Kulcs a muzsikához Kiadó, 2012
147 oldal
A szerző honlapján lehet a könyvről több infót megtudni:
A nevelés az élet szolgálata – IV kötet
A könyv elsősorban a szerző honlapján kapható. A könyvesboltok kínálatában csak ritkán megtalálható. Ezenkívül használtan, antikváriumban vagy a könyvtárban biztosan beszerezhető, ha valakinek felkeltette az érdeklődését.
A borítón szereplő cím kiegészítés:
A serdülőkor életfeladatai (2.)
A harag kezelése
Férfi és Nő – különbségek és hasonlóságok
Fülszöveg (ugyanaz a szöveg, mint ami a többi kötet hátulján szerepel)
MIRŐL SZÓL EZ A SOROZAT?Azokat a kérdéseket igyekszünk megválaszolni – Joseph Kentenich pedagógiájának alapján -, amelyek hosszú távon befolyásolják a személyiség formálódását. Pl. Mi is az érzelmi intelligencia, és miért fontos a fejlesztése? Hogyan nevelhető a kötődés és a döntésképesség, mely sérülése már népbetegséggé vált? Férfias fiúk – nőies lányok nevelése – aktuális ez még? Hogyan motiváljunk, hogyan értékeljünk? Valóban épít a kritizálás? Mi az apa funkciója a gyermek életében a mai felbolydult szülői szereposztásban? – és számtalan hasonló, minden szülőt és nevelőt nap mint nap foglalkoztató, feszítő kérdésekre kerül majd sor
Nem gyorstalpaló, nem kész receptek tárháza, inkább iránytűnek, szemléletformáló útmutatónak tekinthető. A legkülönbözőbb egyedi élethelyzetekben támaszt nyújtó kézikönyveket kívánunk közreadni, amelyek kinek-kinek a saját megoldásának megtalálásában segítenek. Keresztény értékrend, ember- és világkép formálta a tartalmakat, de miután “AZ” emberi lélek neveléséről szólnak – a csecsemőkortól a felnőttkoron át egészen az idős korig – bárki hasznonnal forgathatja, hiszen ezek a törvényszerűségek egyetemes érvényűek.
/Uzsalyné Pécsi Rita/
„Kipróbáltam, valóban működik!”
„Másképp látom a gyermekeimet és magamat is!”
„Bárcsak korábban hallottam volna! Mennyi bizonytalanságot helyre tett volna fiatal szülő koromban.”
„Ilyen szemlélettel tényleg a világ legnagyszerűbb lehetősége nevelőnek lenni!”
„Sok mindent megértettem. Talán már nem „barkácsolok” a nevelésben.”
„Csodálatos küldetés Isten munkatársává válni, és nagy biztonság, hogy Ő is velünk van.”
/Az előadásokon részt vevő szülők véleményéből/
Hívom a családokat a nevelés és az önnevelés nagy kalandjára.
Isten a gyermekek biológiai létét is a Szülők által hívta életre. A lelküket sem akarja nélkülük formálni. Küldetésük tehát a Teremtő társává válni, amikor Életet gondoznak! Ehhez azonban nem elég pusztán megtalálni a hatékony és korszerű nevelési módszereket, saját életünknek kell életet fakasztania.
„A nevelés az élet szolgálata” – vallja Joseph Kentenich, akinek a munkájára ez a sorozat épül. Életműve ebben a kihívásban egyedülálló és hiánypótló segítséget nyújt. „Pedagógiai rendszerében szóhoz jut a Lélek és minden haladónak mondható tudományos eredmény, sőt a mindennapok tapasztalatai is” – írja a most induló sorozat szerzője, Uzsalyné Pécsi Rita, a neveléstudományok doktora, négy gyermek édesanyja, a Kentenich-pedagógia kutatója.
Kívánom, hogy ezt a mindennapi nevelési feladatokban útmutató segítségnek szánt kézikönyvet mindenkor örömmel és haszonnal forgassák a szülők és a nevelők. Egyben szeretettel kérem Isten áldását embert próbáló és páratlanul gyönyörű hivatásukra.
/Bíró László – az MPKP családreferens püspöke/
Értékelés és személyes tapasztalat a könyvvel kapcsolatban
Könyvsorozat
Uzsalyné Pécsi Rita által írt A nevelés az élet szolgálata egy hét részből álló sorozat. A szerző az előszóban őszintén ír nekünk arról, hogy ezek a könyvek a személyes előadások szerkesztett változatai. Ez azt jelenti, hogy sok minden benne van a könyvekben is, de igazából nem pótolják az előadások légkörét és hangulatát.
