fejlődés lehetőségét sem. … A gyereknevelés művészetéhez hozzátartozik, hogy elég jó pontossággal felismerjük, mik azok a kihívások, amelyek éppen a megfelelő szinten vannak ahhoz, hogy gyermekünk kis erőfeszítéssel sikereket érjen el.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/
A végrehajtó funkciókkal kapcsolatos elméletről írok Nektek legközelebb. Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Dr. Peg Dawson, Dr. Richard Guare: Okos, de szétszórt című könyvről írt bejegyzések
Végrehajtó funkciók | Példák |
Feladat összehangolása | Külső segítség |
Tíz alapelv | Iskola és jövő |
ABC modell | – |