Kulcs a muzsikához Kiadó, 2011
125 oldal
A szerző honlapján lehet a könyvről több infót megtudni:
A nevelés az élet szolgálata – III. kötet
A könyv elsősorban a szerző honlapján kapható. A könyvesboltok kínálatában csak ritkán megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón szereplő cím kiegészítés:
A serdülőkor életfeladatai (1.)
(Le?)Építő kritika
A motiváció
Organikus vagy mechanikus gondolkodás
Fülszöveg(ugyanaz a szöveg szerepel minden kötet hátulján)
MIRŐL SZÓL EZ A SOROZAT?
Azokat a kérdéseket igyekszünk megválaszolni – Joseph Kentenich pedagógiájának alapján -, amelyek hosszú távon befolyásolják a személyiség formálódását. Pl. Mi is az érzelmi intelligencia, és miért fontos a fejlesztése? Hogyan nevelhető a kötődés és a döntésképesség, mely sérülése már népbetegséggé vált? Férfias fiúk – nőies lányok nevelése – aktuális ez még? Hogyan motiváljunk, hogyan értékeljünk? Valóban épít a kritizálás? Mi az apa funkciója a gyermek életében a mai felbolydult szülői szereposztásban? – és számtalan hasonló, minden szülőt és nevelőt nap mint nap foglalkoztató, feszítő kérdésekre kerül majd sor
Nem gyorstalpaló, nem kész receptek tárháza, inkább iránytűnek, szemléletformáló útmutatónak tekinthető. A legkülönbözőbb egyedi élethelyzetekben támaszt nyújtó kézikönyveket kívánunk közreadni, amelyek kinek-kinek a saját megoldásának megtalálásában segítenek. Keresztény értékrend, ember- és világkép formálta a tartalmakat, de miután “AZ” emberi lélek neveléséről szólnak – a csecsemőkortól a felnőttkoron át egészen az idős korig – bárki hasznonnal forgathatja, hiszen ezek a törvényszerűségek egyetemes érvényűek.
/Uzsalyné Pécsi Rita/
„Kipróbáltam, valóban működik!”
„Másképp látom a gyermekeimet és magamat is!”
„Bárcsak korábban hallottam volna! Mennyi bizonytalanságot helyre tett volna fiatal szülő koromban.”
„Ilyen szemlélettel tényleg a világ legnagyszerűbb lehetősége nevelőnek lenni!”
„Sok mindent megértettem. Talán már nem „barkácsolok” a nevelésben.”
„Csodálatos küldetés Isten munkatársává válni, és nagy biztonság, hogy Ő is velünk van.”
/Az előadásokon részt vevő szülők véleményéből/
Hívom a családokat a nevelés és az önnevelés nagy kalandjára.
Isten a gyermekek biológiai létét is a Szülők által hívta életre. A lelküket sem akarja nélkülük formálni. Küldetésük tehát a Teremtő társává válni, amikor Életet gondoznak! Ehhez azonban nem elég pusztán megtalálni a hatékony és korszerű nevelési módszereket, saját életünknek kell életet fakasztania.
„A nevelés az élet szolgálata” – vallja Joseph Kentenich, akinek a munkájára ez a sorozat épül. Életműve ebben a kihívásban egyedülálló és hiánypótló segítséget nyújt. „Pedagógiai rendszerében szóhoz jut a Lélek és minden haladónak mondható tudományos eredmény, sőt a mindennapok tapasztalatai is” – írja a most induló sorozat szerzője, Uzsalyné Pécsi Rita, a neveléstudományok doktora, négy gyermek édesanyja, a Kentenich-pedagógia kutatója.
Kívánom, hogy ezt a mindennapi nevelési feladatokban útmutató segítségnek szánt kézikönyvet mindenkor örömmel és haszonnal forgassák a szülők és a nevelők. Egyben szeretettel kérem Isten áldását embert próbáló és páratlanul gyönyörű hivatásukra.
/Bíró László – az MPKP családreferens püspöke/
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
Az előadások kivonata
Azt gondolom, hogy Pécsi Rita nevével már sokan találkoztatok. Elsősorban az előadások és a cikkek tették ismerté. Magam is előbb találkoztam a nevével és voltam előadásán, minthogy megtudtam volna, hogy vannak könyvei.
A nevelés az élet szolgálata címmel kiadott sorozat hét részből áll. Eddig bemutattam Nektek az Első és a Második kötetet. Most a Harmadik résszel fogunk foglalkozni, de szépen lassan az összes kötetről írok majd Nektek.
A szerző az előszóban tér ki arra, hogy ezek a könyvek az előadások szerkesztett változatai. Ez azt jelenti, hogy sok minden benne van a kötetekben, de igazából nem pótolják az előadások légkörét és hangulatát.
„Sokszor tapasztalhattuk, hogy „a hit hallásból ered”, az előadás során létrejövő élő kapcsolat atmoszféráját biztosan nem lehet „papír alapon” közvetíteni, mindent nem is kívánunk leírni, mégis hasznosnak láttuk, hogy ilyen formában is felidézhetők legyenek a gondolatok, és a tanácsok.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Azt gondolom, hogy érdemes keresni az alkalmat és meghallgatni a szerzőnő előadását élőben vagy online. Ezenkívül több dvd is vásárolható tőle (online és helyszíneken is), amiken az előadásainak felvételei találhatóak.
Joseph Kentenich pedagógiai rendszere
Minden kötetnél kiemelem, hogy Uzsalyné Pécsi Rita könyvsorozatának alapjait Joseph Kentenich atya pedagógiai rendszere adja. Erről bővebben az Első kötetben írtam Nektek.