„Sokszor tapasztalhattuk, hogy „a hit hallásból ered”, az előadás során létrejövő élő kapcsolat atmoszféráját biztosan nem lehet „papír alapon” közvetíteni, mindent nem is kívánunk leírni, mégis hasznosnak láttuk, hogy ilyen formában is felidézhetők legyenek a gondolatok, és a tanácsok.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Azt gondolom, hogy érdemes keresni az alkalmat és meghallgatni a szerzőnő előadását élőben vagy online. Ezenkívül több dvd is vásárolható tőle (online és helyszíneken is), amiken az előadásainak felvételei találhatóak.
A harmadik kötet folytatása
Ezzel a könyvajánlóval Uzsalyné Pécsi Rita könyvsorozatának Negyedik részéhez érkeztünk. Ez a kötet a harmadikhoz hasonlóan szintén a kamaszokról szól. Miért készült róla erről a témáról két könyv? Egyrészt azért, mert a serdülőkor elég fontos időszak, amikor a szülőknek sok támaszra van szükségük.
Másrészt pedig a tinédzserkor három szakaszával érdemes hosszabban, külön foglalkozni. Véleményem szerint így szétszedve jobban átlátható a mondanivaló és a tanácsok. A harmadik könyvben a korai és a középső időszakról volt szó. A Negyedik kötetben pedig az késői serdüléssel foglalkozik inkább a szerző.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy A nevelés az élet szolgálat – Negyedik részében a kamaszkor végére jellemző életfeladatok mellett Pécsi Rita további fontos témakörökre is kitér, ahogyan azt a korábbi kötetekben is megszokhattuk.
„Befejező” rész
Azt gondolom, hogy a Negyedik kötetet tekinthetjük lezáró résznek is. Még akkor is, ha követi további három könyv. Hiszen az első négy kötet tematikájának befejező gondolatai vannak benne:
- Első kötet – A csecsemő- és kisgyermekkor (emellett röviden a felnőttkor életlépcsőivel találkozhatunk)
- Második kötet – A kisiskoláskor
- Harmadik kötet – A serdülőkor (1.)
- Negyedik kötet – A serdülőkor (2.)
Így válik ez az egész egy kerek egésszé. Uzsalyné Pécsi Rita négy könyvön keresztül az emberi élet összes fontos lélekmozgásán végig vezet bennünket, születésünktől halálunkig. Természetesen fókuszban a gyerekneveléssel kapcsolatos tanácsok vannak. A felnőttkorról csak röviden és érintőlegesen ír a szerző.
Joseph Kentenich pedagógiai rendszere
Uzsalyné Pécsi Rita mondanivalójának alapját Joseph Kentenich atya pedagógiai rendszere adja. Ezt mindegyik könyvben külön kiemeli számunkra a szerző. Bővebben pedig az Első kötetben ismerhetjük meg a Kentenich-féle nevelési elveket.
Fontosnak tartom tisztázni, hogy nem egy vallásos tanításról van szó, de azért az alapjaiban támaszkodik a keresztény értékrendre és a Jóistenbe vetett hitre. Ezért elsősorban vallások szülőknek ajánlom, de azt gondolom, hogy másoknak is segíthet, ha kellő nyitottsággal olvassák.
Ajánlás
Minden nyitott és érdeklődő szülőnek ajánlani tudom Joseph Kentenich pedagógiai rendszerére épülő nevelési elvek megismerését. A könyvsorozat mindegyik része igazán értékes. A Negyedik kötet is összeszedett, érthető és tartalmas olvasmány.
„Felelős önnevelés kell, hogy felnőj oda, hogy gyermekeid ne tekintsd saját tulajdonodnak, hanem szívesen látott vendégnek, aki egy időre megörvendeztetett közelségével.” /Böjte Csaba/
Ezzel az idézettel kezdi A nevelés az élet szolgálata – IV. kötetet Pécsi Rita. Azt gondolom, hogy ezzel meg is alapozza számunkra a mondanivaló lényegét. A késői kamaszkor már valóban a „teljes” elengedésről szól és arról, hogy az eddig fejlődésben lévő személyiség végül megérik és kialakul maga teljes valójában. Ezek az évek az előző kötetben tárgyalt újjászületés folyamatának záró akkordjai.
