Okos, de szétszórt – Tíz alapelv

Haladunk tovább Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare: Okos, de szétszórt című könyvével. A korábbi írásaimat itt olvashatjátok. A most következő részben olyan alapelvekről lesz szó, amik támogathatják a munkákat a végrehajtó funkciók fejlesztésében. Ismerkedjünk meg velük! 

Tíz alapelv a gyermek végrehajtó funkcióinak fejlesztéséhez

 

Tíz alapelv

„Ezek a „szabályok” segítenek a gyereknek a kihívást jelentő feladatok kezelésében és a lemaradásban lévő végrehajtó funkciók fejlesztésében. Továbbá arra is ösztönzik őt, hogy gyakorolja a végrehajtó funkciókat, hogy a lehető legnagyobb mértékben kiaknázza a lehetőségeit ezeken a területeken.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

A szerzőpáros szerint, hogy ha már eddig eljutottunk a könyvben, akkor már lehet képünk arról, hogy melyik terület szorul fejlesztésre. Talán már ötleteink is vannak a megoldásokra vonatkozóan. Illetve előfordulhat, hogy csökkentek a konfliktusok otthon, mert felismertük a mintázatokban rejlő problémákat.

Peg Dawson és Richard Guare által eddig bemutatott elméleti tudás utolsó előtti részéhez értünk. Az Okos, de szétszórt című könyvben egy olyan felsorolás következik, amikre támaszkodhatunk, amikhez mindig van lehetőség visszatérni és ellenőrizni, hogy nem siklottunk-e el valami felett.

      1. Tanítsuk meg a hiányzó végrehajtó funkciókat, ahelyett, hogy elvárnánk a gyermeküktől, hogy megfigyelés útján sajátítsa el azokat.
      2. Vegyük figyelembe a gyermek fejlettégi szintjét.
      3. Kívülről befelé haladjunk – kezdjük a gyermeken kívülálló dolgok megváltoztatásával, majd haladjunk olyan stratégiák felé, amelyek a gyermektől követik meg a változást.
      4. Ne felejtsük el, hogy a külső tényezők közé tartoznak azok a változtatások is, amelyeket a környezetben, a feladatban vagy a gyermekükkel való interakcióban eszközölhetünk.
      5. Inkább használjuk a gyermek kontroll iránti vágyát, mintsem küzdjünk ellene.
      6. Módosítsuk úgy a feladatokat, hogy azok illeszkedjenek a gyerek erőfeszítéseihez.
      7. Alkalmazzuk ösztönzőket a tanítás kiegészítésére.
      8. Csak annyi támogatást nyújtsunk, amennyi a sikerhez szükséges.
      9. Tartsuk fenn a támogatást és a felügyeletet mindaddig, amíg a gyermek el nem sajátítja a képességeket vagy nem ér el sikereket.
      10. A támogatás, a felügyelet és a jutalmazás megvonása mindig fokozatosan és soha ne hirtelen történjen.

 

Azt gondolom, hogy ez a lista tényleg támpontot adhat nekünk és segítheti a fejlődést.

„Támaszkodjunk ezekre az elvekre, amikor egy problémás feladat megoldásáról döntünk, vagy amikor a gyermek általános készségén szeretnénk finomítani.” /Dr. Peg Dawson és Dr. Richard Guare/

A tíz alapelv megismerése után szerintem nem kétség afelől, hogy a szerzőpáros érti a dolgát és bölcs meglátásaikkal valóban tudnak segíteni Nekünk. Minden egyes pontról részletesebben olvashatunk az Okos, de szétszórt című könyv Ötödik fejezetében.

kép: Pixabay

 

A végrehajtó funkciók fejlesztésének három módját mutatom be Neked legközelebb! Tarts velem!

Ha gondolod, írd le egy hozzászólásban, hogy mi az első benyomásod a tíz alapelvvel kapcsolatosan!

 

Ez a bejegyzés csak könyvajánló. Bővebb tartalom Dr. Peg Dawson, Dr. Richard Guare: Okos, de szétszórt című könyv Ötödik fejezetében olvasható.

Vélemény, hozzászólás?