Fontosnak tartom tisztázni, hogy nem egy vallásos tanításról van szó, de azért az alapjaiban támaszkodik a keresztény értékrendre és a Jóistenbe vetett hitre. Ezért elsősorban vallások szülőknek ajánlom, de azt gondolom, hogy másoknak is segíthet, ha kellő nyitottsággal olvassák.
Ajánlás
A nevelés az élet szolgálata – III. kötet tekinthető a korábbi részek folytatásának. Hiszen az eddigi könyvek mindegyike egy-egy életkor sajátosságaival, lélekmozgásaival foglalkozik:
- Első kötet – Csecsemő- és kisgyermekkor
- Második kötet – Kisiskoláskor
- Harmadik kötet – Serdülőkor (1.)
Manapság a piacon sokféle könyvet lehet kapni, ami a kamaszkorról szól. Pécsi Rita könyvében leírja, hogy nem a tipikus jellemzőket szeretné bemutatni Nekünk. Hanem kifejezetten a fiatalok lelkében és kapcsolati világában lezajló folyamatokra összpontosít.
Ezért azt gondolom, hogy A nevelés az élet szolgálata – III. kötet sok szülőnek segíthet a tinédzserkor feladataival, problémáival szembe nézni. Minden érdeklődő és nyitott szülőnek csak ajánlani tudom Uzsalyné Pécsi Rita bölcs gondolatait és meglátásait.
Én személy szerint nagyon szeretem a szerzőnő stílusát és egészen magával tud ragadni a fejezetekből áradó nyugalom és szeretet. A mondanivalóból pedig sokat lehet tanulni szerintem.
„Sorozatunk a lélek nevelésével foglalkozik, így most mellőzni fogjuk azokat a serdülők testi-lelki átalakulásáról szóló részletes, általános leírásokat, amelyeket sok helyütt megtalálhatnak, és feltételezhetően ismernek is. Az alábbiakban kifejezetten azokról a jellenségekről, összefüggősekről ejtünk majd szót, amelyeknek a nevelés szempontjából jelentősük van.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A harmadik kötet felépítése
- A serdülőkor életfeladatai
- A motiváció
- (Le?)építő kritika
- Mechanikus kontra organikus gondolkodás
Azt gondolom, hogy ebből a felsorolásból is látszik, hogy a szerzőnő nem a „szokványos” oldalról közelíti meg a serdülőkort. Az életfeladatok felsorolása után olyan témaköröket ragad ki, amik kifejezetten lelki és kapcsolati kötődés szempontjából fontosok.
A negyedik kötet a serdülőkor életfeladati (2.), amiben további kiemelésre méltó témákról ír a szerző.
Személyes vélemény
A mi gyerekeink közül a legidősebb lassan belelép a kiskamaszkorba. Ezért azt gondolom, hogy egyre jobban érintett vagyok/leszek a témában. Terveim szerint tanulságképpen és töltődésképpen sokat fogom még ezt a könyvet forgatni, amikor elérkezik az igazi kamaszkor ideje.
Pécsi Rita olyan összefüggésekre hívja fel a figyelmemet könyvében, amiket szeretnék tudatosítani és amikre szeretnék odafigyelni. A célom mindenképpen a szeretetteljes, megértő és erős kötődés kialakítása gyermekeimmel. A nevelés az élet szolgálata könyvsorozat pedig sokat segíthet nekem ebben.
„Ismerjük meg, fedezzük fel ennek az életkornak az egyedi, soha vissza nem térő csodáit!” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Serdülés = újjászületés
Külön kiemelném azt a részt, amikor a szerző a kamaszkort a várandósághoz és a szüléshez hasonlítja. Szerinte a felnőtté válás sokban hasonlít a születéshez. Szülőként akkor is várakozással volt tele a szívünk. Örömmel viseltük a kellemetlenségeket és figyeltük gyermekünk fejlődését a pocakban. Végül el kellett vágni a köldökzsinórt és gyermekünk „külön” életet élt tovább.
„Serdülés = Újjászületés. Új ember születésének lehetünk ismét a tanúi.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A szerző Beney Zsuzsa: Hogyan vártalak című versével szemlélteti nekünk a hasonlóságot. Engem nagyon megérintett ezt a vers és ezek a gondolatok. Hiszen igaza van abban Pécsi Ritának, ahogyan vártunk egy kisbabát, úgy kellene várnunk egy felnőtt születését is. Minden örömével, csodájával, türelmével bizalmával, fájdalmával és kellemetlenségével együtt.
„Vajon ugyanígy várjuk/vágyjuk a serdülőkort is? Akkor is „áldott” állapotban érezzük-e magunkat? A vele járó kellemetlenségek nehézségét most is átragyogja-e a várakozás izgalmas készültsége? Ugyanolyan készséggel próbálunk-e megfelelni az új szülői feladatnak?” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A kedvenc idézetem a könyvből:
„Egy kamaszhoz így is úgy is közel férkőzni művészet! … Gondoljuk azt, hogy egy nagyon nemes kaktusszal van dolgunk, akit „átölelni” elég nehéz, de azért … gondozást igényel. … Kifejezetten szükség van rá, hogy a közelében legyünk! Sőt a testi közelségre is, a testi érintésre is szükség van, arra is, hogy megsimogassuk, – valahogyan. Ennek a „valahogyan”-nak a módját ötletekben gazdag, ráérző szeretettel kell megtalálnunk.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A serdülőkor életfeladatairól írok Nektek legközelebb. Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – III. kötetről írt bejegyzések
A serdülőkor életfeladatai | Cinizmus |
A motiváció | Organikus gondolkodás |
(Le?)építő kritika | – |