„Hogy ebben mi a nevelő szerepe? Egyszerű és egyszersmind soha véget nem érő feladat. Az élet szolgálata. Az ő új, önálló életéé.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
Ebben a könyvben egy átfogó képet kaphatunk a serdülőkor fejlődési és érési folyamatáról, elsősorban lelki szempontból. Ezután pedig két fontos, kamaszkort érintő témakörről olvashatunk:
- A harag kezelése
- Férfi és nő – különbségek és hasonlóságok
Mindkettő nagyon aktuális és érdekes téma. Azt gondolom, hogy mindkettővel kapcsolatosan van mit tanulnunk és fejlődnünk nemcsak szülőként, hanem férjként vagy feleségként, illetve az élet más területein is hasznosíthatóak lehetnek azt itt olvasottak.
Személyes vélemény
Nekem nagyon tetszett a Negyedik kötet. Rengeteg hasznos tanácsot és gondolatot kaptam a szerzőtől. Igazán lényeges témákról olvashattam a fejezetekben.
Szeretném ezt a könyvet még többször elolvasni. Nemcsak, mint szülő, amikor aktuális lesz a késői kamaszkor, hanem ahogy fentebb írtam, önismeret és önnevelés szempontjából is lényeges mondanivalóval találkoztam benne.
A harag kezelése például nemcsak tinédzsereknek okoz gondot, hanem szülőként, nőként és feleségként is van mit tanulnom. Ezért az ott olvasott mondatok valóban megérintettek és elgondolkodtattak.
„Eredeti rendeltetési szerint a harag csupán vendég, nem pedig lakótárs.” /Gary Chapman/
A másik témán is eltűnődtem, még úgy is, hogy több könyvet olvastam már, amik a férfiak és a nők közötti különbségekről szóltak. Általában ezek amellett, hogy tudományosan alátámasztottak, mindig nagyon vicces és szórakoztató könyvek. Kicsit olyan, mintha kívülről figyelnénk magunkat és nevetnénk azokon a különbségeket, amik a mindennapi bosszúságainkat okozzák.
Pécsi Rita írása abban segített nekem és vitte tovább ezeket a gondolatokat, hogy szülőként tekintettem a férfiak és nők „működése” közötti eltérésekre, és így szemléltem a fiú és a lány gyermekeimet. Persze eddig is észrevettem a látványos viselkedés és észlelésbeli különbségeket, de hosszútávon izgalmas volt belegondolni, hogy minőségében mennyivel más szülők lehetek, ha ezeket a kutatók által bizonyított eltéréseket figyelembe veszem és a magatartásomat, elvárásaimat is ehhez igazítom velük szemben.
Hiszen a férjemmel szemben rendszeresen szembe találkozom a különbségek okozta problémákkal, konfliktusokkal, de most gondoltam bele először, hogy a gyermekemmel való szoros kötődő-kapcsolatom múlhat ezen. Egy érzékeny kamasz szempontjából pedig pláne.
Összefoglalva tehát azt gondolom, hogy Pécsi Rita talán nem annyira híres a magyar szülők között, mint Vekerdy Tamás, de én nagyon bölcs embernek tartom, akire érdemes odafigyelni és szülőként sokat tanulhatunk tőle. Az ő bölcs gondolatai és stílusa számomra igazán szerethető és én könnyen tudok azonosulni vele.
Őszintén azt gondolom, hogy általa megfogalmazott mondaivaló és tanácsok valóban megállják a helyüket és érdemes róluk beszélgetni otthon.
A kedvenc idézetem a könyvből:
„Amikor körvonalazódik az Énkép és a saját generációjának vonásai is kirajzolódnak, lezárul a serdülőkor. Ez jó esetben azzal a tapasztalattal és élménnyel jár, hogy ő, a társakkal együtt egy „nagy Múlt” örököse, a „nagy Jelen” hordozója, és a „nagy Jövő” építőmestere.” /Uzsalyné Pécsi Rita/
A hármas ütemű fejlődésről írok Nektek legközelebb. Tartsatok velem!
Ha gondolod, írd meg hozzászólásban, hogy ha van valamilyen tapasztalatod a könyvvel kapcsolatban!
Uzsalyné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata – IV. kötetről írt bejegyzések
Hármas ütemű fejlődés | Férfi és nő 1. |
A harag kezelése | Férfi és nő 2. |